«در تاریکی شب، به امید سرقت اجناس چند دکان، قدم به بازارچه‌ای متروک می‌گذاری که به باور اهالی، محلِ‌ تردد اشباح است. باید بتوانی با هوشی که‌داری محل سکه‌ها و اجناس را پیدا کنی. گدا و نظمیه‌چی هم هستند. اگر ‌گیر گدا بیفتی با چند سکه مشکل حل می‌شود، اما نظمیه‌چی رحم ندارد و رشوه هم نمی‌گیرد.» این بخشی از سناریوی بازی اتاق فکر شبح بازارچه است.

شبح بازارچه

همشهری آنلاین- مریم باقرپور: اتاق فکر به تازگی در محله سعادت‌آباد دایر شده است. این اتاق بخشی از یک مجموعه فرهنگی و تفریحی است که تا چند سال پیش به گفته اهالی پاتوق معتادان و کارتن‌خواب‌ها بوده و بارها به دلیل وجود چنین مکانی شهروندان به شهرداری شکایت برده بودند. شهرداری هم آن را در اختیار تعدادی جوان قرار می‌دهد و حالا این مکان به محل بازی‌های تفریحی تبدیل شده است. به دلیل استقبال اهالی از این مجموعه به اینجا آمده‌ایم تا از چند و چون داستان باخبر شویم. «محمدرضا امیرتاش» مسئول مجموعه، در این بازدید همراهی‌مان کرده است.

۹۰ دقیقه هیجان در اتاق فرار | شبح بازارچه در سعادت آباد | فضای بی‌دفاع شهری تفریحگاه شد
وضعیت ساختمان در گذشته
​​​​​​

مخروبه ای که مرکز بازی شد

سال ۱۳۹۸، چند جوان به شهرداری منطقه پیشنهاد ساخت مجموعه‌ای تفریحی و فرهنگی را در محل ساختمانی می‌دهند که مدت‌ها جولانگاه معتادان و کارتن‌خواب‌ها بود. با موافقت مسئولان، آنها توانستند مجوز تأسیس این مجموعه را از وزارت ورزش دریافت کنند و حالا در این مکان برای ۱۸ نفر اشتغالزایی شده است. امیرتاش که خود از جوانان پیشنهاد دهنده بوده می‌گوید: «ساختمان دوطبقه، اما فرسوده بود. با کمک دوستانم شروع به بازسازی و تبدیل آن به بزرگ‌ترین مجموعه بازی‌های فکری و تفریحی کردیم. اتاق فرار هم در طبقه اول قرار دارد. این اتاق از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و در هر بخش باید افراد معماهایی را حل می‌کنند و وارد بخش دیگری می‌شوند.»

به گفته امیرتاش، شبح بازارچه، اتاقی قدیمی است که شبحی در آن وجود دارد. کاسبان اموال خود را در مکان‌هایی پنهان کرده‌اند. بازیکنان باید این اموال را پیدا کنند، اما باید مراقب نظمیه‌چی باشند. در جریان بازی گدایی هم هست که اگر بازیکنان نیاز به کمک داشته باشند، با پرداخت چند سکه راهنمایی‌شان می‌کند و بازی را پیش می‌برد.

۹۰ دقیقه هیجان در اتاق فرار | شبح بازارچه در سعادت آباد | فضای بی‌دفاع شهری تفریحگاه شد
وضعیت ساختمان پس از تکمیل

۹۰ دقیقه هیجان

زمان پیش بینی شده برای این بازی ۹۰ دقیقه است و برای شرکت در آن باید گروه های حداقل ۴ نفر به بالا شکل بگیرد. این گروه ها اگر دوستان یا خانوادگی باشد که مشکلی نیست اما اگر افراد جداگانه ثبت نام کرده باشند، پیش از ورود برای ایجاد انسجام و هماهنگی بین اعضای تیم اطلاعات اولیه در اختیارشان قرار می گیرد تا بتوانند قفل ها را با حل معماها باز کرده و با موفقیت از اتاق خارج شوند. امیرتاش می گوید: «گروه ها می توانند تا ۷ نفر هم باشند.»

بالای ۱۸ ساله‌ها در اولویت

وسعت اتاق فرار شبح بازارچه به ۵۰۰‌مترمربع می‌رسد و افراد بالای ۱۸ سال پذیرش می‌شوند. نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال هم که به این بازی علاقه و توانایی انجام آن را دارند با پر کردن رضایت‌نامه می‌توانند در این اتاق حاضر شده و بازی را انجام بدهند. امیرتاش می‌گوید: «زمینه‌ای هم فراهم شده تا خانواده‌ها در کنار هم این بازی را انجام بدهند و از انجام آن لذت ببرند.»

۹۰ دقیقه هیجان در اتاق فرار | شبح بازارچه در سعادت آباد | فضای بی‌دفاع شهری تفریحگاه شد
نمای داخلی مجموعه پس از بازسازی

یک بازی جذاب با ۳ نسل در کنار هم

«مصطفی جمالی پارسا» مدیر محله سعادت‌آباد از جمله افرادی است که بارها با تهیه فیلم و عکس از سوله رها شده در بوستان شقایق سعادت‌آباد، از مسئولان خواسته بود که این مکان را به فضای تفریحی برای شهروندان تبدیل کنند. او می‌گوید: «از زمانی که مجوز تبدیل سوله به مجموعه فرهنگی و تفریحی داده شد، بسیاری از ساکنان خوشحال شدند و خوشحالی‌شان وقتی دوچندان شد که در این محل چند جوان زمینه انجام تفریحات نو و جذاب را برای نوجوانان و جوانانی از نسل جدید، که خواسته‌هایی متفاوت از گذشته دارند، فراهم کردند.»

او فرصت انجام تفریح به‌صورت خانوادگی را از دیگر مزایای ایجاد این مجموعه می‌داند و می‌گوید: «بارها دیده‌ام که ۳ نسل از یک خانواده، پدر، مادر، فرزندان و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها، با همدیگر این بازی را انجام می‌دهند. این از جذابیت‌های این بازی است که انسجام و تحکیم بنیان خانواده را هم به دنبال دارد.»

۹۰ دقیقه هیجان در اتاق فرار | شبح بازارچه در سعادت آباد | فضای بی‌دفاع شهری تفریحگاه شد
مصطفی جمالی پارسا- مدیر محله سعادت آباد

یک بازی ماجراجویانه

اتاق فرار، بازی ماجراجویانه‌ای است که بازیکنان آن در یک گروه، برای رسیدن به هدف(فرار از اتاق)، مجموعه‌ای از معماها را حل می‌کنند. ایده اصلی اتاق فرار از دل بازی‌های کامپیوتری درآمده و در دنیای واقعی، شرکت‌کننده را به حل یکسری معما دعوت می‌کند. نخستین بار این بازی در کشورهای آسیای شرقی طراحی شد و طرفداران بسیاری پیدا کرد. نخستین اتاق فرار سال ۲۰۰۷ توسط «تاکاوکاتو» در «کیوتو» یکی از شهرهای ژاپن افتتاح شد. سپس اتاق‌های فرار بیشتری در کشورهای اروپایی و آمریکایی ایجاد شد و به تدریج طرفداران خاص خود را پیدا کرد. تهران هم بیش از ۳۰۰ اتاق فرار دارد.

۹۰ دقیقه هیجان در اتاق فرار | شبح بازارچه در سعادت آباد | فضای بی‌دفاع شهری تفریحگاه شد

اتاق فرار، غیرواقعی، اما واقعی

اتاق فرار می‌تواند یک خانه متروکه، سلول یا یک زندان و پر از معماهایی باشد که باید بازیکنان حل کنند. در این بازی ابزارهای حل معما در گوشه و کنار فضا پنهان شده و یکی از وظایف بازیکنان، پیدا کردن این ابزارهاست. گاهی طراحی بازی به قدری به دنیای واقعی نزدیک می‌شود که بازیکنان احساس می‌کنند درگیر یک ماجرای واقعی شده‌اند.

این بازی به دلیل نزدیک بودن به دنیای واقعی مزایایی دارد. تجربه هیجان ناشی از انجام یک بازی گروهی و حل معما به‌صورت تیمی یکی از این مزایاست. آموزش کار گروهی، افزایش راندمان، تمرکز و مهارت حل مسئله، همچنین تقویت قدرت برقراری ارتباط با دیگران از ویژگی‌های این بازی عنوان شده است.

شبح بازارچه کجاست؟

سعادت‌آباد، میدان کاج، خیابان عقبری دوم، بعد از تقاطع بهزاد، ضلع شرفی بوستان شقایق نشانی شبح بازارچه و شماره ۲۲۳۶۸۹۷۳ پاسخگوی اهالی است.

کد خبر 669153

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha