رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران تاکید کرد: هنوز مهم‌ترین ابزار محافظتی در برابر کرونا واکسن است اما هنوز پوشش واکسیناسیون سنین زیر ۱۲ سال در مقایسه با دیگر گروه‌های سنی کمتر است. 

کرونا در ایران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از کانال تلگرامی وزارت بهداشت، دکتر احسان مصطفوی رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر در موج ششم اپیدمی کرونا که ناشی از غالب شدن سویه اومیکرون است، قرار داریم، گفت: این موج بیش از یک ماه است که کشور را درگیر کرده و سبب ابتلای قابل توجهی از هموطنان شده است؛ به شکلی که بر اساس شواهد موجود ما بالاترین موارد ابتلا به بیماری را از ابتدا تاکنون در موج ششم تجربه کردیم.

وی افزود: براساس شواهد موجود و مدل‌سازی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد که ما در موارد ابتلا و بستری و در روزهای اخیر در مورد موارد مرگ، پیک اپیدمی را سپری کرده‌ایم. انتظار داریم در هفته‌های آتی شاهد کاهش قابل توجه موارد ابتلا، بستری و مرگ باشیم. 

بیشتر بخوانید: 

او ادامه داد: در مقایسه با پیک‌های قبلی گرچه موارد ابتلا به شکل قابل توجهی افزایش یافته است اما با وجود اینکه حتی یک مرگ هم مهم است و باید برای جلوگیری از وقوع حتی یک مرگ اقدام کرد، اما موارد مرگ در مقایسه با پیک‌های قبلی کمتر بوده است که این موضوع می‌تواند متاثر از عوامل مختلفی همچون واکسیناسیون باشد که سهم موثری در پیشگیری از ابتلا به فرم‌های شدید بیماری داشته است‌. از طرفی عوامل دیگری همچون ابتلاهای اخیر به بیماری، یک ایمنی نسبی در افراد ایجاد کرده و همچنین واریانت امیکرون در مقایسه با واریانت‌های قبلی خفیف‌تر است و انتظار داریم که فرم شدید بیماری در مورد آن کمتر اتفاق افتد.

او تاکید کرد: ابزارهای محافظتی در برابر کرونا تغییری نکرده است. همچنان مهم‌ترین ابزار در اختیار ما واکسن است که به صورت جدی پیشنهاد می‌کنم افرادی که هنوز برای تزریق دز سوم مراجعه نکردند، حتما اقدام کنند. از طرفی می‌بایست واکسیناسیون کودکان جدی گرفته شود. هنوز پوشش واکسیناسیون زیر ۱۲ سال در مقایسه با گروه‌های سنی بالای ۱۲ سال کمتر است. 

این اپیدمیولوژیست با اشاره به نزدیکی به ایام نوروز، اظهار کرد: همچنان توصیه می‌کنیم اگر می‌شود مردم سفرها را یا به تعویق اندازند و یا به سفر نروند. در صورت الزامی بودن سفر باید از حضور در تجمعات پیشگیری کرده و ابزارهایی مانند ماسک را استفاده کنیم. همچنین سعی کنیم در سفر از تماس نزدیک با گروه‌های پرخطر از جمله مسن‌ترها که در معرض خطر ابتلا به انواع شدید بیماری هستند خودداری کنیم تا سفری که برای آرامش و راحتی می‌رویم منجر به ناراحتی نشود.

کد خبر 661355

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha