مدیرعامل شرکت خاکریز آب گفت: رشد چشمگیر ساخت و ساز در غرب تهران منجر به کاهش اراضی نفوذپذیر، تغییر حجم روان‌اب‌ها و افزایش احتمال جاری شدن سیلاب شده است.

تونل خاک ریزآب

به گزارش همشهری آنلاین، سید عبدالمهدی حسینی پروژه جمع آوری و هدایت آبهای سطحی محدوده بزرگراه فتح را یکی از مجاری در حال اجرای حوضه آبریز چیتگر دانست و یادآور شد: این تونل که به روش مکانیزه و با استفاده از دستگاه حفار تی بی ام در بخش حدفاصل مجرای کاروانسرا سنگی تا مجرای شهریار در حال اجرا است، شامل چهار فاز به طول کلی ۵۵۴۴ متر بوده و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۸  آغاز شده است.

به گفته او، پیشرفت عملیات حفاری در پروژه احداث تونل جمع آوری و هدایت آبهای سطحی محدوده بزرگراه فتح از مرز ۳ کیلومتر گذشت.

حسینی با اشاره به اتمام عملیات حفاری و سگمنت گذاری فاز نخست و نیز اتمام عملیات حفاری فاز دوم پروژه، یادآور شد: تاکنون ۳۰۳۵ متر از طول این تونل با موفقیت حفاری شده است و پیشرفت کلی عملیات اجرایی از مرز ۷۵ درصد فراتر رفته است.

مدیرعامل شرکت خاکریز آب با بیان آنکه رشد چشمگیر ساخت و ساز در غرب تهران منجر به کاهش اراضی نفوذپذیر، تغییر حجم روان‌آب‌ها و افزایش احتمال جاری شدن سیلاب شده است، طراحی و اجرای یک حوضه آبریز در غربی‌ترین محدوده تهران را اجتناب ناپذیر دانست و افزود: حوضه آبریز چیتگر در محدوده رودخانه وردآورد و با بکارگیری سامانه‌ها، مجاری و الگوهای پیاده سازی متفاوت طراحی شده تا روان‌آب‌های مناطق ۲۱ و ۲۲ شهرداری تهران با عبور مطمئن از کانال‌های ارتباطی به سمت تخلیه گاه مناسب (شاخه ای از رودخانه کرج) هدایت شوند.

بنا براعلام پایگاه خبری معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، گفتنی است دستگاه حفار TBM مورد استفاده در این پروژه از نوع EPB بوده و به دلیل ایمنی بالا در حفاری و حفظ فشار خاک در زمان اجرا، دارای کمترین ریسک برای شهر و شهروندان است. قطر ‌تونل در حال اجرا با این سیستم ۳.۷ متر بوده و طول کل دستگاه به‌همراه تجهیزات جانبی آن به ۷۰ متر می‌رسد.

کد خبر 660673
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha