رای‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل بر سر پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه روسیه با وتوی این کشور و همچنین رای ممتنع چین، هند و امارات روبرو شد.

امارات

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه فایننشال‌تایمز، برای چندین دهه، امارات و عربستان سعودی، دو قدرت عربی خلیج‌فارس، به خواست آمریکا حرکت کرده‌اند، اما تصمیم روز جمعه نشان می‌دهد که آنها چگونه سیاست‌های خارجی مستقل‌تری را دنبال می‌کنند، زیرا در حال تعمیق روابط خود با دشمنان واشنگتن در مسکو و پکن هستند.

پاسخ اکثر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که برای دهه‌ها آمریکا را ضامن امنیت خود می‌دانستند، در حالی که تلاش می‌کنند موضعی بی‌طرف برای حفظ همکاری با مسکو در زمینه مسائل ژئوپلیتیکی و انرژی اتخاذ کنند، بی‌فایده به نظر می‌رسد. امتناع از محکوم کردن روسیه به منزله حمایت از حمله این کشور به اوکراین تلقی می‌شود.

انور قرقاش، مشاور رئیس‌جمهور امارات متحده عربی و وزیر امور خارجه پیشین این کشور، گفت که کشورش بر این باور است که طرفداری تنها منجر به خشونت بیشتر خواهد شد. او تأکید کرد که اولویت ابوظبی «تشویق همه طرف‌ها برای توسل به اقدامات دیپلماتیک و مذاکره برای یافتن راه‌حل سیاسی» است.

از سوی دیگر عبدالخالق عبدالله، استاد علوم سیاسی اماراتی نیز می‌گوید: «ما دیگر برای تصمیم‌گیری در مورد منافع ملی خود نیازی به چراغ سبز از سوی آمریکا یا هیچ کشور غربی دیگری نداریم. ما موافق یا مخالف نیستیم؛ این موضع ما است. اگر آمریکا ناراحت باشد، آنها باید با آن هم کنار بیایند.»

امیل هوکایم، کارشناس خاورمیانه در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، گفت: «رای ممتنع امارات متحده عربی در زمان اجماع غرب، برخی از مقامات غربی را شگفت زده کرده است. رفتار به‌دور از ریسک امارات مدتی است که ادامه دارد.»

هم امارات متحده عربی و هم عربستان سعودی معتقدند که دولت‌های متوالی ایالات متحده از خاورمیانه جدا شده‌اند.

جو بایدن با انتقاد از نقض حقوق بشر و امتناع از گفت‌وگو با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، ریاض را آزار داده است.

در مقابل، پوتین یکی از معدود رهبران جهان بود که بن سلمان را پس از متهم کردن خانواده سلطنتی برای قتل جمال خاشقجی در سال ۲۰۱۸ توسط عوامل سعودی، در آغوش گرفت. با این حال، رئیس‌جمهوری روسیه هفته‌ها بعد در نشست گروه ۲۰ به طور علنی از ولیعهد انتقاد کرد.

عربستان سعودی که بیانیه‌ای درباره حمله روسیه به اوکراین صادر نکرده است، منافع انرژی با مسکو دارد، زیرا آنها بازیگران اصلی اوپک پلاس هستند که روسیه در سال ۲۰۱۶ به آن پیوست.

در عین حال با وجود افزایش قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه، ریاض در برابر فشار آمریکا برای تولید بیشتر نفت مقاومت کرده است. البته تحلیلگران نیز معتقدند که افزایش عرضه تفاوت چندانی نخواهد داشت.

کد خبر 660790

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کیوان IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 3
    همشهری از این تحلیل فقط میشه این نتیجه را گرفت که امارات و عربستان کشورهای مستقلی هستند که بر مبنای منافعشان تصمیم گیری میکنند، ولی ایران بر مبنای رضایت روسیه تصمیم گیری میکند
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    0 0
    با سلام . جنگ اوکراین با روسیه بر سر اعلام یک قوم با یک هویت بنام اوکراین است . روسیه متعقد است اوکراین همان از قوم روس هستند .ولی خود اوکراینی معتقد هستند که با قوم روس تبار ها مانند ازبک ها . ترکمن ها . اذری ها . گرجی ها . ارمنی ها . قزاق ها تاجیک ها . فرق دارند