نشاط و شادی به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای بشری است که او را جهت مقابله با پیچیدگی‌ها و مشکلات دنیای امروز مهیا می‌گرداند. گرچه به اعتقاد بسیاری از افراد این هنر درونی است و خود فرد باید شادی را در زندگی‌اش خلق کند، اما از آنجایی که فضای شهر بیشترین ارتباط را با مردم و محیط زندگی برقرار می‌سازد، در نتیجه نقش بسزایی در احساس شادی شهروندان دارد.

چرخ فلک پارک بسیج

به گزارش همشهری آنلاین - خیابان‌ها، پارک‌ها و مراکز تفریحی به عنوان فضاهای شهری می‌توانند حس شادی و رفتار مهربانانه را به تک تک افراد جامعه القا کند و در ایجاد نشاط افراد جامعه نقش داشته باشند.

هنگامی که شهروندان با آرامش در خیابان‌ها قدم می‌زنند و از سرانه‌های متنوع شهری برخوردارند نسبت به یکدیگر حس خوشایندتری دارند که در نتیجه آن بذر محبت و شادی در شهر پاشیده می‌شود. بدون تردید شهرسازی منطبق بر معماری معنوی و بومی، برنامه‌ریزی و طراحی اصولی شهری و صدها عامل دیگر می‌تواند در شکل‌گیری نشاط اجتماعی مؤثر باشند. اکنون ایجاد نشاط شهروندی عنصری گمشده در مدیریت شهری است. برنامه ریزی شهری به دنبال این عنصر گمشده در فضاهای عمومی شهر است.  بنابراین مدیریت شهری به این نتیجه رسیده است که ارتقای کیفی فضاهای شهری و ایجاد زیرساخت‌ها و تأسیسات مناسب برای تفریح و سرگرمی می‌تواند علاوه بر ایجاد آسایش و امنیت و حفظ تعاملات اجتماعی شهروندان، باعث جلب رضایت بازدیدکنندگان فضاهای عمومی شهری و جذب گردشگر شود.

بر همین اساس و در راستای اهمیت جانمایی و طراحی فضاهای متنوع و افزایش سرانه‌های تفریحی و فرهنگی، مدرن‌ترین شهربازی پایتخت در بوستان بسیج به عنوان فضای گردشگری در چهاردهمین منطقه پایتخت بازگشایی می‌شود. این شهربازی مساحتی بالغ بر  ۲۵ هزارمترمربع دارد که فاز نخست آن رو به اتمام است و با آغاز بهار ۱۴۰۱ گشایش پیدا می‌کند. در حال حاضر با ۲ فضای رو باز ویژه بزرگسالان، فضاهای سرپوشیده مخصوص کودکان و اختصاص فضاهای تفریحی و همسایگی با ایستگاه مترو بسیج، به عنوان بزرگ‌ترین و مجهزترین تفرجگاه‌های شرق و جنوب شهر تهران و امتیاز تفرجگاهی برای منطقه ۱۴ محسوب می‌شود. آنچه مسلم است وجود این فضاهای مدرن با منابع گردشگری، از دید مدیریت شهری اهمیتی بسزایی دارد چرا  که در کنار چشم‌اندازهای زیبا علاوه بر ارتقای کیفی سرانه‌های مفرح مورد نیاز و رضایت‌مندی عمومی، به شادی آفرینی، ایجاد همبستگی، علایق مشترک انسانی می‌انجامد و در نتیجه زمینه لازم برای نشاط اجتماعی را فراهم می‌سازد.

کد خبر 663744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha