مدیر عامل سازمان رفاه ،خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران می‌گوید: تعداد معتادان متجاهر از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ دو برابر شده در حالی که چندین نهاد، مسئول حل این مشکل بوده و در این مدت نیز هزینه‌های میلیاردی صرف این موضوع شده در حالی که کار به نتیجه نرسیده است.

زنان معتاد

به گزارش همشهری آنلاین، احمد احمدی صدر امروز در نشستی خبری درباره قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران توضیح داد: در حوزه معتادان متجاهر در سال ۹۵ یک عددی مطرح شد که درآن زمان مقام معظم رهبری تاکید داشتند بگونه‌ای به آسیب‌های اجتماعی نگاه کنید که گویی در خانه و خانواده خودمان رخ داده و به همین دلیل ما هم در قرارگاه اجتماعی با این تصور که دختر خودمان در خیابان است و یا آن معتاد متجاهر پسرمان است، تلاش می‌کنیم که مشکل آسیب‌های اجتماعی حل شود.

او سپس گفت: اما دقت داشته باشید که تعداد معتادان متجاهر از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ دو برابر شده در حالی که چندین نهاد مسئول حل این مشکل بوده و در این مدت نیز هزینه‌های میلیاردی صرف شده است اما دلایل مختلفی برای به سرانجام نرسیدن این هدف وجود داشت از جمله این که نهادها و ارگان‌ها در کنار یکدیگر حرکت نمی‌کردند و حالا ما در مدل قرارگاهی که یک مدل مترقی است همه نهادها و سازمان‌ها را دور یکدیگر جمع کرده‌ایم.

۲۳۰ مصوبه در ۱۷ جلسه

احمدی صدر با بیان این که درجلسه قرارگاه اجتماعی مصوبه داشته‌ایم، گفت: در این ۴ ماه که همه جلسات با حضور شهردار تهران برگزار شد مسئولان چشم در چشم هم هستند و دیگر نامه‌ها و مصوبات در بروکراسی اداری باقی نمی‌ماند ضمن اینکه بیش از ۸۰ درصد مصوبات اجرایی شده است. 

او با بیان این که تحت پوشش این قرارگاه بیش از ۱۰ هزار و ۳۰۰ معتاد جمع آوری شدند اما در غربالگری‌ها مشخص شد که بخشی از آنها معتاد متجاهر نیستند، گفت: نهایتا ۶هزار و ۳۰۰ معتاد متجاهر در این مدت به مراکز ماده ۱۶ انتقال داده شده است. که ما برای آنها برنامه جامع تربیتی داریم که این افراد به جامعه بازگردند و کار سم زدایی و تربیت ورزش و سلامت آنها را دریک بازه سه ساله دنبال می‌کنیم و حتی اشتغال آنها نیز پیش‌بینی شده است.

ادامه فعالیت سازمان‌های مردم نهاد با ارائه برنامه

مدیر عامل سازمان رفاه ،خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در خصوص فعالیت سازمان‌های مردم نهاد نیز گفت: در گذشته این نهادها ذیل سازمان رفاه نبودند و با شهرداری‌های مناطق کار می‌کردند. دقت کنید که نگاه‌ ما به این نهادها تجاری نیست و به خصوص در حوزه کودکان کاملا حمایتی است و در یک مورد خاص که اخیرا در مورد تعطیلی یک مرکز کودکان کار رخ داد اجازه تعطیلی نداده و نمی‌دهم و سفت ایستاده‌ام که مراکز کودکان کار تعطیل نشود؛ اما اجازه هم نمی‌دهم که افرادی به نام کودکان کار مرکز تاسیس کنند، اما کاری برای آنها انجام ندهند.

او تاکید کرد: سازمان‌های مردم نهاد قبلا مستقل کار می‌کردند و تنها از شهرداری ساختمان می‌گرفتند اما حالا باید برنامه‌های خود و محتواهای آموزشی را با ما در جریان بگذارند. تاکید داریم که اگر سازمان‌ها و نهادها پای کار نیایند و وظایف خود را پاس‌کاری کنند کار به جایی نمی‌رسد.

بازارچه حمایتی از مشاغل خانگی

او با بیان اینکه برنامه‌ای تحت عنوان دست آفرین در راستای ایجاد بازارچه‌های حمایتی از مشاغل خانگی زود بازده اجرا شد. در این باره توضیح داد: بر این اساس در ۶ نقطه تهران ۵۰۰ غرفه ایجاد کردیم که به صورت رایگان در اختیار این افراد قرار می‌گیرد تا مشاغل کوچک خود و یا صنایع دستی فاخر را عرضه کنند. هر غرفه برای ما ۷ تا ۱۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد؛  اما به صورت رایگان برای حمایت از تولید و مانع زدایی انجام شده است.

احمدی صدر افزود: این غرفه‌ها در مناطق ۱ تا ۴ و ۹ و ۲۲ و در محلاتی همچون بوستان نه‌البلاغه،بوستان قیطریه ،پارک ملت و غیره به مدت ۱۰ روز ایجاد شده است و حتی برخی از این بانوان به ما گفتند که ممکن است کارهایشان فروخته نشود که ما به آنها قول دادیم که اگر کسی در این ۱۰ روز از آنها خرید نکرد ما از آنها خرید کنیم.

برنامه ویژه برای کودکان کار

مدیر عامل سازمان رفاه ،خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به ویژه برنامه عیدانه کودکان کار گفت: فردا پنجشنبه فرهنگسرای بهمن میزبان ۱۵۰۰ نفر ازکودکان کار است. همچنین برای تعدادی از ایتام شهر تهران در برج میلاد ویژه برنامه خاصی داریم.

احمدی صدر با بیان این که گشت‌های فوریتی در مبادی ورودی شهر مستقر می‌شوند، تصریح کرد: پایگاه خدمات اجتماعی در نوروز در پایانه‌ها فعال است که شناسایی کودکان فراری و افراد بی‌خانمان را در دستور کار دارند.

او  با اشاره به برگزاری جشن نوروز مهربان در گرمخانه‌ها و سامان سراها گفت: علاوه بر جشن نوروزی ،سبزی پلو با ماهی شب عید در این مراکز توزیع می‌شود و همچنین در نوروز ۳۰ هزار بسته معیشتی در دو مرحله نوروز و ماه رمضان بین جامعه هدفمان که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیستند، را توزیع می‌کنیم چرا که عمدتا این افراد بهبود یافتگان، خانواده کودکان کار و کارگران فصلی هستند. همچنین مراسم دل تکانی،با هدف دیدار با خانواده‌های بهبود یافتگان نیز داریم.

منبع: ایسنا

کد خبر 664717

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha