«دادستانی عمومی فدرال» (GBA) آلمان روز جمعه اعلام کرد یک افسر پیشین در نیروهای احتیاط این کشور را به جاسوسی برای روسیه متهم کرده است.

Germany

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز دادستان آلمانی، اینس پترسون در بیانیه‌اش می‌گوید این افسر به نام «رالف جی» که نام خانوادگی‌اش بر اساس قوانین حریم خصوصی قابل اعلام نیست، «مدارک و اطلاعات فراوانی» را درباره ارتش آلمان از اکتبر ۲۰۱۴ تا مارس ۲۰۲۰ در اختیار ماموران روسی قرار داده بود.

تنش‌ها میان روسیه و  اعضای پیمان نظامی ناتو پس از اعمال تحریم‌های بی‌سابقه بر ضد روسیه بوسیله کشورهای غربی به دنبال جنگ در اوکراین به حدی بالا گرفته است که از زمان «جنگ سرد» مشاهده نشده است.

GBA این مظنون را که عضو شماری از کمیته‌های اقتصادی هم بود، همچنین متهم می‌کند که اطلاعاتی درباره تاثیر تحریم‌های اتحادیه‌ اروپا بر ضد روسیه به دنبال الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین به این کشور را در اختیار ماموران روسی قرار داده است.

دادستان می‌گوید این فرد همچنین اطلاعاتی را درباره خط لوله گاز «نورد استریم ۲» در اختیار روسیه قرار داده است. آلمان در ماه فوریه پیش از حمله روسیه به اوکراین و در هنگامی روسیه استقلال دو منطقه جدایی‌خواه در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت، صدور گواهینامه برای این خط لوله را که گاز را از روسیه به آلمان می‌رساند و تحت مالکیت شرکت عظیم روسی گازپروم است، به حالت تعلیق درآورد.

چندین  کشور اتحادیه اروپا از جمله بلژیک، هلند و ایرلند این هفته چندین دیپلمات روسیه را به اتهام جاسوسی اخراج کردند و روسیه هم وعده اقدام متقابل را دارد.

پترسون گفت رالف «جی» همچنین اطلاعاتی درباره نیروهای احتیاط و دفاع مدنی آلمان به ماموران روسیه داده است. همچنین به گفته این دادستان، سرویس جاسوسی روسیه از طریق این افسر جزئیات شخصی و تماس افسران بلندمرتبه در ارتش آلمان و مدیران برجسته شرکت‌ها را به دست آورده است.

این مظنون همچنین متهم شده است که به رابط‌های روسی‌اش برای شناخت سیاست‌های دفاعی آمریکا در رابطه با شرکایش در پیمان نظامی ناتو کمک کرده است

کد خبر 667121

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha