مهم‌ترین عامل در نجات بیماران اورژانس در حوادث، باز کردن به موقع انسداد راه هوایی با انجام عمل جراحی سرپایی «کریکوتایر‌وایداتومی» است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دبیرخانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران، رحمانی در آستانه برگزاری سومین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران با اعلام خبر فوق اظهار داشت: آنچه در مراحل اولیه برای نجات جان بیماران حادثه دیده مهم است، باز کردن به موقع انسداد راه هوایی است که می‌تواند طی عمل سرپایی «کریکوتایر وایداتومی» توسط پزشکان عمومی که خط اول درمان را تشکیل می‌دهند انجام شود.

وی گفت: بسیاری از اعمال جراحی اورژانس و سرپایی که توسط یک پزشک عمومی در مراحل اولیه انجام می‌شود می‌تواند جان بیماران را از خطر مرگ نجات داده و امکان ادامه درمان را برای تیم‌های جراحی تخصصی فراهم کند.

رحمانی افزود: در جریان سومین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران که 7 تا9 آبان سال‌جاری در سالن‌ همایش‌های مرکز قلب تهران برگزار می‌شود بر آن هستیم تا با تشکیل ستادی به نام ستاد جراحان همراه، ویژه پزشکان عمومی از طریق آموزش‌های مجدد اعمال جراحی اورژانس و سرپایی و دادن گواهینامه معتبر به‌مدت یکسال برای تمام شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها امکان حمایت‌های علمی و عملی و همچنین حمایت‌های قانونی در مورد انجام اعمال جراحی را از طریق جراحان عمومی در سراسر کشور فراهم کنیم.

خسارت 8 هزار میلیارد تومانی تصادفات جاده‌ای درکشور

قائم مقام کمیته سلامت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در طول اجرای برنامه چهارم توسعه کشور، 8هزار میلیارد تومان خسارت مالی بر اثر تصادفات جاده‌ای به کشور وارد شد.

علی باغبانیان درگفت‌وگو با خبرنگار سلامت نیوز افزود: قبل از اجرای برنامه چهارم توسعه کشور، هرساله 27هزار نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دادند که با اجرای این برنامه، آمار به‌شدت کاهش یافت.

وی با اعلام اینکه طبق آخرین آمار به دست آمده، در سال‌ جاری، کشته شدگان تصادفات جاده‌ای به 21هزار نفر رسیده است، تصریح کرد: در برنامه چهارم توسعه کشور قرارشد آمار کشته شدگان تصادفات جاده‌ای به 13هزار نفر کاهش پیدا کند که با گذشت 3سال از اجرای این برنامه هنوز به این رقم نرسیده‌ایم.

قائم مقام کمیته سلامت مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: براساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که بیش از 70درصد از جان باختگان تصادفات جاده‌ای، سرپرست خانوار بوده‌اند و با کشته شدن یک نفر، یک خانواده از هم متلاشی شده است.

وی با اشاره به اینکه به موازات کاهش 6هزار نفری از جمعیت کشته شدگان تصادفات جاده‌ای در کشور از تعداد مجروحان هم کاسته شده است، اظهار داشت: تعداد مجروحان تصادفات جاده‌ای در برخی از سال‌ها حتی به 200 تا 250هزار نفر هم می‌رسد که اکثرا به‌صورت سرپایی درمان می‌شوند و تعداد کمی از آنها قطع نخاعی می‌شوند وبا مدت درمان طولانی، روبه‌رو می‌شوند.

باغبانیان با بیان اینکه اغلب کشته شدگان و مجروحان تصادفات جاده‌ای در سنین مولد و مشغول به کاربوده‌اند، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون نظارت قوی روی تصادفات جاده‌ای کشور به وسیله تیم متشکله از نیروی انتظامی، پلیس راه، کمیته امداد و نجات، وزارت راه و ارگان‌های بهداشتی و مجلس انجام می‌شود.

وی به بیش از 2هزار آمبولانس و احداث ده‌ها پایگاه امداد و نجات در مسیر را ه‌ها به‌منظور کاهش تصادفات جاده‌ای در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: استاندارد فاصله اورژانس جاده‌ای، 25 کیلومتر است که تا قبل از اجرای برنامه چهارم توسعه کشور به 70 کیلومتر هم می‌رسید؛

اما در طول اجرای این برنامه به 40تا 50کیلومتر رسیده است که هنوز جا برای کاهش فاصله اورژانس جاده‌ای و افزایش آمبولانس داریم.

باغبانیان عیوب فنی خودروها و نقاط حادثه خیز را از دیگر عوامل ایجاد‌کننده و افزایش تصادفات جاده‌ای نام برد و در پایان گفت: در حال حاضر50 درصد از نقاط حادثه خیز کشور به‌منظور کاهش آمار تصادفات تعدیل و رفع شده است.

کد خبر 66709

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز