به گفته یک مقام آگاه آمریکایی، ایالات متحده از طریق تلفن ماهواره‌ای ایمن که ماه گذشته قبل از شروع عملیات روسیه به دولت اوکراین داده شده بود، به طور منظم با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در تماس است.

زلنسکی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، دو مقام آمریکایی گفتند که پیش از این امن‌ترین ارتباطات بین اوکراینی‌ها و مقامات آمریکایی از طریق سفارت در کی‌یف انجام می‌شد. زمانی که ایالات متحده در حال آماده شدن برای تخلیه سفارت بود و با افزایش نگرانی‌ها در مورد حمله روسیه که در نهایت شکل گرفت، ایالات متحده تلفنی را که اکنون از آن استفاده می‌شود برای رئیس‌جمهوری اوکراین ارسال کرد.

این مقام افزود: «تلفن امن به زلنسکی اجازه می‌دهد تا زمانی که با ایالات متحده در تماس باشد.» زلنسکی به صراحت گفته است که قصد دارد در این کشور بماند و در حال حاضر در حال حرکت به چندین مکان در کی‌یف است که با امنیت قابل‌توجهی محافظت می‌شود.

پیش از این، زلنسکی از پیام‌های ویدئویی خود در حال سخنرانی در مقابل بناهای تاریخی یا سایر ساختمان‌های قابل تشخیص فیلم گرفته بود، اما سخنرانی او در پارلمان اروپا روز سه‌شنبه از طریق ویدئویی از اتاقی بدون شرح که فقط با پرچم اوکراین تزئین شده بود، ارائه شد.

این مقام گفت که ایالات متحده تلفن ماهواره‌ای مشابهی را به دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین داده است. این تلفن‌ها نیاز به اتصال به برق دارند، اما در صورت نیاز می‌توانند از ژنراتور یا انرژی خودرو برای کار استفاده کنند.

در ابتدا چند روز طول کشید تا اوکراینی‌ها تلفن‌های ماهواره‌ای را نصب کرده و کار با آن را شروع کنند، زیرا دستورالعمل‌های نحوه استفاده از آن به زبان انگلیسی بود، نه به زبان اوکراینی.

کد خبر 661039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha