مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ونزوئلا اولین ماهواره خود موسوم به سیمون بولیوار را از چین به فضا پرتاب خواهد کرد.

به نوشته ال پاییس، نوریس اوریئولا وزیر علوم و تکنولوژی ونزوئلا در این باره گفت: ماهواره سیمون بولیوار نه از نظر تکنولوژیکی که از نظر استفاده متفاوت با سایر ماهواره‌ها عمل خواهد کرد، این ماهواره با هدف ارسال خدمات ارتباط راه دور به مناطقی که به طور سنتی از این تکنولوژی بی‌بهره‌ بوده‌اند، به فضا پرتاب می‌شود.

انتظار می‌رود، این ماهواره طبق قراردادی که دولت‌های پکن و کاراکاس سه سال پیش با یکدیگر امضا کردند، در اول نوامبر سال جاری به از چین به فضا پرتاب شود، البته احتمال می‌رود تاریخ پرتاب ماهواره به دلیل اوضاع جوی تغییر کند.

برای این پروژه 241 میلیون دلار در جین و 165 میلیون دلار در ونزوئلا جهت احداث ایستگاه‌های کنترل در ایالت‌های مرکزی بولیوار و گواریکو هزینه شده است.

ماهواره سیمون بولیوار که به نام قهرمان استقلال ونزوئلا و یکی از قهرمانان اصلی استقلال آمریکای جنوبی از اسپانیا نامیده شده است، یکی از 3 هزار ماهواره‌ای خواهند بود که در مدار جو قرار خواهند گرفت و به دور کره زمین گردش خواهند کرد.

این ماهواره 3.6 متر ارتفاع دارد و صفحه‌های خوشیدی جانبی آن 15.5 متر طول دارند. این ماهواره دارای عمر مفید 15 ساله است و توسط یک فروند موشک به فضا پرتاب و در ارتفاع 200 کیلومتری در سطح زمین رها خواهد شد. پس از جدایی از موشک، ماهواره سیمون بولیوار به طور خودکار به مسیر خود ادامه خواهد داد و در مداری واقع در 3.600 کیلومتری زمین قرار خواهد گرفت.

وزیر علوم و تکنولوژی ونزوئلا روز پنجشنبه 23 اکتبر به چین خواهد رفت تا بر بررسی‌های نهایی برای پرتاب ماهواره نظارت داشته باشد. اوریئولا پیش از سفر خود به چین پرتاب ماهواره سیمون بولیوار را موفقیتی برای انقلاب بولیواری توصیف کرده است.

وزیر علوم تکنولوژی ونزئلا بر این نکته تاکید کرده است که بخش بزرگی از شبکه‌های ارتباطی در ونزوئلا در مناطق مرکزی و شمالی این کشور، جایی که 80 درصد از مردم زندگی می‌کنند، متمرکز شده‌اند، این مساله باعث می‌شود که 20 درصد از جمعیت ونزوئلا نسبت به استفاده از خدمات تلویزیونی، رادیویی و تلویزیونی بی بهره بمانند. در واقع دولت ونزوئلا تلاش دارد با پرتاب ماهواره سیمون بولیوار مشکل این بخش از جمعیت ونزوئلا را از نظر ارتباطاتی حل کند.

اوریئولا افزود: احتمال دارد بتوان در آینده از ماهواره سیمون بولیوار در چارچوب طرح‌های ونزوئلا در راستای همگرایی کشور‌های آمریکایی لاتین استفاده کرد. پیشتر ونزوئلا طرح ابتکاری آلبا (جایگزینی برای تجارت میان کشور‌های آمریکای لاتین) و بانک جنوب را به منظور همگرایی بیشتر کشور‌های لاتینی و در تقابل با معاهده تجارت آزاد آمریکا با کشور‌های آمریکای جنوبی به اجرا در آورده بود.

کد خبر 66518

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز