موزه میراث روستایی گیلان در زمینی به مساحت حدود ۲۶۰ هکتار، در پارک جنگلی سراوان واقع است که یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری رشت و اولین اکو موزه ایران محسوب می‌شود.

موزه میراث روستایی

به گزارش همشهری آنلاین، اگر به گیلان سفر می‌کنید موزه میراث روستایی گیلان را از دست ندهید. این موزه در زمینی به مساحت حدود ۲۶۰ هکتار در پارک جنگلی سراوان و کیلومتر ۱۸ جاده رشت-تهران قرار دارد، بنابراین اگر از تهران به‌ سمت گیلان حرکت می‌کنید می‌توانید نرسیده به رشت سری به این موزه خاص بزنید.

تصاویر | اولین اکو موزه ایران کجاست؟ | موزه میراث روستایی گیلان ؛ گنجینه‌ای ارزشمند از میراث گذشتگان

فکر تأسیس موزه، پس از زمین لرزه‌ خرداد ١٣٦٩ گیلان که روند تخریب بناهای سنتی را شدت بخشید، شکل گرفت. اما فاز مطالعات مقدماتی آن، از اوایل سال ١٣٨١ آغاز شد.

در این موزه انواع خانه‌های روستایی گیلان به نمایش گذاشته شده است. در واقع خانه‌های ۹ روستای گیلان در نقاط گوناگون گیلان شناسایی، مستندسازی، واچینی و در سایت موزه دوباره چینی شده‌اند. برای انتقال بناها ابتدا، گروهی از کارشناسان به روستاها اعزام شدند تا خانه‌های قابل انتقال و ارزشمند را شناسایی کنند. پس از واچینی و انتقال مصالح به موزه، به نام اهداکننده یا فروشنده‌ بنا، در محل معین سایت دوباره‌چینی شدند. به‌ طور کل ۲۸ بنای مسکونی و کاهدان، لانه مرغ و... در این موزه به نمایش درآمده‌اند و قدمت خانه‌ها نیز به ۶۵ تا ۱۸۰ سال برمی‌گردد.

تصاویر | اولین اکو موزه ایران کجاست؟ | موزه میراث روستایی گیلان ؛ گنجینه‌ای ارزشمند از میراث گذشتگان

علاوه بر آشنایی با معماری مردم گیلان، فرهنگ، سبک زندگی، غذاهای محلی، صنایع‌ دستی و پوشاک مردم مناطق مختلف استان گیلان در این سایت موزه قابل مشاهده است.

زنان گیلانی با لباس‌های سنتی در کنار بعضی از این خانه‌ها نان‌ می‌پزند که حال و هوای موزه را زنده نگه می‌دارند و کارگاه‌های تولید صنایع‌دستی مانند گمج‌سازی و سفالگری، مرواربافی، رشتی‌دوزی و... نیز در این سایت قرار دارد. همچنین زمین شالیزار، باغ چای، نارنجستان، باغ توت، زمین سبزی کاری، طویله، کارگاه آهنگری، کوره ذغال‌گیری و قهوه خانه تنوع بازدید در این سایت را بالا برده است.

تصاویر | اولین اکو موزه ایران کجاست؟ | موزه میراث روستایی گیلان ؛ گنجینه‌ای ارزشمند از میراث گذشتگان

مسیر دسترسی | چگونه به موزه میراث روستایی گیلان برویم؟

برای دسترسی به موزه میراث روستایی گیلان باید به پارک جنگلی سراوان در کیلومتر ١٨ آزادراه رشت- قزوین، نرسیده به پلیس راه بروید. ورودی موزه در کنار خیابان به راحتی قابل مشاهده است. با تهیه بلیت می‌توانید از این سایت موزه زیبا و منحصر به‌ فرد بازدید کنید.

کد خبر 662573

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha