مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
۰ نفر

به نظر می‌رسد که همکاری طولانی مدت بین ایالات متحده و روسیه در اداره ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) حتی در شرایطی که تنش‌ها میان دو کشور بر سر بحران اوکراین افزایش یافته است، همچنان پایه و اساس محکمی دارد.

ایستگاه فضایی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، حدود ۷ هفته پس از اینکه دولت جو بایدن تعهد خود را مبنی بر عملیاتی نگه داشتن ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال ۲۰۳۰ متعهد شد، ناسا همچنان در حال مذاکره با روسکوسموس، همتای روسی خود، بر سر قرارداد جدید «تبادل خدمه» است. آژانس فضایی ایالات متحده گفت که بر اساس چنین توافقی، دو رقیب فضایی پیشین به طور معمول پروازهای خود را به ایستگاه با فضاپیماهای یکدیگر تقسیم خواهند کرد.

این سکوی تحقیقاتی، به طول یک زمین فوتبال و در مدار ۴۰۰ کیلومتری بالای زمین، در حال حاضر محل استقرار خدمه‌ای متشکل از چهار آمریکایی، دو روس و یک فضانورد آلمانی است که در کنار هم کار می‌کنند.

«مارک ونده هی» یکی از فضانوردان ناسا، در مارس ۲۰۲۱ با فضاپیمای روسی سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) پرواز کرد و قرار است در ۳۰ مارس با سایوز به همراه همتایان کیهان‌نورد روس خود یعنی پیوتر دوبروف و آنتون شکاپلروف به زمین بازگردد.

دان هوت، سخنگوی ناسا در ایمیلی به رویترز گفت: «عملیات در حال انجام ایستگاه ادامه دارد. از جمله کار برای پرواز خدمه به پاسگاه مداری و بازگرداندن ایمن آنها به زمین».

آژانس فضایی روسیه اما به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخی نداد.

ISS خود تا حدودی بر اساس یک ابتکار سیاست خارجی برای بهبود روابط ایالات متحده و روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان رقابت جنگ سرد که به مسابقه فضایی اولیه ایالات متحده و شوروی دامن زد، متولد شد.

بیشتر بخوانید:

اما روابط ایالات متحده و روسیه از زمان الحاق منطقه کریمه از اوکراین به این کشور در سال ۲۰۱۴ به‌هم ریخته است. این حرکت در آن زمان، کنگره آمریکا را بر آن داشت تا قراردادهای دولتی جدید شرکت‌های آمریکایی را که از مهندسان موشک روسی برای پرتاب های امنیت ملی پس از سال ۲۰۲۲ استفاده می‌کنند، ممنوع کند.

اما با این حال، هیچ یک از تحریم‌هایی که واشنگتن در واکنش به تهاجمات نظامی روسیه به شرق اوکراین در این هفته وضع کرد، متوجه برنامه فضایی روسیه نبود.

کد خبر 659492

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha