یکشنبه ۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

هنگامی که حرف از کمپوت به میان می‌‌آید، بسیاری به یاد بیمارستان و بیماری می‌افتند. برخی هم که دید منفی‌تری دارند به یاد ملاقات زندانیان می‌افتند.

اما کمپوت که از میوه‌های مختلف درست می‌شود یک خوراکی مفید است که در صورت کنترل شکر مصرفی در آن، بهتر از بسیاری دیگر از تنقلات است.

هرچند مصرف میوه تازه بر هر نوع دیگر آن اولویت دارد اما گاهی پیش می‌آید که میوه تازه در دسترس نیست و در این زمان کمپوت راه چاره است.

از سوی دیگر طبق توصیه پزشکان در برخی بیماری‌ها مصرف میوه خام مجاز نیست و برای اینکه بدن از ویتامین های موجود در میوه محروم نشود، به جای میوه خام، مصرف کمپوت توصیه می‌شود.

از آنجایی که میوه‌ها در روند تبدیل به کمپوت پخته‌ می‌شوند، هضم آنها توسط معده ساده‌تر است و به همین دلیل در بیماری‌های مربوط به معده تجویز می‌شود.

البته باید توجه داشت که برای تهیه کمپوت از مقدار قابل توجهی شکر استفاده می‌شود که مصرف آن در بیماران دیابتی یا افرادی که پرهیز غذایی دارند، توصیه نمی‌شود.

البته برخی کارشناسان این نکته را خاطر‌نشان می‌کنند که عمده کمپوت ‌هایی که به صورت صنعتی تولید می‌شوند از نظر خواص غذایی و ویتامین چندان غنی نیستند.

از سوی دیگر این دسته از کمپوت‌ها در حرارت‌های بسیار بالا تهیه‌  و برای‌ماندگاری و تازه بودن آنها از مواد نگهدارنده شیمیایی استفاده می‌شود.

به همین دلیل مصرف کمپوت‌های خانگی که در حرارت پایین‌تر و بدون مواد نگهدارنده تهیه می‌شوند، بر نوع کارخانه‌ای آن اولویت دارد.

علاوه بر این، می‌توان از کمپوت برای تزیین انواع غذا‌ها و دسر‌ها هم استفاده کرد زیرا کمپوت‌ها این امکان را به وجود می‌آورند که در هر زمان از میوه‌هایی که فصل آنها سپری شده است، استفاده کنیم.

یکی از نکاتی که در هنگام خرید کمپوت باید به آن توجه ویژه‌ای داشت، تاریخ مصرف آن است چون با سپری شدن تاریخ مصرف، این مواد به سرعت فاسد می‌شوند.

علاوه بر این بریدگی دست هنگام باز کردن در کمپوت‌ها هم مشکل شایعی است که با توجه به تیز بودن لبه در کمپوت‌ها اتفاق می‌افتد.

کد خبر 66714

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز