گروه اقتصادی: وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس، میزان درآمد ارزی کشور در نیمه نخست سال‌جاری را حدود 60 میلیارد دلار اعلام کرد.

از سوی دیگر در حالی که دولت مدت‌هاست گزارشی رسمی از وضعیت حساب ذخیره ارزی منتشر نکرده، به گفته برخی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، رئیس‌کل بانک مرکزی در نشست این کمیسیون موجودی فعلی حساب ذخیره ارزی را 25میلیارد دلار اعلام کرده است. 2هفته پیش، مرتضی تمدن، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری، موجودی حساب ذخیره ارزی را 20میلیارد دلار اعلام کرده بود.

این در حالی است که به گزارش مهر، سید شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در نشست دیروز کمیسیون اقتصادی مجلس، وضعیت حساب ذخیره ارزی را مناسب اعلام و عنوان کرد که نگرانی درخصوص این حساب وجود ندارد.

اظهارات وزیر اقتصاد در حالی است که با کاهش قیمت نفت از 120 دلار به زیر 60 دلار در 3ماه گذشته، درآمد ارزی کشور نیز کاهش پیدا کرده و انتظار نمی‌رود در ماه‌های آتی موجودی حساب ذخیره ارزی افزایش پیدا کند.

با وجود این، دولت حدود 6هزار میلیارد تومان کسری بودجه برای واردات بنزین و 7هزار میلیارد تومان کسری بودجه برای  سایر بخش‌ها همچون حقوق بازنشستگان و کارکنان آموزش و پرورش دارد.

از این‌رو برای رفع این کسری‌ها رقمی حدود 14میلیارد دلار باید از موجودی حساب ذخیره ارزی برداشت شود که در نتیجه موجودی حساب ذخیره ارزی تا پایان سال بازهم کاهش خواهد یافت.

براساس قانون برنامه چهارم، مقرر شده بود که همه ساله نیمی از موجودی حساب ذخیره ارزی جهت تقویت بخش خصوصی به این بخش اختصاص یابد.

بر این اساس، به دولت اجازه داده شده است که حداکثر معادل 50 درصد مانده‌موجودی حساب ذخیره ارزی برای سرمایه‌گذاری و تامین بخشی از اعتبار موردنیاز ‌طرح‌های تولیدی و کارآفرینی صنعتی، معدنی، کشاورزی، حمل‌ونقل، خدمات (‌ازجمله‌گردشگری و...)، فناوری و اطلاعات و خدمات فنی-مهندسی بخش غیردولتی که توجیه‌فنی و اقتصادی آنها به تأیید وزارتخانه‌های تخصصی ذی‌ربط رسیده است از طریق شبکه‌بانکی داخلی و بانک‌های ایرانی خارج از کشور به‌صورت تسهیلات با تضمین کافی‌استفاده کند.

این در حالی است که در 3ماه نخست امسال فقط 873میلیون دلار از موجودی حساب ذخیره ارزی برای اختصاص وام به بخش خصوصی، اختصاص یافته است.

کد خبر 66818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز