یکشنبه ۵ آبان ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۹
۰ نفر

امین آزاد: پیکان گاو شیرده ایران خودرو بود اما حدود سه سال است که دیگر شیر این گاو خشک شده است

و حال سایپا صاحب یک گاو شیرده یعنی پراید شده و با این خودرو، بازار پیکان ایران‌خودرو به سایپا رسیده است، اما مدیران ایران خودرو قصد دارند دوباره شریان شیر حیات بخش را به این شرکت بازگردانند.

 محصولی به نام ایکس 12 قرار است تولید شود؛ خودرویی که برخی محافل خبری از آن به‌عنوان پیکان جدید نام برده‌اند؛ پیکانی که البته بسیاری فکر می‌کنند همانند پژو روآ(آردی) که بدنه پژو و کفی پیکان دارد، خواهد شد.

همچنین قیمت پژو روآ بیش از 8 میلیون تومان است؛  خودرویی که ایران خودرو امید داشت بتواند با پراید رقابت کند. شاید همین تجربه روآ سبب شده تا ایران خودرو پیکان قدیمی را کنار گذاشته و به سراغ محصولی جدید برود که هنوز بر سر انتخاب نام این خودرو جدید اختلاف وجود دارد؛  خودرویی که فعلا با نام ایکس به معنی مجهول و 12 یعنی کد طرح شناخته می‌شود.

ایران خودرو معتقد است موتور تاریخ گذشته پیکان با چند تغییر مانند آلومینیومی شدن سرسیلندر تبدیل به موتوری پیشرفته شده اما تحقق این امر مقدور نبوده است. با این روند و مطرح شدن مباحث تولید دوباره پیکان، مدیرعامل ایران خودرو تنها در مورد زمان رونمایی و قیمت این خودرو اعلام نظر کرده است.

به‌گفته منوچهر منطقی زمان رونمایی این خودرو بهمن ماه سال 87 و قیمت آن حدود 8 میلیون تومان خواهد بود. قیمتی که درست همان بازه قیمتی پراید و کلاس B است.هنوز هم برای تولید این خودرو پرسش‌های متعددی در زمینه این که خودرو مذکور با چه خصوصیت‌های فنی می‌تواند قیمت 8 میلیون تومانی داشته باشد، مطرح است.یکی از طراحان سابق ایران‌خودرو درباره پلت‌فرم پیکان جدید که شامل قوای محرکه، سیستم تعلیق و شاسی است، می‌گوید: پایه آن روی پژو 206 است. اما چگونه می‌توان محصولی با قیمت کمتر از 9 میلیون تومان را وارد بازار کرد که خصوصیات آن نزدیک پژو 206 باشد.

علیرضا محمد‌زاده در این زمینه چنین می‌گوید: احتمالا همان طرحی را که زمانی ایران‌خودرو بر سر پژو405 جی. ال ایکس و جی.ال.آی آورد و فاصله قیمت 2 محصول حدود 2 میلیون تومان بود، در این خودرو نیز پیاده می‌شود که در این صورت بسیاری از امکانات خودرو حذف خواهد شد. همچنین احتمالاً برخی قطعات هم برای ارزان‌تمام شدن از چین تامین می‌شود.

دغدغه‌های توازن در بازار

 به‌نظر می‌رسد خودرو مذکور اگر با امکانات فنی پژو206 و طراحی جدید بوده و با قیمت
8 میلیون تومانی وارد بازار شود، باز هم می‌تواند سهم بزرگی از بازار پراید را به‌دست آورده و حتی عرضه این محصول توازن بازار پژو 206 را نیز بر هم بزند و بسیاری از مشتریان پژو 206 به سمت این پیکان جدید کشیده‌شوند. این در حالی است که مدیر مرکز تحقیقات ایران خودرو، استفاده از پلت فرم پژو 206 در تولید این خودرو را رد می‌کند.

 از سوی دیگر مدیرعامل ایران خودرو از استفاده از2 پلت فرم جدید خبر داده که کاملا داخلی هستند. همچنین مدیر طرح سمند از استفاده از یکی از این دو پلت فرم برای خودرو سمند جدید در سال‌های آینده خبر می‌دهد. بر این اساس پلت‌فرم دیگر احتمالا روی پیکان جدید ( ایکس 12)خواهد نشست. اما سؤال اینجاست، این پلت‌فرم جدید از کجا آمده است؟!

مدیر مرکز تحقیقات ایران خودرو، می‌گوید: با توجه به این تغییرات، پلت فرم یک مجموعه جدید بوده و برای ارزان‌شدن هم از قطعات خودروهایی مانند پژو 405 و پژو 206 و پژو روآ استفاده کرده‌ایم. به این ترتیب تیراژ در تولید قطعه بالا می‌رود و قیمت کاهش می‌یابد، از طرفی قطعات مدل پایه، ارزان‌سازی شده و از سوی دیگر کولر و هیدرولیک فرمان هم نداشته و با تیراژ 150 هزار دستگاه می‌توانیم با قیمت روز 8 تا 9 میلیون تومان این خودرو را عرضه کنیم، البته اگر تولید این خودرو به چند سال آینده برسد احتمالا با توجه به تورم و افزایش قیمت‌ها این محصول گران‌تر می‌شود، با وجود این دیدگاه‌ها، قیمت 8میلیون تومانی برای پیکان جدید،
شک‌ برانگیز است.

جبران هزینه‌های طراحی

با این حال درباره هزینه طراحی گفته می‌شود دولت درصورت استفاده از موتور 4/1 ملی، روی ایکس 12 یا همان پیکان جدید احتمالی، قرار است کمک حال ایران‌خودرو در هزینه طراحی شود، کمک‌هزینه‌ای که گویی نزدیک 80 میلیون دلار است. مدیر مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو نیز کمک دولت را تایید می‌کند اما رقم آن را اعلام نکرده و تنها می‌گوید: دولت شرط گذاشته درصورت استفاده از موتور ملی 4/1 لیتری، این کمک را به ایران‌خودرو می‌دهد.
 موتوری که مرکز تحقیقات موتور، آن را با کمک دانشگاه آخن آلمان طراحی کرده است، موتور پایه گازسوزی که 75 اسب‌بخار قدرت دارد. وی درباره جعبه دنده این خودرو که بخشی از قوای محرکه است نیز، می‌گوید: ایران‌خودرو تصمیم دارد گیربکس بی.ای که هم‌اکنون روی سمند است را با تغییرات در ضریب دنده روی همه محصولات خود از جمله پیکان جدید و پژو 206 بگذارد.

با این روش تنها با تغییر چند قطعه یک گیربکس را در تیراژ صدها هزار دستگاه در سال تولید می‌کنیم و هزینه تولید کاهش می‌یابد.مدیر مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو درباره بقیه قسمت‌های فنی خودرو با تایید آن‌که پایه خودرو پژو 206 است، توضیح می‌دهد: از پایه پژو206 استفاده شده ولی با تغییراتی در اکسل‌ها و استفاده از تجربیات محصولات دیگر، پلت فرم متفاوت‌تری است.جالب آن است که در طرح تولید خودرو نیو‌ ‌پیکان که 4 سال قبل مطرح شد نیز، از پلت فرم پژو 206 استفاده شده بود اما در آن زمان، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران متهم شد که با کنار گذاشتن نیو پیکان به سمت رنو رفته‌است.

طراحان ایتالیایی

 پس از این توصیه‌های وزارت صنایع بود که دوباره ایران‌خودرو طرح تولید پیکان جدید را آغاز و برای طراحی از مراکز طراحی در ایتالیا کمک گرفت. مرکز طراحی «آیدیا» یکی از این مراکزی است که طرح جدیدش برای پیکان بسیار شبیه خودرو فیات‌‌ پالیو و پژو 206 است. به‌گونه‌ای که بخش میانی آن کاملا به شکل 206 است. البته گفته می‌شود مدلی نیز در ایران طراحی شده و قرار است تا از تلفیق این دو طرح، ارزان قیمت‌ترین محصول ایران‌خودرو متولدشود، محصولی که پس از دستور وزارت صنایع برای بر هم زدن قرارداد با کارخانه چری چین برای تولید محصول ارزان قیمت، تنها امید ایران خودرو جهت بازگشت به بازار پیکان، این گاو شیرده روزگار نه چندان دور است.

کد خبر 66648

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز