مسکو روز جمعه نشانه‌هایی از محدود کردن اهدافش در اوکراین برای متمرکز شدن بر قلمروی مورد ادعای جدایی‌خواهان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین بروز داد.

Kyif

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز خبرگزاری روسی اینترفاکس به نقل از وزارت دفاع و ارتش روسیه اعلام کرد که مرحله اول عملیات نظامی روسیه در اوکراین عمدتا کامل شده است و اکنون ارتش بر «آزادسازی» کامل منطقه «دنباس» در شرق اوکراین متمرکز خواهد شد.

به نظر می‌رسد این اعلام نشان می‌دهد که روسیه ممکن است پس از مواجهه مقاومت شدید نیروهای اوکراینی در ماه اول جنگ اکنون به اهداف محدودتری روی آورده باشد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که جدایی‌طلبان طرفدار روسیه اکنون ۹۳ درصد منطقه لوهانسک و ۵۴ درصد منطقه دونتسک - را که در مجموع «دنباس» را تشکیل می‌دهند- در تصرف دارند.

سرگئی رودسکوی، رئیس فرماندهی اصلی عملیاتی ستاد مشترک ارتش روسیه گفت: «‌اهداف اصلی مرحله اول عملیات عموما محقق شده است. توان بالقوه رزمی نیروهای مسلح اوکراین به شدت کاهش یافته است که امکان تمرکز بر اقدامات اصلی ما برای رسیدن به اهداف اصلی را فراهم می‌کند.»

روسیه ده‌ها هزار نیرو را در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) در آنچه «عملیات ویژه» می‌نامید به درون اوکراین فرستاد تا توانایی‌های نظامی همسایه جنوبی‌اش را تضعیف و افرادی را که ملی‌گرایان خطرناک می‌نامید ریشه‌کن کند.

غرب تحریم‌های گسترده‌ای را بر ضد روسیه اعمال کرد تا این کشور را وادار کند نیروهایش را از اوکراین عقب بکشد.

رودسکوی گفت در این عملیات ۱۳۵۱ سرباز روسیه کشته و ۳۸۲۵ سرباز زخمی شده‌اند. روسیه آخرین بار در ۲ مارس (۱۱ اسفند) کشته شدن ۴۹۸ سرباز را به عنوان آمار رسمی تلفات نظامی‌اش اعلام کرد.

ارتش اوکراین مدعی است که ۱۵۰۰۰ سرباز روسی در پیکارها کشته شده‌اند.

ارتش روسیه در بیانیه روز جمعه‌اش هجوم بردن به شهرهای اوکراین که محاصره شده‌اند را رد نکرده و اعلام کرده روسیه به هر تلاشی برای بستن فضای هوایی اوکراین به طور فوری واکنش نشان می‌دهد- کی‌یف از ناتو خواسته است که چنین کاری را انجام دهد- اما این پیمان نظامی به خاطر نگرانی از درگیری مستقیم میان نیروهای روسیه و ناتو از این درخواست را نپذیرفته است.

ستاد مشترک ارتش روسیه گفت عملیات نظامی‌اش در اوکراین تا زمانی که نیروهای روسی وظایف‌ تعیین‌شده‌اش را به انجام برسانند، ادامه می‌یابد، اما اشاره نمی‌کند این وظایف چه هستند.

وزارت دفاع انگلیس روز جمعه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی شهرک‌هایی در شرق کی‌یف بازپس گرفته‌اند و نیروهای روسی که در تلاش برای محاصره پایتخت بوده‌اند به سوی خطوط تدارکاتی بیش از حد طولانی‌شده‌شان بازگشته‌اند که نشانه‌ای تغییر روند جنگ است.

مقامات اطلاعاتی آمریکا این هفته به طور «محافظه‌کارانه» تخمین زدند که بیش از هفت هزار سرباز روسی در اوکراین کشته شده‌اند که در این صورت تلفات روسیه در این یک ماه بیش از آمار رسمی تلفات اعلام شده در «جنگ نخست چچن» (جنگ میان فدراسیون روسیه و جمهوری خودمختار مسلمان‌نشین چچن در سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ است) که دو سال به طول انجامید و به عنوان نبردی خونین و بدون سازماندهی به یاد آورده می‌شود.

کد خبر 666157

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha