مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
۰ نفر

پیدا شدن یک قلاده خرس قهوه‌ای در روستای حاجی‌آباد که نزدیک تخت جمشید قرار دارد، موجب هراس اهالی این روستا شده است.

خرس لرستان

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حاجی‌آباد در شهرستان مرودشت استان فارس واقع ‌و به زیستگاه گونه حفاظت شده خرس قهوه ای نزدیک است که پیدا شدن خرس در این روستا موجب نگرانی اهالی آن شده است. در نشست اخیر  شورای تامین به ریاست فرماندار شهرستان مرودشت، موضوع پایش شبانه روزی برای حفاظت از خرس و مراقبت از جان روستاییان مورد بررسی و تاکید قرار گرفته است.

رئیس اداره امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس در این باره گفت: در جلسه شورای تامین برای انجام هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های مربوط و بسیج امکانات موجود، تصمیم گیری شد تا این بحران با مشارکت روستاییان حل شود.

لیلا جولایی افزود: در حال حاضر اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس پیگیر اجرای مصوبات مربوطه است تا بتوان خرس مزبور را با روش مناسب، زنده‌گیری و از روستا دور کرد.

وی اظهار کرد: در نخستین روزهای پس از تعطیلات نوروز به اداره محیط زیست مرودشت اطلاع داده شد که یک قلاده خرس قهوه ای در روستای حاجی آباد وارد باغ‌ها و اراضی کشاورزی شده و مرغ و خروس‌های روستائیان را شکار م‌ کند. پس از ارسال گزارش و فیلم به اداره کل مقرر شد ابتدا با گشت زنی شبانه نسبت به نا امن کردن زیستگاه و فراری دادن خرس از روستا اقدام شود.

وی در ادامه افزود: در پی این تصمیم، نیروهای اجرایی حفاظت محیط زیست  در شب‌ها با یک قفس زنده‌گیری در روستا مستقر شدند. به طور همزمان دستورالعملی هم برای حفظ امنیت مردم تنظیم و بین روستاییان منتشر شده است.

جولایی ادامه داد: در این رابطه یک توله خرس، در اطراف قفس زنده گیری یک خرس بالغ نیز مشاهده شده ولی با توجه به اندازه حیوان، قفس برای زنده گیری حیوان بالغ کارآمد نبود.

رئیس امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس بیان کرد: خشکسالی سالجاری به شدت روی منابع آب و غذای حیات وحش تاثیر گذاشته و امسال بروز تعارضات با حیات وحش گریزناپذیر خواهد بود در نتیجه کاهش منابع غدایی، آمار تعارضات را افزایش می دهد.

وی اضافه کرد: برای حفظ سلامت روستائیان و ایجاد امنیت روستاها، منابع غذایی باید از دسترس حیات وحش در روستاها حذف و خارج شوند و به مواردی چون مدیریت پسماند و عدم رهاسازی آن در حاشیه روستاها، ایمن سازی محل نگهداری ماکیان و دام، گشت‌زنی‌های شبانه با ایجاد سر و صدا، روشن کردن آتش در اطراف سکونتگاه‌ها و اطلاع رسانی به روستاییان برای مراقبت در رفت و آمد و آموزش راهکارهای مواجهه با حیوانات وحشی در مدیریت تعارضات تاکید کرد.

کد خبر 668775

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha