دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
۰ نفر

سرپل ذهاب یکی از شهرستان‌های استان کرمانشاه است. این شهرستان جاذبه‌های گردشگری ویژه‌ای دارد که بازدید از آنها را نباید از دست داد.

سرپل ذهاب

به گزارش همشهری آنلاین، برای ورود به استان کرمانشاه چندین مسیر وجود دارد، اما مهم‌ترین محور ورودی به کرمانشاه مسیر تهران- ساوه است. بیش از ۸۰ درصد سفرهای داخلی از ورودی این جاده که در شرق استان واقع است، انجام می‌شود، بنابراین ما نیز سفرخود را از همین محور شروع می‌کنیم. شما نیز می‌توانید باتوجه به مبدا خود مسیر ما را از هرکجا که می‌توانید دنبال کنید.

باید بدانید که در این مسیراز شهرهای همدان و اسدآباد می‌گذرید. فاصله کرمانشاه تا تهران حدود ۵۰۰ کیلومتر است. این مسیر کوتاه‌ترین مسیر تهران به کرمانشاه محسوب می‌شود. فاصله زمانی کرمانشاه به تهران از این مسیر نیز حدود ۶ ساعت است.

پس از گذر از اسدآباد همدان به کنگاور، صحنه، هرسین و شهر کرمانشاه می‌رسید. از کرمانشاه نیز دو مسیر در پیش رو قرار دارد. یک مسیر از روانسر به سمت پاوه و اورمانات منتهی می‌شود و مسیر دوم به سمت غرب استان می‌رود که شامل اسلام‌آبادغرب، دالاهو، سرپل‌ذهاب، قصرشیرین  و مرزخسروی است. ما در این سفر مسیر دوم را انتخاب می‌کنیم و به‌سمت اسلام‌آبادغرب، دالاهو و سپس سرپل‌ذهاب می‌رویم. فاصله دالاهو تا سرپل ذهاب ۵۰کیلومتر است. سرپل ذهاب نیز نقاط دیدنی و جاذبه‌های گردشگری ویژه خود را دارد که بازدید از آنها خالی از لطف نیست.

آرامگاه احمد بن اسحاق قمی

آرامگاه احمد بن اسحاق قمی یکی از آثار تاریخی و مذهبی شهر سرپل ذهاب است. احمد بن اسحاق قمی از وکلای امام حسن عسگری (ع) در شهر قم بود. قدمت این بنا به قرن سوم هجری قمری باز می‌گردد، بنای آرامگاه در طول زمان چندین بار بازسازی و مرمت شده است.

طاق‌گرا یا طاق شیرین

طاق‌گرا که به طاق شیرین نیز معروف است، در ۱۵ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب قرار دارد. این بنای باستانی در اواخر دوره ساسانیان و به احتمال زیاد در دوره حکومت خسرو دوم ساخته شده است. طاقگرا سنگ‌نوشته‌ای ندارد و فقط دو علامت کنده شده از زمان پارت‌ها روی آن باقی‌مانده است. از نظر معماری، بنای طاق‌گرا، فضای ایوان مانندی است که به‌طور کل از سنگ ساخته شده‌ است. ورودی این بنای مستطیل شکل به طرف جنوب و مشرف بر جاده سنگفرش باستانی است. مصالح داخلی دیوارها نیز از لاشه سنگ و ملاط گچ است. برای دیدن این اثر باید حدود ۲۰۰ متر بعد از ایست بازرسی معروف پاتاق، وارد جاده فرعی در سمت چپ جاده اصلی شوید تا پس از طی مسافتی حدود ۵۰۰ متر به آن برسید.

در اردیبهشت دیدنی‌های سرپل ذهاب را از دست ندهید

زیچ منیژه

زیچ منیژه یا قلعه منیژه در روستای پاتاق و ۱۵ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب واقع شده است. این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۴ به‌ ثبت ملی نیز رسیده است. در خصوص زیج منیژه تاریخ چندان روشنی وجود ندارد، اما با توجه به معماری آن و به ویژه طرح درگاه‌ها و قوس‌ها و همچنین پوشش سقف حدس می‌زنند که این این بنا به اواخر دوره ساسانی برگردد. قلعه منیژه با ارتفاع حدود ۲ متر از زمین‌های اطراف خود قرار دارد و از لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است. در هر ضلع این قلعه ۳۰ اتاقک با طاق‌های گهواره‌ای دیده می‌شود.

در اردیبهشت دیدنی‌های سرپل ذهاب را از دست ندهید

گوردخمه دکان داوود

گوردخمه دکان داوود در روستای کل داوود قرار و به دوران ماد تعلق دارد. دخمه در دل صخره ستبری کنده شده‌  است و  از زمین ارتفاع دارد. باید بدانید که دسترسی به داخل آن امکان ندارد. درون مقبره پنج تاقچه برای گذاشتن نذورات و یک گور بیضی شکل قرار دارد. همچنین این اثر تاریخی در سال ۱۳۱۰ به‌ثبت ملی رسیده است.

گوردخمه دیره

گوردخمه دیره مربوط به دوران ماد است که ۲۴ کیلومتر از سر پل ذهاب فاصله دارد. مردم محلی اطراف این گوردخمه را به جز دیره، فران کن، تاق فرهاد و یا اتاق فرهاد نیز می‌نامند.

نقش‌برجسته‌های آنوبانی‌نی

نقش‌برجسته آنوبانی‌نی در ۱۲۰ کیلومتری کرمانشاه و در نزدیکی سرپل ذهاب قرار دارد و در حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد تراشیده شده‌ است. این نقش‌برجسته از قدیمی‌ترین سنگ‌نوشته‌های ایران است. نقش‌برجسته آنوبانی‌نی یکی از نقش‌برجسته‌های متعلق به یکی از چهار عنصر قومی زاگرس‌نشین در هزارهٔ سوّم پیش از میلاد به نام لولوبیان است که پیش از آریایی‌ها در این محل سکونت داشتند. نقش‌برجسته پرده‌ای است که در آن شاه در برابر ایزدبانو ایشتار و ستاره‌ای که او را در مقابل دشمنان به پیروزی رسانده، ایستاده و پای خود را بر بدن دشمن مغلوب نهاده‌ است. ملکه حلقه‌ای به دست دارد و به دست دیگر طناب یا زنجیری گرفته، دو اسیر از بینی در بند اوست. علاوه‌بر شاه و ملکه، ۹ اسیر برهنه نیز در این نقش برجسته دیده می‌شود.

منطقه نمونه گردشگری «تنگ‌حمام»

منطقه نمونه گردشگری «تنگ‌حمام» در شهرستان سرپل ذهاب یکی از ۵۰ منطقه نمونه گردشگری کرمانشاه است. کوهستانی بودن، آب و هوای مطبوع، پوشش گیاهی، طبیعت زیبا و بکر و چشمه‌های خروشان از ویژگی‌های منطقه نمونه گردشگری تنگ‌حمام است.

در اردیبهشت دیدنی‌های سرپل ذهاب را از دست ندهید

 سراب گرم

سراب گرم نام چشمه‌ای همیشه جوشان و پر آب است، که در دهستان حومه و ۵ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب واقع شده است. چشمه سراب گرم در سال‌های کم‌ باران نیز همچنان پر آب و جاری است. ویژگی بی‌نظیر چشمه سراب این است که آب آن در فصول سرد سال گرم است و علت نام‌گذاری آن به سراب گرم نیز همین است.

در اردیبهشت دیدنی‌های سرپل ذهاب را از دست ندهید

آبشار پیران و مقبره بابایادگار

چنانچه قبل از سرپل ذهاب به دالاهو رفته باشید ممکن است بعد از قلعه یزدگرد آبشار پیران و حتی مقبره بابایادگار در منطقه ریجاب را دیده باشید. در غیر این‌صورت آبشار پیران در نزدیکی روستای شالان و ۹ کیلومتری سرپل‌ذهاب واقع است که یکی از بلندترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود. بنابراین در گشت و گذار خود در سرپل ذهاب بازدید از این آبشار را نیز از دست ندهید. آبشار پیران از سه طبقه تشکیل شده است که دو طبقه فوقانی آن بسیار بلندتر از طبقه پایینی هستند. البته طبقه سوم آبشار از بالا دیده نمی‌شود، چرا که در زیر درختان زیبای منطقه پنهان است. همچنین مقبره بابا یادگار نیز تقریبا در ۴۵ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در منطقه بسیار زیبای ریجاب قرار دارد. بابا یادگار نام یکی از یاران سلطان اسحق است. جاده ریجاب از ۱۵ کیلومتری جاده سرپل ذهاب به کرمانشاه جدا می‌شود. بابایادگار در آخرین نقطه از این جاده قرار دارد و برای رسیدن به مقبره و قسمت‌های تفریحی باید دقایقی پیاده‌روی کنید.

در اردیبهشت دیدنی‌های سرپل ذهاب را از دست ندهید

کد خبر 668827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پیشنهاد سفر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha