رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که تحت سخت‌ترین نظارت‌های آژانس بوده‌ایم، گفت: نه تنها براساس اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دستیابی به فناوری هسته‌ای به ما کمک نشد، بلکه مانع نیز شدند.

محمد اسلامی - رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، شامگاه پنجشنبه در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بنی‌فاطمه اصفهان بیان کرد: سخت‌ترین، پیچیده‌ترین و طاقت‌فرساترین جنگ اقتصادی را تاکنون بر ما جاری کردند که در این راستا تمام ظرفیت‌های ملی و اشخاص مؤثر بر پیشرفت در کشور ما را که تعداد آنها به ۱۵۰۰ عدد اشخاص حقیقی و حقوقی می‌رسد تحریم کردند.

وی اظهار داشت: هنگامی که وزیر بودم وزیر خارجه هند که با من گفت‌وگو کرد و گفت «ما را همچون خودتان ببینید، چرا که تحت فشار واشنگتن هستیم و هر چند روز به ما فشار برای پیشگیری از ارتباط با ایران می‌آورند و اعتراض می‌کنند که چرا حقوق کارکنان هند را به‌ دلار پرداخت می‌کنند»، چرا که نمی‌خواستند حتی یک دلار به ایران وارد شود و با فشار اقتصادی و مقبولیت‌زدایی برای فاسد نشان دادن مسئولان، قصد تخریب ذهنیت مردم را دارند.

رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: در سال ۹۶ بیانیه جنگ اقتصادی را منتشر کردند و به‌ صراحت گفتند که «ما با ایران به‌لحاظ نظامی اگرچه برتری داریم، اما دلیل پیروزی‌مان نمی‌شود»، بنابراین برای پیروزی جنگ اقتصادی را انتخاب کردند.

وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری غفلت کردند و به این موضوع توجه نکردند. در اقتصاد، حفاظت از پول ملی همچون حفاظت از سرزمین و جان مردم است و بایستی سیاستی را تدبیر می‌کردند که پول مردم و مردم آسیب نبیند.

اسلامی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور تصریح کرد: مگر می‌شود کشوری با این حجم از اکتشاف، سرمایه‌گذاری و پیشرفت، جریان پول ملی‌اش معکوس باشد؟ بدون شک مشخص است که این اتفاق نشان از غیرعادی بودن دارد و بیانگر جریان مخربی برای طاق کردن طاقت مردم است.
 

ایران تابع قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است 
رئیس سازمان انرژی اتمی راجع به مذاکرات وین تصریح کرد: درخصوص موضوع هسته‌ای باید گفت که دستیابی به فناوری هسته‌ای برای کشور ما که امسال سال چهل و هفتم است که عضو آژانس انرژی اتمی هستیم، عادی است. به ما اتهام می‌زنند که «می‌خواهید بمب اتم بسازید.»، ۴۷ سال است که عضویت داریم، سند آژانس و سند منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا کرده‌ایم، همچنین تابع قوانین هستیم و تحت سخت‌ترین نظارت‌های آژانس بوده‌ایم.

وی ادامه داد: مطابق با اساسنامه آژانس ماده ۲ و ۳ آنها وظیفه دارند که تشویق، حمایت و پشتیبانی و وساطت کنند که فناوری هسته‌ای در اختیار همه ملت‌ها قرار گیرد و تنها چیزی است که از ما دریغ کردند، نه‌ تنها کمک نکردند بلکه مانع نیز شدند، اما به‌ لطف الهی با حمایت‌های مقام معظم رهبری امروز دارای سند فاخر هستیم اما باید در همه ابعاد آن را گسترش دهیم.

معاون رئیس جمهور درباره پیشرفت‌های کشور در عرصه هسته‌ای خاطرنشان کرد: به‌ لطف الهی و با حمایت رهبر معظم انقلاب امروز دارای سند هسته‌ای فاخر هستیم که نیاز به گسترش دارد و هدف‌گذاری ما در زمینه برق هسته‌ای صورت گرفته است که باکیفیت‌ترین نوع برقی است که در دنیا وجود دارد.
اسلامی با یادآوری اینکه برق هسته‌ای هیچ‌گونه آلایندگی ندارد و پایان‌پذیر نیست، ادامه داد: کشور نیز در پیشبرد اهداف توسعه‌ای هسته‌ای خودش در حرکت است. یکی از مسیرهای درست ما که رهبر معظم انقلاب در آخرین سخنرانی خود اشاره فرمودند برق هسته‌ای بود که در این زمینه هدف‌گذاری کمّی کردیم و باید آن را محقق کرد.

وی با بیان اینکه برق هسته‌ای به عنوان پایدارترین و با کیفیت‌ترین برق از بخش‌های مغفول مانده است، اضافه کرد: برق هسته‌ای جریانی پایدار و تجدیدپذیر است و مورد نیاز کشور در بخش‌های توسعه ‌ای خود است و لازم است کشور در راستای برنامه‌های توسعه‌ای و برون رفت از مشکلات برق آبی و سوخت مازوت که موجب آلودگی است، از این انرژی پاک استفاده کند.
وی در ادامه افزود: پرتودهی از دیگران نکات هسته‌ای است که برای آفت‌زدایی محصولات کشاورزی و محصولات غذایی ضروری است که در اقتصاد مردم و بخش کشاورزی مؤثر است که آن را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

کد خبر 659851

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha