کارخانه فولاد صنعت بناب (شاهین بناب) و راد همدان از جمله تولیدکنندگان محبوب در بازار آهن آلات هستند و محصولات آنها ترجیح بسیاری از خریداران می‌باشد. مصرف‌کنندگان میلگرد براساس دلایل مختلفی یکی از دو میلگرد راد همدان و شاهین بناب را انتخاب می‌کنند.

image-20220228104422-1.jpeg

اگر شما به عنوان خریدار یا مصرف‌کننده هیچ تجربه خریدی از میلگرد راد همدان و میلگرد شاهین بناب ندارید در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی از میلگرد هر دو کارخانه به دست آورید و در هنگام خرید دچار شک و تردید نشوید.

ما در ادامه محصول میلگرد فولادی دو کارخانه نام برده را معرفی خواهیم کرد و از جوانب مختلف با هم مقایسه می‌کنیم درباره این دو کارخانه و محصول تولیدی آنها بیشتر بدانید.

انواع میلگرد راد همدان و میلگرد شاهین بناب

میلگرد راد همدان از نوع آجدار بوده و در دو استاندارد A۲ و A۳ در سایزهای ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۵، ۲۸ و ۳۲ تولید می‌شود. میلگردهای این کارخانه توسط تجهیزات پیشرفته و براساس تکنولوژی نوین تولید می‌گردد. از این رو جزو بهترین میلگردهای بازار آهن آلات می‌باشد.

میلگرد راد همدان در بازار آهن ایران به سبک وزن بودن معروف است. ترجیح بسیاری از خریداران و مصرف‌‎کنندگان میلگرد، سبک وزن بودن این مقطع می‌باشد بنابراین بهترین گزینه برای پیمانکارانی که به دنبال میلگرد سبک هستند، میلگرد رادهمدان می‌باشد.

سبک وزن بودن میلگرد راد همدان در بازه استاندارد بوده و به راحتی می‌توان گفت از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردار است.

میلگرد شاهین بناب از سایز ۸ تا ۳۲ در دو نوع آجدار مارپیچی و آجدار جناقی تولید می‌شود. هر دوی این میلگردها در ساخت و سازهای ساختمانی بسیار پرکاربرد می‌باشند. به طور کلی می‌توان گفت میلگرد آجدار شاهین بناب در دو استاندارد A۲ و A۳ به خط تولید می‌رسد.

انواع میلگرد راد همدان و میلگرد شاهین بناب در شاخه‌های ۱۲ متری تولید و عرضه می‌شوند. اگر به دنبال قیمت میلگرد راد همدان و میلگرد شاهین بناب هستید می‌توانید از وبسایت عصرآهن مشاهده کنید.

استاندارد میلگرد راد همدان

  • استاندارد DIN آلمان
  • استاندارد ملی SNSO۳۱۳۲
  • استاندارد اروپایی BS۴۴۴۹

استاندارد میلگرد شاهین بناب

  • استاندارد روسی GOST ۵۷۸۱
  •  ISO ۹۰۰۱- ۲۰۰۸ از شرکتDNV
  • استاندارد  ISIRI ۳۱۳۲

موقعیت جغرافیایی هر دو کارخانه

هر دو تولیدکننده یعنی مجتمع فولاد راد همدان و فولاد صنعت بناب (شاهین بناب) در غرب کشور واقع هستند. فولاد راد همدان در استان همدان در شهرک صنعتی ویان و فولاد شاهین بناب در شهرک صنعتی شهر بناب واقع شده است.

از لحاظ دسترسی و برآورد هزینه ارسال، بارگیری و ارسال از این دو کارخانه به محل پروژه‌های نزدیک‌تر مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. لازم به ذکر است فولاد صنعت بناب قبل‌تر از کارخانه راد همدان در زمینه تولید میلگرد آغاز به فعالیت کرده است. این مجموعه در ابتدا با نام شاهین بناب شروع به فعالیت کرد و بعد ها به فولاد صنعت بناب تغییر نام داد.

انتخاب تولیدکننده‌ای که نزدیک‌ترین فاصله با محل پروژه شما را داشته باشد اهمیت بالایی دارد. به این دلیل که هر چقدر مسافت کمتر باشد هزینه ارسال از کارخانه تا محل پروژه کمتر خواهد بود. با توجه به اینکه موقعیت جغرافیایی کارخانه رادهمدان و شاهین بناب بررسی شد. در خرید میلگرد از تولیدکننده‌های نام برده، مسافت را هم در نظر بگیرید.

تولید میلگرد راد همدان از کی آغاز شد؟

هدف گذاری تولید میلگرد همدان از سال ۹۰ آغاز شد و پس از شش سال تلاش مستمر به نتیجه رسید و کارخانه فولاد راد همدان بهره برداری شد. میلگرد راد همدان سالانه به میزان ۵۰۰ هزار تن تولید می‌شود و در بازار داخلی عرضه می‌گردد.

کارخانه راد همدان با تولید محصول باکیفیت تا به امروز توانسته استاندارد ملی SNSO۳۱۳۲ و استاندارد اروپایی BS۴۴۴۹ را دریافت کند. دریافت این استانداردها نشان بر تولید مرغوب میلگرد راد همدان می‌باشد.

آغاز به کار مجتمع فولاد صنعت بناب (شاهین بناب)

فولاد صنعت بناب با هدف تولید میلگرد آجدار از سال ۱۳۸۳ شروع به فعالیت کرد و تا به امروز در این زمینه نقش پر رنگی در بازار آهن ایران ایفا کرده است. در حال حاضر این مجتمع دارای ۴ زیر مجموعه فولاد صنعت سهند، پروژه گسترش فولاد شهریار، فولاد شاهین بناب و فولاد صنعت شهریار می‌باشد.

ظرفیت تولید سالانه فولاد صنعت بناب سالانه یک میلیون و ۹۵۰ هزار تن در بخش نورد گرم و ۴۵۰ هزار تن در بخش ذوب و ریخته‌گری است.

قیمت میلگرد راد همدان با قیمت میلگرد شاهین بناب چقدر تفاوت دارد؟

اگر قیمت میلگرد راد همدان را با قیمت میلگرد چند کارخانه متداول میلگرد بررسی کنید احتمالا متوجه گران‌تر بودن نرخ میلگرد رادهمدان شوید. میلگرد همدان به دلیل سبک وزن بودن نسبت به اکثر میلگردهای بازار آهن نرخ بیشتری دارد اما باید گفت در برآورد نهایی تغییر چندانی به چشم نمی‌خورد.

قیمت میلگرد شاهین بناب روزانه توسط خود تولیدکننده ارائه می‌شود. در تعیین قیمت میلگرد این کارخانه همانند دیگر مقاطع فولادی عوامل بسیاری دخیل هستند.

برای بهتر بررسی کردن تفاوت قیمت دو کارخانه، در زیر نمودار تغییرات قیمت میلگرد راد همدان و میلگرد شاهین بناب در شش ماه اخیر را آورده‌ایم. با توجه به نمودار، افزایش و کاهش در هر ماه مشخص شده است.

همان طور که مشاهده می‌شود بیشترین قیمت ثبت شده برای میلگرد راد همدان در ۶ ماه پایانی سال ۱۸۱۸۵ تومان بوده و همین طور بیشترین قیمت میلگرد شاهین بناب ۱۷۸۵۰ تومان می‌باشد. برای بررسی روند تغییر قیمت، نمودار زیر را بررسی کنید.

مقایسه میلگرد راد همدان با میلگرد شاهین بناب | با خواندن این مقاله خرید درستی داشته باشید

در بازار آهن قیمت میلگرد هیچ وقت ثابت نبوده و بنابر عوامل داخلی و خارجی متعدد دچار نوسان می‌شود. بهترین روش برای بررسی قیمت روز آهن‌آلات مراجعه به بازار اینترنتی آهن و فولاد است. برای بررسی قیمت میلگرد به صورت روزانه به وبسایت عصرآهن (asreahan.com) مراجعه کنید.

علامت اختصاری میلگرد راد همدان و میلگرد شاهین بناب

هر تولیدکننده روی هر شاخه میلگرد یک علامت اختصاری منحصر به خود کارخانه را حک می‌کند. این علامت اختصاری نشانگر اصل بودن کالا بوده که شامل نام کارخانه، روش تولید، نوع آج و سایز مقطع است. در ادامه با علامت اختصاری هر دو تولیدکننده آشنا خواهیم شد:

علامت اختصاری میلگرد راد همدان RAD و علامت اختصاری میلگرد شاهین بناب BS می‌باشد. این علامت روی هر شاخه میلگرد به صورت برجسته حک می‌شود.

مقایسه میلگرد راد همدان با میلگرد شاهین بناب | با خواندن این مقاله خرید درستی داشته باشید

مقایسه وزن میلگرد شاهین بناب با وزن میلگرد راد همدان

وزن از جمله پارامترهای مهم در قیمت میلگرد می‌باشد؛ از این رو لازم است به عنوان خریدار و مصرف کننده قبل از ثبت سفارش وزن میلگرد خریداری شده را بدانید. در زیر جدول وزنی میلگرد هر دو کارخانه آورد شده است تا مقایسه بهتری داشته باشید:

مقایسه میلگرد راد همدان با میلگرد شاهین بناب | با خواندن این مقاله خرید درستی داشته باشید

علاوه‌بر وزن، قیمت ارز، قیمت جهانی آهن، میزان عرضه و تقاضا و حجم ساخت و ساز روی قیمت میلگرد تاثیر مستقیم دارد. مهم است تا در هنگام خرید میلگرد وزن، قیمت، سایز و دیگر اطلاعات تکمیلی را در نظر داشته باشید و جهت اطمینان یافتن از اصل و باکیفیت بودن کالا به علامت اختصاری حک شده بر شاخه میلگرد توجه نمایید.

جمع‌بندی

در این دانشنامه میلگرد راد همدان و میلگرد شاهین بناب بررسی شده و از لحاظ قیمت و وزن با هم مقایسه شدند تا با استفاده از آن اطلاعات کافی داشته باشید و در هنگام خرید از آن استفاده کنید.

باید گفت در بازار آهن انتخاب از بین تنوع موجود ممکن است کار را سخت کند. به همین دلیل نیاز است تا مواردی مانند موقعیت جغرافیایی و کیفیت در نظر گرفته شود.

کد خبر 660647

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha