سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتب درسی ابتدایی‌ به ویژه کلاس اولی‌ها در سال تحصیلی آینده متناسب با روش ارزشیابی توصیفی بازنگری و اصلاح می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتب درسی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا از اجرای آزمایشی کتاب‌های درسی چند تالیفی در سه استان کشور خبر داد و با بیان این که طرح چند تالیفی کتب درسی برای نخستین بار در استان‌ها اجرا می‌شود، اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، کتب درسی ابتدایی‌ها به ویژه کلاس اولی‌ها در سال تحصیلی آینده متناسب با روش ارزشیابی توصیفی بازنگری و اصلاح می‌شود.

حجت‌الاسلام علی ذوعلم در حاشیه مراسم رونمایی از 20 عنوان کتاب جدید‌الچاپ انتشارات مدرسه وابسته به وزارت آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران، ضمن بیان این مطلب، با بیان این که برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در یک دوره زمانی بین چهار تا شش ماهه با یک برنامه فشرده کار بازنگری کتب درسی ابتدایی را به سرانجام برسانیم، افزود: باید طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش برای سال تحصیلی 89 ـ 1388، کتاب‌های پایه اول دبستان را بر اساس روش ارزشیابی توصیفی اصلاح کرده باشیم.

ذوعلم از کاهش تعداد کتاب‌های درسی دانش‌آموزان به تناسب تهیه و توزیع بسته‌های آموزشی جامع خبر داد و گفت: یکی از رویکردهایی که طی چند سال گذشته در دفتر تالیف کتب درسی دنبال شده، استفاده از بسته آموزشی به جای کتب درسی است و در حقیقت تلاش می‌کنیم که رویکرد چندرسانه‌ای کردن مواد آموزشی به طور مطلوب در آموزش و پرورش دنبال شود.

وی با اظهار امیدواری نسبت به این که آموزش و پرورش بتواند این کار را به صورت محدود برای میان مدت انجام دهد و اقدام اصلی در این زمینه را در برنامه درسی ملی تعیین تکلیف کند، افزود: یکی از مباحث در برنامه درسی ملی این است که برای چه دروسی، در چه پایه‌ای و متناسب با اهداف و رویکردها، مواد آموزشی داشته باشیم.

ذوعلم در این راستا به ارائه نرم‌افزار آموزشی همراه چهار کتاب درسی در سال تحصیلی جاری اشاره و تاکید کرد: در نظر داریم این طرح را گسترش دهیم.

وی به رویکرد چند تالیفی در تولید کتاب‌های درسی نیز اشاره و اظهار کرد: با مشارکت سه استان کشور، طرح چند تالیفی کتب درسی در حال اجراست که استان‌های فارس و مازندران کتاب حرفه‌وفن اول راهنمایی و استان کرمان کتاب عربی اول راهنمایی را تالیف کردند که این کتب امسال به اجرای آزمایشی گذاشته می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتب درسی آموزش و پرورش با بیان این‌که طرح چند تالیفی برای نخستین بار در استان‌ها اجرا می‌شود، استمرار این حرکت را زمینه‌ساز توسعه مشارکت علمی و تخصصی صاحب‌نظران ذکر کرد و با اشاره به هزینه تالیف کتب درسی در استان‌ها، عنوان کرد: برای ادامه و استمرار تالیف سه کتاب درسی یاد شده، حداقل 100 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم و لذا هر استان حدود 30 تا 35 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد تا کارهای پژوهشی، تالیف و اعتباربخشی کتاب‌های درسی مذکور را انجام دهد.

وی همچنین با بیان این که تعرفه تالیف کتب درسی با حداقل میزان در نظر گرفته شده است که امیدواریم سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بتواند در این تعرفه بازنگری کند و میزان‌ تعرفه‌ها را افزایش دهد، به کتاب‌های جدید‌التالیف سال‌ تحصیلی جاری نیز اشاره کرد و گفت: امسال نخستین سال اجرای کتاب فارسی اول راهنمایی و کتاب جدید اول متوسطه است که با استقبال خوبی از طرف معلمان و دانش‌آموزان مواجه شده است.

وی همچنین با اشاره به این که برنامه تالیف کتاب‌های تخصصی رشته علوم و معارف اسلامی دوره متوسطه را باید از سال‌های قبل شروع می‌کردیم ولی به دلیل عوامل مختلفی تاخیر داشته است، افزود: از چند سال قبل در کنار سه رشته ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی، رشته علوم و معارف اسلامی ایجاد شد و در اکثر استان‌های کشور، دبیرستان‌هایی برای همین رشته تاسیس شده است، اما تعداد محدودی از کتاب‌های تخصصی این رشته تالیف شده که امیدواریم مجموعه کتاب‌های تخصصی علوم و معارف اسلامی را با همکاری مدیریت حوزه علمیه قم و معاونت پژوهشی سازمان تبلیغات با یک مشارکت جدی تالیف کنیم.

کد خبر 66908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز