بسیاری از مردم تا زمانی که سریال درام جنایی The Wire در اوایل دهه ۲۰۰۰ پخش شد با اصطلاح «تلفن مشعل» آشنا نبودند، اما این مجموعه پرطرفدار باعث شد تا این کلیدواژه در میان آمریکایی‌ها رایج شود.

ترامپ

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت بی‌بی‌سی، همه چیز با گزارش‌های کاخ سفید منتشر شده توسط سی‌بی‌اس نیوز و واشنگتن پست آغاز شد؛ جایی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت در ۶ ژانویه بیش از ۷ ساعت را بدون تماس رسمی سپری کرد؛ درست در زمانی که ساختمان کنگره ایالات متحده توسط گروهی از حامیانش مورد حمله قرار گرفته بود.

تامی توبرویل سناتور آلاباما نحوه صحبت خود با رئیس‌جمهوری را در حوالی ساعت ۲ بعد از ظهر بازگو کرده و به او اطلاع داده که معاون رئیس‌جمهوری توسط سرویس مخفی از ساختمان کنگره خارج شده است.

در حالی که هیچ تماسی از کاخ سفید ثبت نشده است، این سؤال به وجود آمد که ترامپ چگونه با کسانی که در صحنه شورش بودند ارتباط برقرار می‌کرد. آیا او دستگاه تلفن همراه دستیارش را قرض گرفته بود؟

یا شاید او از یک «تلفن مشعل» استفاده می‌کرد. اصطلاحی عامیانه برای تلفن‌های همراه کم‌هزینه که می‌توان آنها را بدون ارائه اطلاعات لازم هنگام امضای قرارداد خریداری کرد.

با این حال، دونالد ترامپ در بیانیه‌ای به واشنگتن پست گفت که تا به حال نام «تلفن مشعل» را نشنیده است و اصلاً نمی‌داند که چیست.

اظهارات او به سرعت توسط جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق رئیس‌جمهوری رد شد. بولتون به سی‌بی‌اس نیوز گفت که او و آقای ترامپ در گذشته در مورد اینکه چگونه تلفن‌های مشعل به مردم اجازه می‌دهد تا تماس‌هایشان را موشکافی نکنند، صحبت کرده‌اند!

به دلیل ناشناس بودن، این تلفن‌ها در بین عناصر جنایتکار و کسانی که به دنبال کارهای غیرقانونی هستند، محبوب شده است.

بر اساس وب‌سایت دیکشنری Mirriam-Webster، اصطلاح «مشعل» به‌عنوان کلمه‌ای برای تلفن‌های یک‌بار مصرف برای اولین بار در فرهنگ عمومی ایالات متحده در اواسط دهه ۹۰ ظاهر شد.

این نخستین مرتبه نیست که موضوع تلفن‌های غیر رسمی در ارتباط با رئیس‌جمهوری پیشین مطرح می‌شود.

یک داستان از نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۸ گزارش داد که رئیس‌جمهوری وقت بیشتر از ۳ آیفون برای برقراری تماس با دوستان و دستیاران استفاده می‌کرد؛ یکی از آنها یک دستگاه شخصی بود که توسط دولت ایالات متحده ایمن نشده بود.

نیویورک تایمز گزارش داد: «ترامپ معمولا زمانی به تلفن‌های همراه خود تکیه می‌کرد که نمی‌خواست تماسی از طریق سانترال کاخ سفید انجام و آن شماره توسط دستیاران ارشد ثبت شود. بسیاری از کسانی که ترامپ اغلب با یکی از تلفن‌های همراه خود با آنها صحبت می‌کرد، مانند مجریان برنامه شبکه فاکس نیوز، نظرات سیاسی رئیس‌جمهوری پیشین را به اشتراک می‌گذاشتند یا به سادگی احساس نارضایتی‌های او را در مورد هر موضوعی از زیر زبانش بیرون می‌کشیدند!

رئیس‌جمهوری پیشین در آن زمان این ماجرا را تکذیب کرد و آن را «بسیار بسیار اشتباه» خواند.

کمیته ۶ ژانویه به کنگره درخواست سوابق تلفن همراه را داده و به دنبال این است که چرا گزارش‌های کاخ سفید ناقص به نظر می‌رسند و آیا رئیس‌جمهوری یا دستیارانش اقداماتی را انجام داده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که ارتباطات ترامپ در آن روز ثبت نشود؟

کد خبر 666904

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha