ولودیمیز زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در سخنانی خطاب به شورای امنیت سازمان ملل نیروهای روسی را به ارتکاب «هولناک‌ترین جنایات جنگی» از جنگ جهانی دوم تاکنون در کشورش متهم کرد و خواستار اخراج روسیه از شورای امنیت شد.

UN

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین زلنسکی گفت: «آنها هر جنایتی را که وجود دارد مرتکب شدند» و افزود که برای نخستین بار از شروع حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) است از جانب قربانیان نیروهای مسکو با این شورا سخن می‌گوید.

او با شرح قساوت‌های ادعایی سربازان روسی در بوچا گفت:‌«آنها به زنانی که فقط می‌خواستند به کسی تلفن کنند که زنده هستند،در خارج خانه‌هایشان شلیک کردند و آنها را کشتند، آنها کل خانواده‌ها، بزرگسالان و بچه‌ها را کشتند و تلاش کردند اجساد را بسوزانند.»

زلنسکی گفت کشتار در بوچا فقط یک نمونه از اعمالی است که نیروهای روسی از هنگامی حمله‌شان در ۴۱ روز پیش به اوکراین مرتکب شده‌اند.

زلنسکی گفت که اعمال روسیه در اوکراین به «هولناک‌ترین جنایات جنگی... از پایان جنگ جهانی دوم انجامیده است و افزود:‌« آنها حتی عامدانه پناهگاه‌ها را که غیرنظامیان در برابر حملات هوایی در آن پنهان شده‌اند، منفجر می‌:نند. آنها عامدانه شرایطی در مناطق اشغال‌شده ایجاد می‌کنند تا شمار هر چه بیشتری از غیرنظامیان در آنجا کشته شوند.»

زلنسکی خواستار پاسخگویی روسیه به خاطر اعمالش شد و گفت: «ما به دولتی روبرو هستیم که که حق وتو شورای امنیت سازمان ملل را به حق مردن تبدیل کرده است. این وضعیت کل ساختار امنیت جهانی را تضعیف می‌کند. اگر به آنها اجازه داده شود بدون مجازات بمانند، هر چیزی را که بتوانند ویران می‌کنند.»

رئیس‌جمهور اوکراین گفت شورای امنیت باید «روسیه را به عنوان یک متجاوز و آغازگر جنگ اخراج کند تا نتواند جلوی تصمیم‌ها درباره تجاوز خوش، جنگ خودش را بگیرد.»

زلنسکی گفت:‌ «شما معتقدید که دوران قوانین بین‌المللی به پایان رسیده است؟ اگر  پاسختان نه است، پس به طور فوری عمل کنید. منشور سازمان ملل باید به طور فوری مورد بازنگری قرار گیرد. نظام سازمان ملل باید به طور فوری اصلاح شود تا حق وتو حق مردن نباشد.»

زلنسکی روسیه را به «حمایت از نفرت‌پراکنی در سطح دولت» و صادرات آن به سایر کشورهای «از طریق نظام پروپاگاندا و فساد دولتی» متهم کرد.

او گفت:  «آنها بحرانی جهانی غذا را ایجاد کرده‌اند که ممکن است به قحطی در آفریقا، آسیا و سایر کشورها منتهی شود. این وضعیت مطمئنا و در مقیاسی وسیع به آشوب سیاسی در بسیاری از کشورها و نابودی امنیت داخلی آنها منجر می‌شود.»

زلنسکی گفت اعمال رهبری روسیه بازتاب‌دهنده اعمال «استعمارگران دوران باستان است»که با غارت غذا و «کشیدن گوشواره‌های طلای پوشیده از خون» شروع می‌شود. 

او گفت: «روسیه از قبل اخراج صدها هزار نفر از شهروندان ما از کشورشان را آغاز کرده است. آنها بیش از ۲۰۰۰ کودک را ربوده‌اند... روسیه می‌خواهد اوکراینی‌ها را بردگانی خاموش تبدیل کند.»

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل در جریان جلسه شورای امنیت واکنش نشان می‌دهد

روسیه گزارش‌ها درباره کشتار غیرنظامیان در بوچا و سایر مناطق در اوکراین را انکار و آن را ساخته و پرداخته پروپاگاندای کشورهای غربی برای بی‌اعتبار کردن این کشور می‌شمارد.

کد خبر 667937

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    5 3
    مرگ برپوتین متجاوزوآدمکش،مثل همیشه چاپ نمیکنید
    • m IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      2 5
      زنده باد پوتین مرگ بر غرب مرگ بر غربگرا ها