خطر و تهدید بیماری‌هایی که می‌توانند با شیوع بالای خود، جهان را تهدید کنند، همیشه وجود داشته و خواهد داشت؛ چنان که غافلگیری پاندمی کرونا باعث شد جهان با بحران‌های زیادی از جمله بحران اقتصادی و اجتماعی مواجه شود.

pandemic

همشهری آنلاین –یکتا فراهانی: شیوع پاندمی کرونا یک بار دیگر لزوم برخورداری از آمادگی را برای مواجهه با چنین بحران‌هایی به ما خاطرنشان و به ما یادآوری کرد که همیشه باید تمهیداتی را برای قرار گرفتن در چنین شرایطی در نظر داشته باشیم.

لزوم آمادگی برای مواجهه با بحران  

دکترحوریه سلیمان‌جاهی استاد گروه ویروس شناسی دانشگاه تربیت مدرس درمورد ضرورت آمادگی در دو دهه اخیر می‌گوید: «تعداد زیادی از افراد معتقد بودند با پیشرفت‌هایی که در پزشکی، داروسازی و علم واکسن و تولید آن به دست آورده‌ایم شاید شیوع هیچ عاملی مثل ویروس آبله نتواند پاندمی یا اپیدمی ایجاد کند؛ اما ظهور ویروس جدید کرونا نشان داد که جامعه بهداشتی، مسئولان و مردم باید همیشه آماده و هشیار باشند و باور کنند که ویروس‌هایی که به فراموشی سپرده شده‌اند یا در مورد آنها غفلت شده است، می‌توانند تهدیدی جدی در قرن ۲۱ به حساب بیایند و این چنین خودنمایی کنند.»

با توجه به پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت  در مورد بروز بیماری‌های نوپدید مثل کرونا لازم است همه اقدامات برای شناسایی و جلوگیری از گسترش این نوع از عفونت‌ها هم انجام شود.

کشورها باید با نظارت کامل و تامین نیاز بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، با اقدامات اثبات‌شده بهداشتی و تشویق به رفتارهای اجتماعی مناسب از شیوع چنین بیماری‌هایی جلوگیری کنند.

بیماری‌های تهدیدآمیز

سلیمان‌جاهی می‌گوید هنوز هم بسیاری از بیماری‌ها می‌توانند برای قرن حاضر تهدید جدی محسوب بشوند. گسترش روزافزون جغرافیایی و بروز بیماری‌های ناشی از عفونت های آربوویروسی (ویروس های منتقله از بندپایان) یکی از بزرگ ترین نگرانی‌های بهداشت عمومی در جهان در قرن بیست و یکم است.

 در دهه‌های گذشته، این بیماری ها خصوصا تب زرد، تب دنگی، تب‌های خونریزی‌دهنده مثل تب کریمه کنگو روند رو به افزایشی را نشان داده‌اند که از تعداد کم در کشورها تکثیر و زیاد شده‌اند.

بروز این بیماری‌ها در دنیا تشدید شده و از فعالیت‌های محدود جنگلی به طغیان‌های شهری گسترش یافته است. ویروس های منتقل شده از حشرات مثل تب دنگی بعد از مالاریا به عنوان عامل مرگ و میر و از عوارض بیماری‌های منتقل شده از طریق ناقل در رتبه دوم قرار دارد.

به گفته سلیمان‌جاهی، همه‌گیری‌ها در مورد ویروس‌های منتقله از حشرات، تقریباً هر ۳ تا ۵ سال یک بار تکرار می‌شوند و باعث مرگ و میر در محل‌هایی می‌شوند که پشه بیماری‌زا وجود دارد.

لزوم شناسایی مناطق پرریسک

سلیمان‌جاهی می‌گوید بار و فشاربیماری در ایجاد ناتوانی و کم توانی ناشی از آنها در سطح جهان هزاران مورد در سال است و متاسفانه بعضی از این بیماری‌ها در زنان باردار و کودکان رخ می‌دهد که اهمیت پرداختن به این بیماری‌ها و مورد توجه بودن توسط مسئولان بهداشتی را گوشزد می‌کند.

با توجه به اینکه ناقلان این بیماری‌ها (حشرات منتقل کننده این بیماری‌ها) در کشور وجود دارد باید به موقع نسبت به شناسایی مناطق پرریسک و آگاهی دادن به مردم و کسب آمادگی های لازم در کشور اقدام لازم صورت بگیرد. چون با داشتن آگاهی لازم و راه‌های کنترل بیماری امکان مدیریت مناسب در کشور فراهم می‌شود.

کد خبر 662602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha