پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان جنگ در اوکراین را «نفرت‌انگیز» و یک رفتار غیر انسانی «سنگدلانه و حرمت‌شکنانه» خواند.

pope

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس پاپ فرانسیس در یکی از شدیداللحن‌ترین سخنانش  از هنگام شروع حمله روسیه به اوکراین روز یکشنبه به هزاران نفری که در میدان سنت پیترو در واتیکان گرد آمده بودند، گفت هر روز در این «کشتار بی‌معنی» قساوت‌های بیشتری انجام می‌شود.

فرانسیس گفت «هیچ توجیهی برای این جنگ وجود ندارد» که طاهرا اشاره به توجیه روسیه است که این جنگ را برای دفاع از خود حیاتی می‌شمارد. اما فرانسیس آشکارا نامی از روسیه به عنوان تجاوزگر نبرد. پاپ‌ها معمولا جنگ‌ها و تلفات مصیبت‌بارشان را تقبیح کرده‌اند، بدون اینکه نامی از جنگ‌افروزان ببرند.

فرانسیس از «همه کنشگران در جامعه بین‌المللی» خواست تا برای پایان یافتن جنگ تلاش کنند. او گفت: «باز در این هفته، موشک‌ها، بمب‌ها بر سر سالمندان، کودکان و مادران باردار باریدند.»

پاپ همچنین به میلیون‌ها نفری که به علت جنگ از خانه‌هایشان گریخته‌اند، ابراز شفقت کرد و گفت:‌ «من احساس دردمندی بسیاری دارم برای کسانی که حتی بخت گریز نیافتند.»

پاپ گفت که «بالاتر از هر چیزی، انسان‌های بی‌دفاع باید مورد احترام و حفاظت قرار گیرد، نه اینکه به حیاتشان پایان داده شود» و این اولویت «پیش از راهبردی قرار دارد» و سپس از حاضران در میدان خواست یک لحظه در سکوت دعا کنند.

کد خبر 665421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha