کاخ سفید اعلام کرد، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه به‌طور مجازی با نارندرا مودی، نخست وزیر هند دیدار خواهد کرد.

بایدن

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، این در حالی است که ایالات متحده آشکارا اعلام کرده، نمی‌خواهد شاهد افزایش واردات انرژی روسیه از سوی هند باشد.

جن ساکی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت: «بایدن به مشورت‌های نزدیک درباره پیامدهای جنگ روسیه علیه اوکراین و کاهش تأثیر بی‌ثبات‌کننده آن بر عرضه جهانی غذا و بازارهای کالا ادامه خواهد داد.»

دیلیپ سینگ، معاون مشاور امنیت ملی ایالات متحده در امور اقتصاد بین‌الملل که اخیرا از هند بازدید کرده است، گفت که ایالات متحده هیچ خط قرمزی برای هند در مورد واردات انرژی از روسیه تعیین نخواهد کرد، اما نمی‌خواهد شاهد شتاب سریع در خرید باشد.

هند که پس از تحریم‌های غرب علیه شرکت‌های روسیه، با تخفیف‌های شدید روبرو است، از زمان عملیات روسیه در اوکراین، دست‌کم ۱۳ میلیون بشکه نفت خام از این کشور خریداری کرده است.

کاخ سفید اعلام کرد که این دیدار، پیش از نشست وزیران ۲+۲، ایالات متحده و هند بین آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده و سوبرهمانیام جایشانکار وزیر امور خارجه و راجنات سینگ وزیر دفاع هند برگزار می‌شود.

بایدن که آخرین بار در ماه مارس با مودی صحبت کرده، اخیرا گفته که تنها هند در میان کشورهای چهارگانه در اقدام علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین «تا حدودی متزلزل» است.

این کشور آسیای جنوبی سعی کرده است روابط خود را با روسیه و غرب متعادل کند، اما بر خلاف سایر اعضای کشورهای چهارگانه (ایالات متحده، ژاپن و استرالیا) تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال نکرده است.

روسیه مدتهاست که بزرگ‌ترین تامین کننده تجهیزات دفاعی هند باوجود خریدهای فزاینده از ایالات متحده در دهه گذشته بوده است. تحلیلگران دفاعی می‌گویند که تدارکات روسیه برای هند رقابتی‌تر و حیاتی‌تر است، زیرا هند با ارتش برتر چین روبرو است.

دیلیپ سینگ در جریان سفرش گفته بود که ایالات متحده آماده کمک به هند برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی و دفاعی خود است. هند سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است.

او همچنین هشدار داد که ایالات متحده نمی‌خواهد متحدانش به احیای روبل کمک کنند؛ روبلی که بلافاصله پس از شروع جنگ سقوط کرد، اما در روزهای اخیر بهبود یافته است.

ساکی اضافه کرد که بایدن و مودی همچنین در مورد همکاری در زمینه طیف وسیعی از موضوعات از جمله پایان دادن به همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، مقابله با بحران آب و هوا، تقویت اقتصاد جهانی و حمایت از نظم بین‌المللی آزاد مبتنی بر قوانین برای تقویت امنیت، دموکراسی و رفاه در اقیانوس هند و آرام گفت‌وگو خواهند کرد.

کد خبر 668981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha