«وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین به مقامات ارشد اروپایی گفته است که چین به حاکمیت کشورها از جمله اوکراین احترام می‌گذارد، اما نگرانی‌های روسیه در مورد گسترش ناتو به شرق باید به درستی مورد توجه قرار گیرد.

وزیر خارجه چین

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از هفته‌ها هشدار از سوی رهبران غربی، روسیه روز پنجشنبه از شمال، شرق و جنوب به اوکراین حمله کرد که بزرگ‌ترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود.

هفته‌ها قبل از این عملیات، چین و روسیه شراکت استراتژیک خود را اعلام کردند و تاکنون پکن از محکوم کردن اقدامات مسکو خودداری کرده است.

وزیر امور خارجه چین گفت، وضعیت فعلی اوکراین چیزی نیست که پکن آرزوی آن را داشته باشد و از گفت‌وگوی مستقیم بین روسیه و اوکراین در اسرع وقت استقبال خواهد کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، وانگ گفت: «چین قاطعانه از احترام و حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها حمایت می‌کند. این موضوع در مورد اوکراین نیز صدق می‌کند.»

وانگ تماس‌های جداگانه‌ای با لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، جوزپ بورل، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا و مشاور رئیس‌جمهور فرانسه داشته است.

وانگ گفت: «با توجه به 5 دور متوالی گسترش ناتو به شرق، خواسته‌های امنیتی مشروع روسیه باید جدی گرفته شود و به درستی مورد توجه قرار بگیرد.»

انتظار می‌رود شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه در مورد قطعنامه‌ای در محکومیت حمله  مسکو رای‌گیری کند.

همچنین انتظار می‌رود روسیه این اقدام را وتو کند و وانگ گفت که چین به طور تاریخی با قطعنامه‌های شورا که تحریم‌ها یا استفاده از زور را اعمال می‌کرد، مخالف بوده است. او گفت که شورا باید به دنبال کاهش تنش باشد، نه اینکه به آنها دامن بزند.

کد خبر 659930

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جانباز IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 0
    چین در مواقع ضروری ایران را هم تنها می گذارد.
  • ناشناس IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    مرگ برپوتین متجاوز
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      1 0
      مرگ بر شمایی که نمیدونی متجاوز کیه و چیه