ماموران روسی ضد دوپینگ برای بار دوم به سراغ وزنه‌برداران تیم ملی ایران رفته و از برخی در خانه تست دوپینگ گرفتند.

سازمان جهاني مبارزه با دوپينگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از   ایسنا، به تازگی اعلام شد ماموران وادا که از روسیه هستند جمعه گذشته به سراغ وزنه‌برداران تیم ملی ایران رفتند تا از آن‌ها تست دوپینگ بگیرند. حضور این مأموران جلوی در خانه برخی از وزنه‌بردارها  برایشان بسیار تعجب برانگیز بوده چرا که پیش از این همیشه از آن‌ها خواسته شده بود که به مجموعه آزادی بیایند و تست دوپینگ بدهند و اگر ورزشکار نمی‌توانست به محل نمونه‌گیری برود، ماموران به محل سکونتش مراجعه می‌کردند. اما این بار ماموران وادا به‌طور مستقیم به در خانه وزنه‌برداران رفته‌اند.

در همین رابطه قائم مقام دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو)، توضیح داد: ورزشکاران زمانی که وارد لیست RTP می شوند از آن ها در زمان خارج از مسابقات نیز تست دوپینگ گرفته می شود که نمونه گیری های صورت گرفته فعلی مربوط به فدراسیون های جهانی است و هر فدراسیونی برخی ورزشکاران ایرانی را این لیست قرار داده است و همانند ایران نادو که سالانه تست گیری دوپینگ انجام می دهد، این اقدام از سوی فدراسیون های جهانی نیز مدنظر قرار می گیرد.

شارکی افزود:  فعالیت های مربوط به تست دوپینگ از سوی فدراسیون های جهانی به آژانس بین‌المللی کنترل دوپینگ (ITA) به عنوان پیمانکار واگذار شده است و با هماهنگی این شرکت افسر زن کنترل دوپینگ روسی، مامور انجام نمونه گیری ها است و  از پنجشنبه هفته گذشته به ایران آمده است و هر ورزشکاری در رشته های مختلف اعم از شنا، وزنه برداری، تکواندو، دوچرخه سواری و... که در لیست RTP قرار دارد مورد نمونه گیری قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس همان آدرسی که از سوی ورزشکاران در سامانه مدیریتی و نظارتی مبارزه با دوپینگ (ADAMS) ثبت شده به محل مربوطه مراجعه می شود، گفت: اگر آدرس مربوطه اشتباه باشد، یا ورزشکار در محل مربوطه حضور نداشته باشد به منزله تخلف ثبت آدرس تلقی می شود و تا دو بار به ورزشکاران در این زمینه فرصت داده شده و اگر در مرتبه سوم مراجعه باز هم افسر کنترل دوپینگ موفق به اخذ نمونه گیری نشود، ورزشکار مشمول تخلف ۲ و ۴ دوپینگ شده و به صورت مستقیم با دو سال محرومیت مواجه می شود.

قائم مقام دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو)، با تاکید بر اینکه اقدام افسر کنترل دوپینگ ITA کاملا صحیح و قانونی است، اظهار کرد: این اقدام در راستای کنترل دوپینگ در زمان های خارج مسابقه است و هر زمانی که نماینده ITA  می آید از تمامی ورزشکاران لیست RTP نمونه اخذ می کند و نماینده زن روسی تا پایان هفته جاری در ایران خواهد بود و نمونه گیری ها ادامه دارد.

شارکی با اشاره به اینکه افسران کنترل دوپینک ITA، ماموران وادا نیستند و از طرف فدراسیون های جهانی ماموریت دارند، خاطرنشان کرد: در این خصوص فدراسیون های، جهانی طرف حساب ورزشکاران و بر اساس آنچه ایمیل شده موظف به ثبت آدرس هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه اطلاعات ورزشکاران ناقص است و نمی خواهند مسئولیت بپذیرند و بدانند در این رابطه مسئول هستند؛ در نامه فدراسیون های جهانی نیز به آن ها گوشزد شده که مسئولیت هر نوع اشکال در ثبت آدرس با ورزشکار است و هدف کشف و کنترل دوپینگ در زمان های خارج از زمان مسابقه است تا تخلفی صورت نگیرد و با متخلفان برخورد شود.

وی با بیان اینکه مسائل مطرح شده از جمله ارائه آدرس از سوی فدراسیون ملی منتفی و کاملا اشتباه است، گفت: فدراسیون ملی هیچگونه نقشی در این رابطه ندارد و زمانی که ورزشکار نخواهد قبول مسئولیت کند مسائل اینچنینی را مطرح می کند چراکه این فرایند کاملا شخصی و طرف حساب ورزشکار فدراسیون جهانی و ملاک انتخاب، نخبه و سرشناس بودن ورزشکاران است تا ورزشکاران عنوان دار از این طریق بیشتر زیر ذره بین قرار گیرند و هر زمان که فدراسیون جهانی بخواهد از آن ها تست دوپینگ بگیرد.

کد خبر 662107

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha