افغانستان یکی از مهمترین کشورهای جغرافیای نوروز است و جمعیت فارسی زبان قابل توجهی دارد که نوروز را جشن می گیرند، اما امسال نوروز در افغانستان با بیم و امید مواجه است.

اولین نوروز با دور جدید حکومت طالبان که همه چیز را از دیدگاه قرائت دینی خودشان می‌بینند. سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان می‌گوید که نوروز رسم مجوسی است و حکومت این گروه آن را قبول ندارند. رسم مجوسی اشاره به رسوم و آئین‌هایی دارد که ریشه در ادیان غیر اسلامی دارند و طالبان تاکید می کنند که این آیین در اسلام نیست.

مولوی محمد صادق عاکف مهاجر گفته است: ما در اسلام فقط دو عید داریم: عید خُرد و عید کلان. عید دیگری به نام نوروز در اسلام نیست. او تاکید کرده که ضرورت نمی‌بینند که نوروز را برگزار کنند؛ و البته اشاره‌ای هم نکرده که آیا برگزاری اش را ممنوع می کنند یا نه.

سخنگوی وزارت امر به معروف طالبان گفته است: باید دید اداره کار و امور اجتماعی چه تصمیمی خواهد گرفت؛ اما به احتمال زیاد سه روز ابتدایی نوروز دیگر تعطیل نخواهد شد.

البته هنوز می توان امیدوار بود که نوروز از افغانستان طالبان مهاجرت نمی کند؛ چون شاروالی طالبان در مزارشریف از آمادگی برای برگزاری جشن سالانه نوروز خبر داده است.

گزارش: تحریریه چندرسانه‌ای همشهری

توین: عاطفه سادات حسین زاده

کد خبر 662371
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • احمد IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    2 1
    جدا شدن افغانستان از ایران را قبول نداریم و افغانستان باید با ایران برگردد و طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران اداره شود
  • AU ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    5 0
    روزنامه همشهری مننی را که در ان به طالبان تروریست گفته شود غیر قابل پخش حساب میکند