علی‌اصغر محمدی: مدیر طرح تولید و تدوین برنامه درسی ملی کشور گفت: با اجرای برنامه درسی ملی از سال ۹۰، کتاب‌های درسی کشور بر مبنای این برنامه تدوین می‌شود.

علی ذوعلم افزود: برنامه درسی ملی، تحول اساسی در نظام برنامه‌ریزی درسی و کتاب‌های آموزشی ایجاد می‌کند و اساسی‌ترین گام برای ارتقای کیفیت محتوایی آموزش و پرورش است.

وی تاکید کرد: برنامه درسی ملی، سندی است که نقشه کلان برنامه درسی و چارچوب نظام برنامه‌ریزی درسی کشور را برای تحقق اهداف آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی ایران تعیین و تبیین می‌کند.

بنا بر این گزارش، هدف تولید برنامه درسی ملی این است که مجموعه جهت‌گیری‌ها و اهداف محتوایی را در چارچوبی منسجم و مستند و مبتنی بر فلسفه اسلامی تعلیم و تربیت، از دوره پیش دبستانی تا پیش دانشگاهی تعریف و تبیین کند.

به گفته مدیر طرح تولید و تدوین برنامه درسی ملی کشور، تعیین رویکرد و اهداف برنامه درسی در سطح نظام آموزشی، تعیین منطق، جهت‌گیری‌ها و ابعاد هر یک از حوزه‌های یادگیری، تعیین اصول و فرایند اجرای برنامه درسی و تبیین نظام برنامه ریزی درسی کشور از اهداف این برنامه است.

ذوعلم گفت: برنامه درسی ملی بخشی از مهندسی فرهنگی کشور است که مورد تأکید مقام معظم رهبری و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است.

براساس برنامه درسی ملی، راهنمای برنامه درسی در هر ماده درسی، رشته و پایه نیز تدوین می‌شود.

درصورت موفقیت در تدوین این برنامه می‌توان امید داشت که با تغییر، بازنویسی و بازتولید کتاب‌های درسی موجود، زمینه تحول جدی در تعلیم و تربیت کشور ایجاد شود.

مدیر طرح تولید و تدوین برنامه درسی ملی کشور افزود: علاوه بر مطالعات مرکز که برای تدوین سند ملی آموزش و پرورش انجام دادیم، در سطح همه‌ استان‌های کشور نیز یک مطالعه‌ ویژه‌ای تعریف کردیم تا استان‌ها به تبیین موقعیت راهبردی استان خود و شناسایی چالش‌های اساسی که در هر یک از استان‌ها وجود دارد، بپردازند و در اختیار ما قرار دهند.

مدیرکل برنامه ریزی و تالیف کتاب‌های درسی آموزش و پرورش تصریح کرد: نگاه جامع به همه نهادها و مؤلفه‌های مؤثر در روند تعلیم و تربیت از ویژگی‌های مهم برنامه‌ درسی ملی است.

بنا بر این گزارش، در این طرح، مبانی نظری برنامه‌های درسی محور کار است و اصول و رویکردهای برنامه‌های درسی در تولید محتوا و رسانه‌های آموزشی اعم از مکتوب مانند کتاب درسی و غیرمکتوب مانند نرم افزارهای آموزشی، از برنامه درسی ملی استخراج می‌شود.

این در حالی است که متخصصان امر تعلیم و تربیت معتقدند اگر برنامه درسی ملی به باور کارشناسان این حوزه تبدیل نشود، همچون بسیاری از سندهای دیگر تنها در قفسه‌ها نگهداری خواهد شد.

همایش علمی برنامه درسی ملی، طی روزهای ۳۰ و ۳۱ مرداد ماه در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 60896

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز