یک عضو هیات رییسه کمیسیون مشترک طرح صیانت از حقوق کاربران از فضای مجازی مطلبی در صفحه توییتر خود درباره لزوم قانونمند شدن فضای مجازی نوشت که ادبیات این متن و عبارات به کار گرفته شده در آن (سگ‌های قلاده بلند) با واکنش های گسترده ای مواجه شد.

مجلس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، عصر روز گذشته مهرداد ویس کرمی نماینده خرم آباد و عضو کیمسیون کمیسیون مشترک طرح صیانت از حقوق کاربران از فضای مجازی در تبیین دلایل مخالفت های صورت گرفته با طرح صیانت نوشت:

«فضای مجازی؛
به دلیل اهمیت، موضوعی حاکمیتی و محتاج قانونگذاری است.
‏۲. در کشورهای پیشرفته قانونمند است.
‏۳. چند وجهی، پیچیده و نیازمند مدیریت فراقوه ای است.
‏۴. گرگ های مجازی و  ⁧سگهای قلاده بلند‬⁩ غربگرا از قانونمندی آن می‌ترسند.
‏۵. قانونمندی، به نفع کسب و کارهای سالم مجازی است.»

استفاده از دو عبارت «گرگ های مجازی و سگ های قلاده بلند‬⁩» در این توییت با واکنش های متعددی در فضای مجازی روبرو شد تا جایی که ویس کرمی ساعاتی بعد توییت دیگری برای ارائه توضیحاتی منتشر کرد و نوشت:

«سگ های قلاده بلند‬⁩ توهین نیست بلکه تعبیری است که ⁧‫ریچارد المان‬⁩ (رئیس قدیم سازمان سیا) در مورد کسانی به کار می برد که کورکورانه و بدون مزد و مواجب، مقلد و مروج تفکر لیبرال دموکراسی آمریکایی هستند؛ بلند بودن قلاده به این معناست که نمی دانند با چند واسطه و نامحسوس، کنترل می شوند!»

اما این پایان ماجرا نبود چه اینکه انتقادات کاربران فضای مجازی به این توییت شدت گرفت و مجددا ویس کرمی دو ساعت بعد از آخرین توییتش، برای بیان توضیحاتی دوباره در توییت دیگری نوشت:

«من هم مخالف فیلتر کردن ⁧‫فضای مجازی‬⁩ هستم چون با یک توئیت می توانم به نوکران لیبرال دموکراسی آمریکایی در هر کشوری اطلاع دهم که ریچارد المان آنها را ⁧‫سگ قلاده بلند‬⁩ می داند باشد که به خود آیند.

‏پس آفرین بر مردم شریف ایران که امثال او و «نظام لیبرال دموکراسی آمریکایی» را تحقیر کرده اند.»

امروز در واکنش به این موضوع تعدادی از نمایندگان مطالبی را در صفحات شخصی خود در توییتر منتشر کردند؛ جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تایباد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نوشت:

«طرح صیانت‬⁩ مخالف و موافق دارد و باید نظر همه شنیده شود اما اینکه برخی موافقان به مردم و نمایندگانی که مخالف طرح هستند توهین کنند مبنای قانونی واخلاقی ندارد. هرچه می خواهید توهین کنید اما بدانید ما صدای مردم خود در بهارستانیم و با طرح صیانت و محدود سازی حق ارتباطات مردم مخالفیم.»

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت و عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت از حقوق کاربران از فضای مجازی هم این طور واکنش نشان داد:

«توهین آشکار یکی از موافقین جدی طرح ⁧‫صیانت‬⁩ به منتقدین، که دست بر قضا کل آحاد ملت شریف ایران را شامل می‌شود، بسیار تاسف برانگیز و مایوس کننده بود! و تاسف‌بار تر توجیهات بعد از آن بود.

‏کاش به جای صغری و کبرای چیدن، یک جمله عذرخواهی می‌کردند. قطعا ملت بزرگ ایران بخشنده هستند.»

روح الله حضرت پور نماینده ارومیه و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز گفت:

«مردم حق دارند در مورد تمام مسائل کشور صحبت یا مخالفت کنند. این حق را قانون به آن‌ها داده و یک نماینده مجلس که از طریق همین قانون بر صندلی بهارستان نشسته، اجازه ندارد به این حقوق تعرض کند. اگر نماینده مجلس بداند که وکیل ملت است نه قیم آن‌ها، خیلی از مسائل رفع می شود.»

 چندی پیش کمیسیون مشترک طرح صیانت از حقوق کاربران از فضای مجازی کلیات طرح صیانت را تصویب کرد. معاونت قوانین مجلس در نامه ای به هیات رییسه ایراداتی بر نحوه تصویب کلیات مطرح کرد و به دنبال آن هیات رییسه مجلس با برگزاری جلسه ای، این ایرادات را پذیرفت.

در همین باره سیدنظام موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس اعلام کرد که در جلسه هیات رییسه برای بررسی ایرادات معاون قوانین مجلس بر نحوه تصویب کلیات طرح نظام تنظیم خدمات فضای مجازی در کمیسیون مشترک، اعضای هیات رئیسه مجلس پس از استماع نظرات طرفین، ایرادات معاونت قوانین را وارد دانستند. تصمیم گیری نهایی درباره این طرح به بعد از تصویب لایحه بودجه موکول شد.

کد خبر 661277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • ایرانی DE ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    29 1
    خودت از فضای مجازی می‌ترسی که خلافتان را آشکار میکند اگر ریگی به کفش ندارید چرا از فضای مجازی می ترسید
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    15 0
    عیب نداره عادت داریم به این الفاظ / هر وقت خواستند بفرمایید ما بیاییم پابوس ایشان بلکه ناراحتی ایشان کم بشه
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    24 0
    طرح صیانت طرح بدیه یعنی مردم محدود کنند اخبار رو ندونند وهمین کشور بدتر میکنه
    • سایه IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      1 12
      وقتی قرار نیست بفهمی نمی فهمی پس تو نفهمیت بمون.
  • محسن IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    9 23
    درست گفته غربگراها بهشون برخورده
  • علی IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    5 34
    به نظر من باید صیانت فضای مجازی باید انجام بشه متأسفانه بنیان خانواده ها داره سست. تر میشه خیانت زیاد میشه کلاهبرداری زیاد میشه فضای مجازی خیلی ول است
    • کامبیز IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      9 3
      تو خودت کدوم طرفی هستی که داری از همچین لفظی استفاده میکنی
    • kave IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      14 3
      یعنی واقعا فکر میکنید با بستن فضا مجازی مشکل بنیان خانواده و کلاهبرداری حل میشه؟ یعنی بیکاری گرانی تورم فقر ما رو فقط قلقلک میدن.
    • بهزاد IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      16 2
      اختلاس خیانت به ارکان مملکت غارت بیت المال و هزاران مصیبت دیگر هم تقصیر فضای مجازیه عقل کل ؟
    • مخالف طرح صیانت IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      12 2
      اگه من خانوادم جنبه ندارن که از فضای مجازی درست استفاده کنن ، خودم باید برای خانوادم محدودش کنم. نه اینکه کسای دیگه رو هم بخاطر گناه خودم و خانوادم اذیت کنم
  • بهلول IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    5 2
    الان هیئت مذاکره کنندگان در وین با چه کسانی دارند مذاکره می‌کنند؟! و بقول خودشان برای توافق عجله دارند البته با توجهات شرق محترم
  • داودی IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    6 3
    اقای نماینده بدانید بارای این مردم برمسند کرسی مجلس نشسته ای واینک انان را سگ وقلاده مینامی این گفتار زشت وقبیح واشاره به اینکه رییس سیا انهارا گفته برنادانیتان میافزاید چون مردم ما بسیار ازشما اگاهترند والبته برخی موارد به امثالتان رای میدهند وشما خودرا قیم ملت میدانیدقبل از توییت زدن کمی فکر کنید البته که راه معروف شدن این نیست 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    7 2
    متاسفم و دیگر هیچ
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    6 2
    واقعا برای این نماینده متاسفم قرار بود وکیل مردم باشند اما به شعور مردم توهین میکنن
  • مهدی IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    5 3
    ما هنوز اطلاعی از کلیات و جزئیات این طرح نداریم بنابراین مخالفت یا موافقت کردن بی فایدست ولی فضای مجازی هم نباید ول شود و باید به طور جدی تحت مراقبت قرار گیرد تا از انتشار اکاذیب و محتویات جنسی جلوگیری شود همین تمااام
  • علی IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    8 3
    خاک بر سر ما که تو و امثال تو نماینده مان هستی
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    8 1
    روزی خس و خاشاکیم مشتی اراذل و اوباشیم ساعتی سگ قلاده بلند هرجا که بخواهند: ملت هوشیاریم ملت صحنه و حاضر به محل حق که گویییم یزیدییم و شمر ملعون لعیم زور که گویند همه در و حدیث نبوی ست بی نوایی هستیم اسیر جهل و خرافات و دغل
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    2 4
    در کشورهای مختلف مخصوصا امریکا و اروپای خبیث فضای مجازی بشدت کنترل میشه خوب معلوم ک در طرح صیانت قطعا بقول حسن روحانی ی عده میبرند و ی هده بازنده اند بازنده ها ساکت نمیمانند و اوکراین هم دست غربگراها افتاده ک هیچی برا دفاع نداره
  • حمید IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    2 1
    واقعا مسخره هست آقای نماینده مگر تویتر مسدود و فیلتر نیست چرا مسولین همه از توییتر استفاده وپیام میدن اگر چیزی ممنوع هست برای همه ممنوع چرا تمامی مسولین از توییتر و تلگرام وفیسبوک وغیره استفاده می‌کنند درصورتیکه اینها در کشورمان فیلتر هست خیلی مسخره هست کسانی که دنبال فیلتر یا محدود کردن چیزی هستند وخودشان استفاده می‌کنند خلاف خلافه چرا از برنامه ای که ممنوع هست استفاده میکنید
  • افشین IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    رامدارادام دارام دارام ریمدیریدیم دیریم دیریم
  • I am internet IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    1 0
    اصلا خود ماهیت اینترنت به ناشناس بودن و اختیار در انتخاب محتوا بنیان شده .خود کلمه اینترنت یعنی شبکه های به هم پیوسته پس طرح صیانت یعنی اینترانت یعنی یک شبکه داخلی بدون اتصال به شبکه شبکه جهانی و کنترل داده‌های خروجی از کشور و هر شرکتی که سرور داخل ایران نداشته باشه میشود مسدود کرد .