جمعه ۲۶ مهر ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه انتخابات ریاست جمهوری دهم در کشور کلید خورده است رعایت اخلاق انتخاباتی را در جامعه خواستار شد

 و بر ضرورت آزاد، قانونی و رقابتی برگزار شدن انتخابات تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه امروز تهران با اشاره به اینکه فضای کشور رفته رفته در حال انتخاباتی شدن است بیان داشت : خطبای جمعه نمی توانند از کنار مسئله انتخابات که یک مسئله حیاتی است ساده عبور کنند چون انتخابات ریاست جمهوری انتخاباتی مهم است و سرنوشت کشور با آن رقم می خورد.

وی انتخابات را یک جشن سیاسی برای مردم کشور دانست و افزود: کشور ما که سالیان طولانی زیر پای دیکتاتورها دست و پا می زد به خصوص در دوران حکومت سیاه پهلوی پدر و پسر که ارزشی برای مردم قائل نبودند، امروز به برکت هدایتهای امام راحل و تلاش ایثارگران و شهدا نعمت برگزاری انتخابات برای ملت ما تدارک دیده شده و باید قدردان آن باشیم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران اضافه کرد: انتخاباتی در خور شأن نظام است که آزاد، قانونمند و اخلاقی با حضور پرشکوه مردم و همراه با رقابت در درون اعضای خانواده انقلاب باشد و مجریان و ناظران، جریانهای سیاسی، کاندیداها و هواداران آنان باید دست به دست هم بدهند تا چنین انتخاباتی برگزار شود.

خاتمی ادامه داد : همه کسانی که در انتخابات شرکت می کنند بر سر سفره انقلاب نشستند و مبادا در این تب و تاب انتخابات ارزشها و اصالت انقلاب گم شود و برای رای ارزشها زیر سئوال برده شود که این جفا، ناسپاسی و نمک خوردن و نمکدان شکستن است.

وی تاکید کرد: انتظار از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری این است که ورودشان به عرصه انتخابات صادقانه باشد، یعنی برای خدا بیایند و شیفته خدمت باشند نه تشنه قدرت و کلید ورودشان را به عرصه انتخابات با اخلاق بزنند،‌ نه  بداخلاقی.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران تصریح کرد: هر کس که قصد دارد وارد انتخابات شود قدمش خیر مقدم است اما دلیلی ندارد که با تخریب این کار صورت بگیرد واگر انتقادی هم هست باید سازنده باشد و نقاط ضعف و قوت  با هم بیان شود.

خاتمی با تاکید بر اینکه نباید فضای جامعه غبارآلود شود بیان داشت:  مسائل باید با آرامش در فضایی منطقی و مستدل و به دور از غوغا سالاری و جوسازی مطرح شود تا در این بستر شاهد انتخاباتی باشکوه و در شأن نظام باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به بحران اقتصادی اخیر کشور آمریکا این بحران را یک سونامی اقتصادی توصیف کرد و گفت: این سونامی آمریکا و دنیای غرب را به لرزه در آورده و این کشورها به عمرشان دچار چنین لرزه ای نشده اند.

وی تاکید کرد: البته مسئله مهم این است که این شکست را نباید تنها شکست آمریکا و اروپا بدانیم بلکه شکست اخیر شکست لیبرال دموکراسی است که برخی آن را مدینه فاضله پایان تاریخ بشریت مطرح می کردند و کدخدای آن را آمریکا می دانستند که امروز "تق" این مدینه فاضله در آمده و کشورهای غربی ضربه کاری خورده اند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران افزود: البته شکست اخیر آمریکا قبل از آنکه اقتصادی باشد شکستی اخلاقی است چرا که لیبرال دموکراسی سالهای سال برای انسانیت و حقوق بشر ارزشی قائل نبود و این بحران امروز به مسائل اقتصادی رسیده است و ورشکستکی بانکهای بزرگ و موسسات مالی و بیمه ای زلزله ای بزرگ برای اقتصاد آمریکا ایجاد کرده اند.

خاتمی ریشه بحران اقتصادی اخیر آمریکا را خودکامگی و جاه طلبیهای بوش عنوان کرد و یادآور شد : رئیس جمهور آمریکا و همکارانش در این 8 سال به هرکجا که خواستند حمله کردند و در افغانستان و عراق و پاکستان فتنه گریهایی داشتند که برای کشورهای به آن حمله کردند مرگ به ارمغان آورد و برای مردم خودشان فقر را به دنبال داشت.

وی افزود : امروز آمریکا میلیاردها دلار به خزانه خودش و صدها هزارمیلیارد دلار به چین بدهکاراست و کار به جایی رسیده که یکی از هم حزبیهای بوش از سیاستهای او اعلام برائت می کند،‌ یعنی عزا آن قدر زیاد شده که مرده شوی هم دارد گریه  می کند و این بساطی است که امروز در غرب حاکم است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در توصیه به کشورهای اروپایی گفت : اروپا باید حسابش را از آمریکا جدا کند چون اروپا خودش را به دلیل همرایی با آمریکا دروسط بحران قرارداده است. اعتقاد ما این است نتیجه وابستگی همین وضعیتی است که به وجود آمده و برخی کشورهای عربی نیز که همه چیز خود را به آمریکا گره داده اند امروز در بحران قرار دارند. در حالی که طناب آمریکا پوسیده است و صدای شکستن  قدرت و هیمنه ایالات متحده به گوش می رسد.

خاتمی با اشاره به تلاش آمریکا برای صدور قطعنامه هایی علیه ایران در شورای امنیت به منظور مواجه کردن ایران با بحران اقتصادی اظهار داشت: در ماههای اخیر آمریکا تمام تلاشش را به کار برد تا از طریق شورای بی خاصیت امنیت علیه ما قطعنامه صادر کند تا برای ما بحران اقتصادی ایجاد کند، اما قدرت خدا را ببیند که چه بحرانی برای خودشان ایجاد شد و اینها آروز داشتند که با ایجاد بحران اقتصادی در ایران سر و صدای مردم در بیاید اما دیدیم مردم صبورانه تحمل کردند و مسئولان هم دلسوزانه برای رفع مشکلات تلاش می کنند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به برگزاری بیستمین گردهمایی امامان جمعه سراسر کشور که در هفته گذشته برگزار شد گفت: گردهمایی امامان جمعه مبارک و ارزشمند بود و به خصوص در صدر این برکات رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره فرهنگ عمومی بود.

وی یادآور شد : ایشان 16 نکته کاربردی برای فرهنگ را فرمودند که همه باید پیگیر این نکات باشند.

خاتمی همچنین با اشاره به دیدار ائمه جمعه با مسئولان مختلف بویژه رئیس جمهور و اعضای دولت در این همایش گفت:‌ مصوبه های خوب و ارزشمندی در این جلسات به تصویب رسید و من از شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به خصوص آقای تقوی رئیس این شورا تشکر می کنم.

خطیب نماز جمعه این هفته همچنین به هفته اولیا و مربیان اشاره کرد و گفت: تربیت نسل دین باور و خدا باور انتظار خدا، پیامبر و ائمه از پدر و مادران ،مدیران و معلمان و مربیان است و آموزش و پرورش، آموزش عالی و دیگر مراکز آموزشی که شعبه های فرهنگی حکومت اند نسبت به نظام مسئولیت دارند، انتظار این است که ارتباط اولیا و مربیان با معلمان و مراکز آموزشی بیشتر باشد تا شاهد شکوفایی نسل خداباور و متدین باشیم.

خاتمی همچنین یاد شهید محراب اشرفی اصفهانی را گرامی داشت و او را اسوه و الگوی اخلاص و جهاد فی سبیل الی الله معرفی کرد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در خطبه اول نماز جمعه نیز به اثرات توکل کردن به خدا اشاره کرد و بیان داشت: باید همه باورشان بشود که همه کاره جهان هستی فقط خداست و اوست که تاثیرگذار است و هر کس به خدا توکل کند پیروز است.

کد خبر 65974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز