جنگ یمن سال‌هاست که مردم این کشور فقیر را در گرسنگی فقر و حتی مرگ فرو برده اما این کشور زیبایی‌های منحصر به فردی نیز دارد که رپای آن در سراسر جهان باقی مانده؛ قهوه موکا و سرزمین درخت اژدها.

درخت اژدها - یمن

همشهری آنلاین - فاطمه عباسی: مداخله ائتلافی چند کشوری به رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ تا کنون در یمن شرایطی را ایجاد کرد که سازمان ملل آن را بدترین بحران انسانی جهان توصیف کرده است. اگرچه جمع‌آوری آمار دقیق دشوار است اما این سازمان تخمین می‌زند که تا اواخر سال ۲۰۲۱ چهارصدهزار نفر بر اثر درگیری جان خود را از دست داده‌اند. تقریبا ۶۰ درصد مرگ و میرها ناشی از علل غیرمستقیم از جمله قحطی و بیماری‌های قابل پیشگیری است و ۷۰ درصد از مرگ و میرها را فوت کودکان تشکیل می‌دهد.

تصاویر | خاستگاه قهوه موکا | سرزمین درخت اژدها را ببینید

یک نگین شکسته در شبه جزیره عربستان

فقر مالی و بهداشتی مردم یمن را بیش گلوله‌ها تهدید می‌کند. با این حال این کشور قدیمی، دیدنی‌هایی منحصر به فرد دارد و در شبه جزیره عربستان مانند یک نگین شکسته است. کوه‌های بُرع با خانه‌هایی سنتی که در ارتفاع و به شکلی مرتفع ساخته شده‌اند در میراث جهانی یونسکو ثبت شده و پوشش گیاهی مناطق آن شامل گیاهان بی‌نظیری است.

تصاویر | خاستگاه قهوه موکا | سرزمین درخت اژدها را ببینید

طبیعت یمن بسیار دیدنی و کم‌نظیر است

درخت اژدهای سوکوترا یک درخت نمادین است که از قدیم مورد استفاده تجاری بوده. این گیاه تنها در جزیره سقطرا یافت می‌شود و از بقایای جنگل‌های ماقبل تاریخ است. 

یمن همچنین اولین کشوری بود که قهوه را به صورت تجاری کشت کرد. حتما در مورد «قهوه موکا» شنیده‌اید و آن را امتحان کردید - ترکیب قهوه و شکلات - این قهوه جهانی از شهر بندری موکا یا المخا یمن می‌آید. در سال‌های قرن ۱۵ تا ۱۸، این بندر یکی از بازارهای معروف قهوه در جهان بود. برخی منابع قهوه این منطقه را به عنوان بهترین قهوه جهان معرفی کرده‌اند.

تصاویر | خاستگاه قهوه موکا | سرزمین درخت اژدها را ببینید
گیاه اژدهای سوکوترا (سقطرا) در جزیره‌ای به همین نام رشد می‌کند.

معماری منحصر به فرد صنعا

معماری شهر صنعا نیز منحصر به فرد است. البته اگر ویرانی‌های جنگ چیزی از آن باقی بگذارد! بخش قدیمی صنعا شامل ۶۵۰۰ خانه است که همه آنها قبل از قرن ۱۱ ساخته شده‌اند و برای قرن‌ها، توسط دیواری ساخته شده از گل و سنگ محافظت می شد. ارتفاع برخی خانه‌های این منطقه به حدود ۱۰ متر می‌رسد و همین معماری این شهر را به یکی از پیشگامان بلندمرتبه‌سازی تبدیل کرده است.

تصاویر | خاستگاه قهوه موکا | سرزمین درخت اژدها را ببینید
معماری بخش قدیمی شهر صنعا بسیار دیدنی و البته بلند مرتبه است.

ثروت پنهان یمن

معادن این کشور نیز ثروتی پنهان‌اند. عقیق یمن که شهرتی جهانی دارد، از معادن این کشور و به شکل سنتی استخراج می‌شود و البته طیف قابل توجهی از رنگ‌ها دارد.

تصاویر | خاستگاه قهوه موکا | سرزمین درخت اژدها را ببینید

استخراج و تهیه نگین‌هایی از سنگ عقیق هنوز به روش سنتی انجام می‌شود. باید دید تیرگی و ویرانی جنگ در این منطقه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

کد خبر 663765
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرگرمی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha