۷ آوریل (۱۸ فروردین) روز جهانی بهداشت نامگذاری شده است و سازمان جهانی بهداشت برای سال ۲۰۲۲ مضمون «سیاره ما، سلامت ما» را برای آن انتخاب کرده است.

World Health Day

به گزارش همشهری آنلاین سازمان جهانی بهداشت می‌گوید انتخاب این مضمون ناشی از پاندمی کروناویروس، آلودگی و شمار فزاینده بروز بیماری‌ها بوده است.

این سازمان در بیانیه‌اش در این باره می‌گوید:‌«سازمان جهانی بهداشت در روز جهانی بهداشت ۲۰۲۲ بر جلب توجه جهانی برای اقدامات فوری متمرکز خواهد شد که  برای حفظ سلامت انسان‌ها و  سیاره و پیشبرد جنبشی برای ایجاد جوامع متمرکز بر بهزیستی مورد نیاز هستند.»

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید در سراسر جهان هر سال حدود ۱۳ میلیون مورد مرگ به علت عوامل قابل‌اجتناب زیست‌محیطی رخ می‌دهد و از جمله این عوامل «بحران اقلیمی» است که بزرگترین عامل منفرد تهدیدکننده سلامت که انسانیت با آن روبرو است.

دکتر تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: «بحران اقلیمی یک بحران سلامت است:‌ همان گزینه‌های ناپایداری که سیاره ما را می‌کشد، مردم را هم می‌کشد. ما نیاز به راه‌های حل‌های تحول‌آفرین داریم تا جهان را از اعتیادش به سوخت‌های فسیلی نجات دهیم، تا ترسیمی دوباره از  اقتصادها و جوامعی انجام دهیم که متمرکز بر بهزیستی و حفاظت از سلامت سیاره باشند که سلامت انسان به آن بستگی دارد.»

سازمان جهانی بهداشت با اشاره به بحران کروناویروس می‌گوید این بحران قدرت علاج‌بخش علم را نشان داد و در عین حال نابرابری‌ها در جهان را هم آشکار کرد.

این سازمان می‌گوید: «پاندمی ضعف در همه حوزه‌های جامعه را آشکار کرد و  فوریت ایجاد جوامع پایدار مبتنی بر بهزیستی را مورد تاکید قرار داد که متعهد به دستیابی به سلامت منصفانه برای نسل‌های آینده بدون تخطی از حدود بوم‌شناختی باشند. طراحی کنونی اقتصاد به توزیع نابرابر درآمد، ثروت و قدرت می‌انجامد به طوری که شمار بیش از حدی از مردم هنوز در فقر و بی‌ثباتی زندگی می‌کنند.»

به گفته این سازمان، اقتصادهای مبتنی بر بهزیستی «بهزیستی و برابری انسان‌ها و پایداری بوم‌شناختی» را هدف خود قرار می‌دهند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: «این اهداف به سرمایه‌گذاری‌های درازمدت، بودجه‌های بهزیستی، حفاظت اجتماعی و راهبردهای قانونی و مالی می‌انجامد. شکستن چرخه‌های تخریب برای سلامت سیاره و انسان نیاز به اقدامات قانونگذاری، اصلاح شرکت‌ها و افراد برای حمایت از ایجاد گزینه‌های سالم و مزیت بخشی به آنها است.

کد خبر 668328

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha