مجموع نظرات: ۱
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

تراکم‌سنجی استخوان آزمایشی با استفاده پرتوهای ایکس است که به سرعت و با دقت تراکم مواد معدنی در استخوان را تعیین می‌کند.

BMD

این آزمایش به افراد در معرض خطر پوکی استخوان یا شکستگی کمک می‌کند تا دریابند چه حدی تراکم مواد معدنی را در استخوان‌هایشان حفظ کرده‌اند.

افرادی که قبلا دچار شکستگی یا پوکی استخوان شده‌اند، یا سابقه خانوادگی این مشکلات را دارند، ممکن است نیاز به انجام تراکم‌سنجی استخوان داشته باشند، به خصوص اگر سنشان بالای ۶۵ سال باشد.

پزشک با انجام این آزمایش می‌تواند پیش از رخ دادن شکستگی کاهش تراکم استخوان را شناسایی کند، خطر شکستگی استخوان را ارزیابی کند، تشخیص پوکی استخوان را تایید کند، تاثیربخشی درمان‌ها برای پوکی استخوان را زیر نظر داشته باشد.

پوکی استخوان در زنان سالمند شایع‌تر است، اما مردان هم ممکن است دچار این عارضه بشوند. پزشک شما بدون توجه به سن یا جنس شما ممکن است در این موارد دستور انجام تراکم‌سنجی استخوان را بدهد:

- کاهش قد فرد: افرادی که دست کم ۳.۸ سانتی‌متری قدشان کوتاه شده باشد، ممکن است دچار شکستگی فشاری در ستون فقرات شده باشند که پوکی استخوان یکی از علل اصلی آن است.

- شکستگی‌های با حداقل ضربه: استخوان‌ها به علت پوکی استخوان ممکن است آنقدر شکننده شوند که به آسانی با حداقل ضربه گاهی حتی با سرفه یا عطسه شدید بشکنند.

- مصرف برخی از داروها: مصرف درازمدت داروهای کورتونی یا استروئیدی با روند استخوان‌سازی تداخل می‌کند و ممکن است به پوکی استخوان بینجامد.

- کاهش سطح هورمون‌های جنسی: افت هورمون‌های جنسی مانند استروژن در زنان در هنگام یائسگی و نیز در هنگام درمان برخی از سرطان‌ها ممکن است به پوکی استخوان بینجامد. در مردان نیز برخی درمان‌های سرطان پروستات می‌تواند میزان هورمون جنسی مردانه یا تستوسترون را در مردان کاهش دهد و باعث تضعیف استخوان‌ها شود.

کد خبر 661260

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    1 0
    به علت تنبلی و ماشینی شدن مردم در اصفهان و پیروی نمودن از حکومت سفیه هانه در رواج خود روی شخصی یزیدانه و افزون طلبی و افزایش تخلفات شهری مراجعات امراض مردمی به دکتر ها بیشتر شده و تنبلی و وقت گذاشتن برای تحرک و فعالیت جسمی و پیاده روی کمتر شده است. در نتیجه مرض های جسمی اضافه می گردد. زیرا کشور های عقب افتاده دارای سیستم های علمی و نظم و انظباط نبوده و بر عکس --- افزایش تخلفات و جرایم در اصفهان دارند.