سقط جنین از بحث‌های همیشگی حقوق‌دانان و جامعه پزشکی محسوب می شود؛ اینکه آیا بعد از دمیده شدن روح در جنین، این کار درست است یا نه و حتی امکان دارد قتل عمد محسوب شود و ...همه وهمه از موارد مورد سوال در این زمینه هستند.

fetus

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: طبق قوانین ایران اگر جنین و مادر از سلامت جسمی کامل برخوردار باشند، حتی اگر بارداری حاصل تجاوز به زن باشد هم  مجوز سقط صادر نمی شود و با متخلفان، طبق قوانین حقوقی ایران و قانون مجازات اسلامی برخورد خواهد شد.

این در حالی است که این گونه سقط‌ها، سالانه سلامت زنان زیادی را به خطر می‌اندازد.  

وقتی سقط جنین‌  منجر به مرگ مادر می‌شود| سقط‌جنین قانونی هم‌ داریم؟

آمار سقط‌ جنین‌های غیرقانونی

دکتر ایرج خسرو نیا، فوق‌تخصص بیماری‌های گوارشی و هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در مورد  سقط جنین‌های غیرقانونی می‌گوید : «انتشار آمارهای سالانه از سقط جنین‌های غیرقانونی  که در فضاهای مجازی دیده می‌شود نمی تواند صحت داشته باشد؛ چون اصولا اگر این کار غیر قانونی است چطور می توان به آمار آن اعتماد داشت و اصولا چه کسانی می‌توانند از آنها آماری به‌دست آورند. بنابراین باید گفت که آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد. »

نبود آمار در این خصوص هم می‌تواند به مشکلات در این خصوص دامن بزند. سقط جنین دلایل زیادی دارد. در ماه‌های نخست بارداری اگر جنین مشکلی داشته باشد که جان مادر را هم به خطر بیندازد  با مجوز پزشک معالج، مادر می‌تواند اقدام به سقط قانونی کند. البته نباید بیش از ۱۶ هفته نباید از بارداری مادر گذشته باشد.

 راه‌های غیرقانونی سقط

به گفته خسرو نیا با توجه به اینکه گاهی دریافت مجوز قانونی  پس از شناسایی مشکل جنین برای سقط بسیار سخت و زمان بر است، افراد به ناچار به راه‌های غیر قانونی پناه می‌برند.

همچنین طرح اجباری نبودن تست‌های غربالگری هم مشکل دیگری است که نه تنها باعث تولد نوزادان معلول و مشکل‌دار می شود؛ بلکه نمی‌تواند مانعی بر سر راه سقط های غیرقانونی  هم باشد.   

انجمن علمی ژنتیک پزشکی در نامه‌ای به نمایندگان مجلس هشدار داد با توجه به افزایش سن ازدواج و همچنین بارداری در ایران که ارتباط مستقیمی با  رشد تصاعدی سندرم‌های کروموزومی و بروز مشکلاتی برای جنین دارد؛  حذف  غربالگری؛ نه‌تنها کمکی به رشد جامعه نخواهد کرد، بلکه بار زیادی بردوش نظام  سلامت جسم و روان جامعه خواهد گذاشت و برای افزایش جمعیت قبل از هر چیز باید به فکر بالا رفتن نسبی رفاه و سطح زندگی معمول برای مردم بود.

سقط جنین؛ تهدیدی جدی برای جسم و روان مادر

خسرو نیا می‌گوید با توجه به اینکه سقط جنین‌های غیر قانونی در مکان‌های غیر بیمارستانی و با تجهیزات بسیار محدود انجام می شود؛ معمولابا خطر  بروز عفونت‌های مختلف  و خونریزی‌های خطرناکی برای مادر همراه خواهد بود که حتی می‌تواند منجر به مرگ مادر شود.

علاوه بر مشکلات جسمانی برای مادر؛ سقط جنین می‌تواند روان مادر را هم تحت‌الشعاع قرار دهد.

مادران پس از سقط هم به لحاظ جسمانی و هم روانی احساس ضعف می‌کنند؛ به گونه ای که  بسیاری از آنها دچار  افسردگی می‌شوند؛ ضمن آنکه  انجام سقط‌های غیر قانونی و غیر اصولی در بسیاری مواقع می‌تواند مانع از بارداری‌های بعدی شود.

استفاده از قرص‌های غیر قانونی برای سقط هم معمولا عوارض جسمی بسیار زیادی  برای مادر دارند و مشکلات زیادی برای  رحم به بار خواهد آورد؛ چون در سقط‌هایی که با این روش انجام می شود معمولا رحم به طور کامل پاکسازی نمی‌شود.

توجه به افزایش سطح سواد سلامت جوانان 

به گفته خسرونیا، از آنجایی‌که گاهی سقط‌های غیر قانونی مربوط به زوج های جوانی است که به هر دلیل امکان نگهداری از آن را ندارند؛ بنابراین‌ لزوم بالا بردن  و افزایش سطح سواد سلامت جوانان در مدارس موضوع بسیار مهمی است که باید جدی گرفته شود  تا منجر به بارداری های ناخواسته و در نهایت سقط های غیر قانونی خطرناک نشود. چون در غیر این صورت باعث بروز مشکلات غیر قابل جبرانی بر نظام سلامت کشور خواهد شد و همچنین هزینه‌های اقتصادی زیادی را هم به آن تحمیل خواهدکرد.

ضمن آنکه اثرات روانی  و ترس زیادی را هم برای افراد در هر سن و سالی؛ به ویژه  در سنین پایین‌تر خصوصا برای جوانان به دنبال خواهد داشت.  

کد خبر 660667

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha