دوشنبه ۶ آبان ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

علی ابراهیمی: بحران مالی جهان با تاثیر‌گذاری بر اقتصاد آمریکا و کشورهای اروپایی تاثیر انکار‌ناپذیری بر اقتصاد سایر کشورهای جهان داشته است.

گرچه این تاثیر در کشورهای مذکور بیشتر بوده اما تاثیر این بحران بر بازارهای مالی آسیا و حتی کشورهایی مانند چین و ژاپن سران کشورها را به چاره‌جویی برای مقابله با آثار این بحران وادار کرده است.

 گرچه برخی با استناد به تاثیر اعمال تحریم‌های پولی و بانکی علیه کشورمان، آثار زیانبار این بحران بر اقتصاد کشورمان را کمتر از سایر کشورهای منطقه قلمداد می‌کنند اما برخی دیگر از کارشناسان با اشاره به آثار انکار‌ناپذیر این بحران بر اقتصاد ایران، تاثیر این بحران بر صادرات نفت و گاز و درآمدهای دولت را گوشزد می‌کنند.

با این روند مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران از تشکیل کمیته‌های ویژه بررسی اثرات بحران مالی دنیا بر اقتصاد ایران در 3 وزارتخانه بازرگانی، جهاد کشاورزی و اقتصاد خبر داده و در تشریح تاثیر بحران اقتصادی آمریکا بر صادرات و چگونگی پوشش ریسک‌های حاصل از آن توسط صندوق ضمانت صادرات ایران به مهر می‌گوید: با توجه به تضامینی که اکنون کشورهای مواجه با بحران مالی در دنیا برای سپرده‌گذاری مردم در بانک‌ها و تضمین سپرده‌ها در خواست می‌کنند، می‌توان دریافت که در برخی مواقع دولت‌ها برای جلوگیری از بیکاری مردم و فعال شدن مجدد کارخانه‌ها، دخالت‌هایی را لحاظ خواهند کرد.

سیدکمال سیدعلی در تشریح اثرات بحران مالی جهان بر اقتصاد ایران، می‌افزاید: اگرچه اقتصاد ایران کمتر با اقتصاد دنیا درآمیخته اما نخستین اثر این بحران با پایین‌آمدن قیمت نفت بروز کرد که این روند هم‌اکنون شروع شده است.

اثر بعدی این بحران بر اقتصاد در ارتباط با بورس است که به‌نظر می‌رسد اگر آمریکا قصد جلوگیری از بروز این بحران با شدت فعلی را داشت می‌توانست با هزینه‌کرد 50میلیارد دلار آن را ساماندهی کند، اما این بحران وسعت یافت و قطعا مسائل پشت پرده‌ای وجود داشته است.

کد خبر 66752

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز