تاکنون ۲۰۰ تا ۲۵۰ نهال و درخت در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران جابه‌جا و قطع شده‌اند و شهرداری تهران همچنان اجازه فعالیت بیشتر به این موسسه را نمی‌دهد

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ در ۲روز گذشته، آرامش نسبی به بوستان خوارزمی و مؤسسه ژئوفیزیک‌ دانشگاه تهران بازگشته؛ در شرایطی که تاکنون این مؤسسه اقدام به قطع ۷۰تا ۸۰اصله درخت کرده است؛ اقدامی که از اواسط اسفند سال پیش، تقریبا همزمان با روز درختکاری شروع شد و با وجود تذکرات اعضای شورای شهر تهران و جلوگیری شهرداری منطقه ۳، تا ۱۵فروردین حدود ۲۵۰نهال و درخت جابه‌جا یا قطع شده‌اند

حمید جوانی، شهردار منطقه ۳ دراین باره به همشهری گفت: اسفند سال گذشته، هنگامی که متوجه شدیم مؤسسه ژئوفیزیک ‌دانشگاه تهران اقدام به درآوردن ۱۵۸ اصله نهال با بن ۱۵تا ۴۵سانتی‌متر از خاک کرده‌اند، همکاران ما به سرعت این تعداد نهال را دوباره در همان نقطه کاشتند. آن موقع فکر می‌کردم این موضوع تمام‌ شده است، ولی ۳بار دیگر، یعنی تا ۱۵فروردین ۱۴۰۱اقداماتی از سوی این مؤسسه در رابطه با جابه‌جایی و قطع درختان صورت گرفت. به‌طور کلی بین ۲۰۰تا ۲۵۰اصله نهال و درخت از بن ۱۵تا ۸۰سانتی‌متر آسیب دیده‌ و حدود ۷۰تا ۸۰اصله درخت نیز قطع شده است.

حسین آخانی، استاد گیاه‌شناسی دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه تهران هم دراین‌باره به همشهری می‌گوید: قرار بود در آنجا یک موزه علم و طبیعت ساخته شود. مقدمات آن هم فراهم شده بود و حتی قرار بود یک خیر هزینه احداث این موزه را تقبل کند. تصمیم بر این بود که درختان این محدوده به موزه علم و طبیعت منتقل شود، اما از اینکه در هفته‌های اخیر چه اتفاقی در مؤسسه ژئوفیزیک‌دانشگاه رخ داده، حقیقتا اطلاعی ندارم.

او گفت: البته براساس توافق دانشگاه تهران و شهرداری تهران در خرداد سال ۱۴۰۰، کارهای قانونی احداث موزه علم و طبیعت انجام ‌شده تا درختان محدوده مؤسسه ژئوفیزیک جابه‌جا شده و به این موزه انتقال یابد. در این تفاهمنامه قرار شد زمین‌هایی که در امتداد اتوبان چمران (چه بخشی که در اختیار شهرداری در پارک گفت‌وگوست و چه بخشی که متعلق به دانشگاه تهران در شرق اتوبان چمران) وجود دارد، تبدیل به باغ گیاه‌شناسی شود. همچنین موزه علم و طبیعت نیز بخشی از این مجموعه بزرگ باغ گیاه‌شناسی خواهد بود.

گزارش: محمود مولایی - مرجان حسینی

تدوین: محمود دانش‌آموز

کد خبر 668213
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • شهروند IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 0
    با تخریب طبیعت ،موزه طبیعت احداث کنند ؟ ،تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل !!!!!!!!!