سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
۱ نفر

ژاله کاظمی در سال ۱۳۲۲ در تهران بدنیا آمد. وی از موقرترین و معتبرترین مجری‌های تلویزیون و هم‌چنین از ستاره‌های بی‌بدیل صنعت دوبله ایران بود.

ژاله کاظمی

به گزارش همشهری آنلاین،  زهرا کاظمی‌آزاد مشهور به ژاله کاظمی  زاده ۱۲ فروردین ۱۳۲۲ در تهران، دانش آموخته مقطع لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه ملی ایران و دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد علوم تربیتی ازدانشگاه کالیفرنیای جنوبی، از مهمترین دوبلورهای تاریخ تلویزیون و سینمای ایران بود.  

وی صداپیشه همیشگی سوفیا لورن، الیزابت تیلور، اینگرید برگمن در تمام فیلم‌هایشان بود. از مهمترین نقش‌هایی که وی در آن صداپیشیگی داشت و به سبب آن بسیار تثبیت گردید اولی «آواز برنادت» به جای جنیفر جونز و دیگری «جولی اندروز» در «اشک‌ها و لبخندها» قابل اشاره است.

او بواسطه برادرش هوشنگ کاظمی وارد دنیای دوبله شد. در ۱۸ سالگی به رم رفت و در این سفر در کنار پیشگامان دوبله مانند منوچهر زمانی، نصرت کریمی و حسین سرشار در زمینهٔ دوبله فعالیت کرد و تجربه اندوخت. در دهه ۱۳۴۰، که دوران طلایی دوبله در ایران خوانده می‌شود، بر قلهٔ این حرفه ایستاد و معتبرترین زن گویندهٔ فیلم و یکی از چند دوبلور درجه‌اول بود که علاوه بر گویندگی، در زمینهٔ مدیریت دوبلاژ هم فعالیت می‌کرد.

ژاله کاظمی به‌جای بسیاری از ستاره‌های سینما صحبت کرده‌است، از جمله ویوین لی، اینگرید برگمن، اوا گاردنر، جنیفر جونز، جوآن وودوارد، لزلی کارون، الیزابت تیلور ، شرلی مک‌لین، ونسا ردگریو، الی مک‌گراو، جولی کریستی، فی داناوی، باربارا استرایسند و میا فارو.

پس از انقلاب ژاله کاظمی در بدنه تلویزیون آنچنان فعال نبود. آخرین صداپیشگی او برای نیکول کیدمن در فیلم «ساعت‌ها» بود که به قولی ماندگارترین اثر وی برشمرده می‌شود. وی در سینمای بعد از انقلاب به جای افسانه بایگان و کتایون ریاحی صداپیشگی کرد.

ژاله کاظمی در ۶۰ سالگی، در ۱۲ فروردین ۱۳۸۳ به علت بیماری سرطان پانکراس در ۶۱ سالگی در واشینگتن دی.سی درگذشت.

*آخرین بروزرسانی ۱۰ اسفند ۱۴۰۰

کد خبر 660947

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha