گزارش‌های حاکی از آن است که جمهوری چک تانک‌های T-72 و و خودروهای جنگی پیاده‌نظام ‌BVP-1 به اوکراین فرستاده است.

T-72

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز ابتدا تلویزیون دولتی چک ارسال این سلاح‌ها را به اوکراین را اعلام کرد و فیلمی ارسال‌شده در توئیتر را از یک قطار پرشده از پنج تانگ و پنج خودروی جنگی را نشان داد. این تلویزیون این محموله را اهدایی با موافقت متحدان چک در ناتو خواند.

این تلویزیون گفت که این اطلاعات را اوندرج بنشیک، رئیس کمیسیون امور اروپایی مجلس سفلای جمهوری چک تایید کرده است.

رویترز از قول یک منبع در جامعه دفاعی در جمهوری چک ارسال این تانک‌ها و خودروهای جنگی را تایید کرد، اما این منبع به علت مسائل امنیتی از افشای جزئیات آن خودداری کرد.

خانم جانا کونچووا، وزیر دفاع جمهوری چک نیز در پاسخ به پارلمان این کشور از بیان جزئیات ارسال این محموله نظامی را نه رد و نه تایید کرد. او گفت: «من فقط به شما اطمینان می‌دهم جمهوری چک تا جایی که بتواند به اوکراین کمک خواهد کرد و به به کمک با ارسال تجهیزات نظامی چه سبک و چه سنگین ادامه خواهد داد.»

یک سخنگوی وزارت دفاع جمهوری چک هم گفت این کشور از شروع جنگ در ۲۴ فوریه تجهیزات نظامی به ارزش حدود یک میلیارد کراون (۴۵ میلیون دلار) به اوکراین فرستاده است، اما جزئیاتی در این باره ارائه نداد.

این خودروهای نظامی چک آخرین نمونه از ارسال تجهیزات نظامی از سوی کشورهای غربی به اوکراین است. آلمان در اول آوریل در واکنش به انتقادها از برلین درباره ارسال نکردن کمک‌های نظامی کافی به کی‌یف، ارسال ده‌ها خودروی جنگی پیاده‌نظام را به اوکراین تصویب کرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز گفته است کشورهای عضو این پیمان در اجلاس روزهای چهارشنبه و پنجشنبه‌شان تحویل سلاح بیشتر به اوکراین را به بحث خواهند گذاشت.

 نیویورک تایمز قبلا از قول یک مقام آمریکایی گزارش کرده بود که دولت بایدن با متحدانش برای انتقال تانک‌های ساخت دوران اتحاد شوروی برای تقویت نیروهای دفاعی اوکراین در منطقه دونباس در شرق این کشور همکاری خواهد کرد.

این مقام گفته بود این تصمیم برای عمل کردن به عنوان واسطه برای کمک به انتقال این تانک‌های ساخت شوروی که نیروهای اوکراینی شیوه کار با آنها را می‌دانند در پاسخ به تقاضای ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین انجام شده است.

کد خبر 667961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha