دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در جدیدترین اظهارات خود به انتخابات لبنان پرداخت و گفت که این جنبش وعده چیزی را که نتواند محققش کند، به مردم نمی‌دهد.

سید حسن نصرالله

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان، شامگاه امروز (چهارشنبه)، در سخنانی که از شبکه «المنار» پخش شد، به انتخابات لبنان و آخرین تحولات این کشور پرداخت.

دبیرکل حزب‌الله لبنان پس از سلام و احوالپرسی، گفت که سخنرانی امشب او به صورت مشخص به انتخابات لبنان اختصاص خواهد یافت. سید حسن نصرالله اضافه کرد: «برخی به برگزاری انتخابات در زمان مشخص شده شک داشتند و برخی احزاب سیاسی را به سعی برای تعویق آن متهم می‌کردند که این مسئله در حال حاضر به پایان رسیده است».

دبیرکل حزب‌الله ادامه داد: «صحبت از تعویق انتخابات پس از آنکه گروه‌ها خود را برای آن آماده کردند و به خصوص پس از آن که دیدند گروه سیاسی‌شان در حال آماده شدن برای انتخابات است، کمتر شد. در ارتباط با مسئله انتخابات، برادران و خواهران با اخلاص کار کردند و کمپین‌های انتخاباتی تشکیل دادند. در برخی از مراکز ما نامزد خواهیم داشت؛ اما در برخی مراکز نیز ما نامزد نداریم و در کنار متحدانمان خواهیم بود».

سید حسن نصرالله افزود: «آنچه در رسانه‌ها و فضای مجازی دست به دست می‌شود، در بسیاری از موارد در ارتباط با نامزدها و ائتلاف‌ها گاهی اوقات دقیق نیستند. در برخی از مراکز ما در کنار متحدان با یک لیست خواهیم بود و در برخی دیگر با متحدان توافق می‌کنیم و با دو لیست خواهیم بود. در برخی از رسانه‌ها این طور نشان داده می‌شود که گویی حزب‌الله مدیریت فرایند انتخابات خود، دوستان و متحدان را در هر منطقه برعهده دارد که این نادرست است»

برنامه‌ریزی حزب‌الله برای انتخابات

دبیرکل حزب‌الله توضیح داد: «در مراکزی که ما در آن نامزد داریم، در کنار دوستان خواهیم بود و مدیریت کمپین را برعهده خواهیم داشت؛ اما در مراکزی که نامزد نداریم؛ دوستان فرایند را مدیریت خواهند کرد. شعار انتخاباتی ما "هستیم، محافظت می‌کنیم و می‌سازیم" است و در مناسبات، جشنواره‌ها و نشست‌ها بر مضمون این شعار تمرکز خواهد شد».

سید حسن نصرالله در ادامه تأکید کرد: «در ارتباط با برنامه‌های انتخاباتی ما، ما برنامه داریم؛ اما این برنامه به معنای ارائه سند سیاسی حزب‌الله نیست بلکه این برنامه اهدافی حقیقی است که ممکن است در سال‌های آتی محقق شود. برنامه انتخاباتی ما از برنامه سال ۲۰۱۸ و برنامه‌های پیشین الهام گرفته شده. در آن‌ همچنین جدیدترین تحولات و رویدادها در نظر گرفته شده‌اند چراکه برخی از آن‌ها اهدافی ثابت هستند، برخی محقق می‌شوند و برخی دیگر نیز نیازمند پیگیری هستند».

دبیرکل حزب‌الله همچنین اضافه کرد: «برنامه انتخاباتی در ماه‌های گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفته و اکنون در مرحله پایانی قرار دارد. در آینده نزدیک این برنامه اعلام خواهد شد. نمایندگان حزب‌الله بخشی از این حزب‌ و بخشی از این مسیر هستند نه جدای از این پیکر؛ آن‌ها در این حزب یک چارچوب دارند که نامش فراکسیون "الوفاء للمقاومه" است. نمایندگان حزب‌الله پایبند به تصمیم حزب‌الله و سقف سیاسی آن هستند».

سید حسن نصرالله توضیح داد: «نماینده حزب‌الله اگر بخواهد یک موضع با یک سقف معین اتخاذ کند، این یعنی این موضع برای حزب‌الله و مقاومت تبعات خواهد داشت. بنابراین او به سقف سیاسی حزب‌الله که طبق یک نگرش، بررسی و تصمیمات گروهی پیش می‌رود، متعهد خواهد بود. نماینده حزب‌الله رأی خود را دارد. او مشورت می‌کند، نظراتش شنیده می‌شود و بحث می‌کند؛ اما در پایان کار، تصمیم سیاسی، تصمیم سران است».

دبیرکل حزب‌الله ادامه داد: «نماینده حزب‌الله بخشی از موجودیت حزب‌الله در میان مردم و در منطقه است و نمی‌توان تحرکات مثبت و منفی نماینده را جدای از تحرکات حزب‌ دانست. فراکسیون الوفاء للمقاومه به صورت گروهی فعالیت می‌کند. آن‌ها قوانین و پیشنهادها را پیش از رفتن به کمیسیون‌های پارلمان با یکدیگر مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند».

سید حسن نصرالله افزود: «در مسئله اقدام قانونی، مسئولیت بزرگی بر دوش نمایندگان گذاشته شده است و این  اصل کار آن‌هاست. نمایندگان فراکسیون الوفاء للمقاومه فعالیت و گردهمایی‌های دائمی دارند. نماینده حزب‌الله نظر شخصی خود را بیان نمی‌کند بلکه نظر کل فرکسیون را می‌گوید. نمایندگان ما با جدیت و پویایی فعالیت می‌کنند».

حزب‌الله به مردم وعده دروغ نمی‌دهد

دبیرکل حزب‌الله همچنین با اشاره به سابقه خوب نمایندگان این جنبش، بیان کرد: «قرار است که چند گزارش درباره دستاوردها و اقدامات فراکسیون در چهار سال اخیر آماده شود. از جمله پرونده‌هایی که در چهار سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته، رسیدگی به پرونده فساد است که یک پرونده کامل در این خصوص به وقتش ارائه خواهد شد. ما تمایل نداریم که هر آنچه را که انجام می‌دهیم، اعلام کنیم زیرا نمایندگان و مردم خادم مردم هستند و این بخشی از کار حزب‌الله و آرمان آن است».

سید حسن نصرالله اظهار داشت: «آنچه نمایندگان ارائه می‌کنند از طریق حزب‌الله برای آن‌ها فراهم می‌شود. آن‌ها از خانواده‌های ثروتمند نیستند و برای خودشان کار نمی‌کنند بلکه در راستای کار حزب‌الله فعالیت دارند. همواره عنوان اساسی ما مقاومت، صدای مقاومت، مجاهدان، شهدا و محافظت از مقاومت بوده است. ما به مردم وعده چیزی را نمی‌دهیم که نتوانیم محققش کنیم. ما همواره باید با مردم صادق باشیم. وعده چیزی را که نمی‌توانیم انجامش دهیم، نمی‌دهیم».

دبیرکل حزب‌الله در ادامه اظهاراتش به اهداف حزب‌الله پیش از سال ۲۰۰۰ اشاره کرد و گفت: «به طور کلی و در چارچوب اهداف ترسیم شده موردنظر و همچنین در محدوده انتظارات از فعالیت فراکسیون الوفاء للمقاومه و نمایندگان، ما ارزیابی مثبتی از فعالیت فراکسیون و تلاش نمایندگان داریم. شیوه حزب‌الله در انتخاب نمایندگان به عنوان نامزد ویژه است و ما ضوابط و سازوکارهای خودمان را داریم».

تبادل نظر میان اعضای حزب‌الله

سید حسن نصرالله همچنین توضیح داد: «کسی که در حزب‌الله تصمیم می‌گیرد، شورای حزب‌الله است. ما از رایزنی‌های داخلی و برادران در مناطق [مختلف] استفاده می‌کنیم. درباره افراد سؤال می‌کنیم و از نظرسنجی‌ها بهره می‌بریم؛ اما این شورا است که در پایان تصمیم نهایی را می‌گیرد».

دبیرکل حزب‌الله اشاره کرد که فعالیت سیاسی در پارلمان با تجربه امکان‌پذیر است و نه فقط از طریق دوره‌ها، دانشگاه و... بلکه این کار مانند یک کار جهادی است و تراکم تجربیات آن را امکان‌پذیر می‌کند. سید حسن نصرالله افزود: «از نظر ما درست این است که هر آنچه [فرد] قدیمی باشد، همچنان تولیدکننده، مفید، آماده و اثرگذار است و کوله‌باری از تجربه دارد، مردم را بیشتر می‌شناسد، قوانین و بازی قدرت و سوراخ سنبه‌ها را می‌داند».

انتخاب نامزدها بر اساس توانمندی و صلاحیت

سید حسن نصرالله در ادامه بیان کرد: «ما پس از تجربه سال ۱۹۹۲ در پارلمان روحانی داشتیم؛ اما مشخص شد که نماینده باید به ادارات، دفاتر و نهادها برود و ما دریافتیم که این کار روحانیان نیست. ما همچنین کار وزارتخانه را از کار پارلمان جدا کردیم. گاهی اوقات نیز برخی از برادران نمی‌خواهند فعالیت پارلمانی را ادامه دهند و زمینه برای ورود نیروهای تازه‌نفس فراهم می‌شود. ما بر اساس روابط شخصی، دوستی و روابط فامیلی افراد را به عنوان نامزد انتخاب نمی‌کنیم. گاهی اوقات برخی از بستگان اعضای شورای حزب‌الله -با آنکه واجد شرایط هستند- کنار گذاشته می‌شوند».

دبیرکل حزب‌الله همچنین در بخش پایانی اظهارات خود اشاره که حزب‌الله بر اساس خواست افراد، بر اساس محیط جغرافیایی، خانواده و... افراد را انتخاب نمی‌کند بلکه افراد پس از بررسی‌های لازم به عنوان نامزد انتخاب می‌شوند. سید حسن نصرالله در پایان اسامی نامزدهای جنبش حزب‌الله برای انتخابات پارلمانی لبنان را اعلام کرد.

کد خبر 661339

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha