علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی در واکنش به انتقادها از نحوه تصویب کلیات طرح صیانت گفت: مگر کسی می‌تواند رای نماینده مجلس را باطل کند؟ مجلس محل قانون گذاری جمهوری اسلامی است و هیچ کسی هم غیر از شورای نگهبان نمی تواند درباره مصوبه نظر دهد.

عنابستانی

همشهری آنلاین - فتانه احدی: پس از تصویب جنجال بر انگیز کلیات «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» موسوم به طرح صیانت در کمیسیون مشترک انتقاد های بسیاری به ویژه از سوی نمایندگان مجلس به شیوه تصویب و رای گیری ونیز محتوای طرح تصویب شده مطرح شد. پس از بالا گرفتن انتقادها بعد از جلسه دیروز مجلس در مورد تصویب طرح صیانت، معاونت قوانین مجلس رای کمیسیون طرح صیانت از فضای مجازی را باطل اعلام کرد . چنانکه نماینده  اردبیل در مجلس شورای اسلامی خبر از امضای بیش از ۱۵۰ نماینده مجلس برای لغو مصوبه کمیسیون مشترک در خصوص طرح صیانت و بازگشت آن به صحن مجلس خبر داد.  این موضوع اما مورد مخالفت نمایندگان موافق طرح صیانت قرار گرفت و آن را غیر قابل پذیرش عنوان کردند.

هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز چهارشنبه ۴ اسفند مجلس شورای اسلامی در تذکری در مورد برخی انتقادات نسبت به طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی، اظهار داشت: این طرح در صحن علنی مطرح و تصویب و سپس با موافقت نمایندگان به کمیسیون مشترک برای بررسی ارجاع شد و سپس رئیس مجلس خواستار برگشت این طرح به صحن شد و مجدداً رأی‌گیری و برای بررسی به کمیسیون مشترک ارجاع شد اما امروز عده‌ای سوپرمن بازی در می‌آورند و از این طرح انتقاد می‌کنند.

از سوی دیگر نظام الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در واکنش به بحث ها در این باره گفت: «معاونت قوانین مجلس ایراداتی به تصویب حمایت از کاربران فضای مجازی در کمیسیون گرفته است که هیات رئیسه باید درباره این موضوع تصمیم گیری کند و اگر هیات رئیسه ایرادات معاونت قوانین را بپذیرد، رای گیری درباره کلیات باید دوباره انجام شود.» 

در همین زمینه علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی به شدت از همکاران خود انتقاد کرد. این نماینده با تاکید بر این که «مصوبه ای که تصویب شده اراده مجلس است و اراده مجلس هم اراده ملت و هیچ کسی نمی‌تواند آن را باطل اعلام کند.» اظهار کرد که «در شان معاونت قوانین نیست که بگوید مصوبه نمایندگان مجلس قانونی است یا نیست.»

گفت‌وگوی کامل این عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی با همشهری آنلاین را بخوانید.

این ادعا که معاونت قوانین مجلس رای کمیسیون طرح صیانت از فضای مجازی را باطل کرده، درست است؟

مگر کسی می‌تواند رای نماینده مجلس را باطل کند؟ مجلس محل قانون گذاری جمهوری اسلامی است. هیچ کسی نمی‌تواند قانونگذار باشد و هیچ کسی هم غیر از شورای نگهبان نمی تواند درباره مصوبه نظر دهد و بگوید که مصوبه مجلس اشکال دارد یا نه. مصوبه ای که تصویب شده اراده مجلس است و اراده مجلس هم اراده ملت و هیچ کسی نمی‌تواند آن را باطل اعلام کند.

معاونت قوانین مجلس ایراد اشکالی گرفته و خواسته تغییراتی که در طرح صورت گرفته بر اساس ماده ۱۴۲ باشد، نظر شما چیست؟

معاونت قوانین خلاف‌گویی کرده و  بیش از اندازه حرف زده است. در شان معاونت قوانین نیست که بگوید مصوبه نمایندگان مجلس قانونی است یا نیست. مگر آنها سر ممیز نمایندگان هستند، نمایندگان مجلس خودشان می‌دانندکه چه اقدامی انجام دهند. معاونت مجلس خیلی خیلی حرف بی‌جایی زده و اصلا مجلس زیر بار این حرفها نخواهد رفت. تنها شورای نگهبان است که میتواتد مصوبات مجلس را ممیزی کند آن هم برای اینکه که خلاف شرع و قانون اساسی نباشد. نمایندگان ملت هر چیزی را در هر حوزه‌ای را که بخواهند، مختارند که تصویب کنند.

درباره شفاف‌سازی این طرح اقدامی صورت می‌گیرد یا خیر؟

البته این طرح که شفاف است بازهم باید شفاف‌تر شود. ۴۸ جلسه کمیسیون مشترک به صورت آنلاین و زنده پخش شد. نسخه آخری هم که بعد از ۴۸ جلسه تنظیم شده باید در سامانه بارگزاری شود تا مردم در جریان قرار گیرند. این طرح چیزی جز تنظیم مقررات حوزه فضای مجازی نیست. مسدودیت، مصونیت و فیلترینگ در آن جایی ندارد. ما قطعا به تنظیم مقرارت و ضابطه‎ مندی در فضای مجازی نیاز داریم. یک رانندگی ساده و حرکت خودروها در شهر ده‌ها قانون و مقررات برای حفظ حقوق شهروندان و برهم نریختن شهر وجود دارد. می‌شود فعالیت در یک فضای مجازی آن هم فعالیتی که به زندگی مردم، کسب و کارشان، آبرو و تربیت‌شان ارتباط دارد، هیچ ضابطه‌ای نداشته باشد و هر کسی هر کاری دلش خواست انجام دهد؟ مردم نیز حتما می‌خواهند فضای مجازی ضابطه‌مند باشد و درباره محتوای فضای مجازی در حوزه تربیتی و دینی و تربیت فرزندانشان کنترل و نظارت وجود داشته باشد. آنها از ما می‌خواهند که از کسب وکارشان در فضای مجازی حمایت کنیم و از ارتکاب جرایم و کلاهبرداری در فضای مجازی جلوگیری شود. قانونمند شدن فضای مجازی یک اصل و یک امر بدیهی است. 

از نظر شما مخالفان چه کسانی هستند؟

اکثر مخالفان افرادی هستند که در حال سودجویی از فضای مجازی هستند. مخالفان این طرح با ایجاد پیج و صفحه‌های مجازی نگران سودهای میلیاردی خود هستند. آنها بدون پرداخت مالیات و بدون دیده شدن هر کاری دوست دارند انجام می دهند و این نظات و قوانین برایشان دست و پا گیر است. بنابراین با توجه به وضع مالی خوبی که دارند، فضاسازی رسانه‌ای قوی هم راه می‌اندازند.

برای اعتماد سازی در بین مردم برنامه‌ای دارید؟

باتوجه به اینکه اصل این طرح بر مبنای فیلتر کردن و مسدود کردن نیست و تنها ضابطه مند کردن و مدیریت کردن است، حتما باید اعضای هیئت رئیسه کمیسیون به مردم توضیح دهند و آنها در جریان این طرح قرار دهند. من نیز به عنوان یک عضو کمیسیون  هرکاری بتوانم باید انجام دهم، حتما مردم باید همراه باشند و قانع شوند و این مسئله کاملا بدیهی است.

تصویب طرح صیانت در۱۰ دقیقه‌؟ | انتقاد تند یک نماینده‎؛ شما روش دیکتاتوری را دنبال می‌کنید | واکنش نایب رئیس مجلس

رای‌گیری درباره کلیات طرح صیانت از فضای مجازی باطل شد

متن کامل آخرین نسخه طرح صیانت از فضای مجازی

کد خبر 659368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 23
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    95 0
    کی تورو نماینده کرده ......؟ داری انتقام فضای مجازی رو میگیری؟ تورو همون موقع باید خلع می کردن از نمایندگی
    • مسعود IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      42 0
      به شدت مخالف این طرح هستم
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    37 1
    افاضه فرموده ((مردم باید قانع شوند))
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    67 1
    وای به روزی که گدا غنی شود
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    88 0
    تو همانی که توی گوش فرزند این ملت زدی ، حالانمی خواهد برای ملت تصمیم بگیری اصلا" جای تو کجاست ؟
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    57 0
    این هم یک نوع ادبیات نوبرانه "" بیش از اندازه حرف زده است"". آقای قالیباف ورود کنید. مثل اینکه عصبیت وارد، به قول خودتون ، خانه ملت شده. برای تند گویی خود به خود از نمایندگی خلع شدی.
  • حد IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    5 63
    فضای مجازی بی در و پیکر باید کنترل بشه فضای مجازی جوانان و خانواده های زیادی را بیچاره کرده فقط یه عده خیلی کم زیر 1 درصد پول های میلیاردی با سوء استفاده از فضای مجازی به جیب می‌زنند
  • Hossein IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    73 3
    دیگه بعد از این راحت بزن تو گوش هر کسی که بهت گفت قانونو رعایت کن! دیگه اینترنتی نیست که امثال شما رو رسوا کنه...
  • محمد IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    55 0
    چه فلاکتی ببینید چه کسانی به مجلس راه پیدا کردند ... معلومه که مشکلات مردم هیچ ارزشی برای خاطیان قانون ندارد.
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    49 0
    در دیاری که هنرمند به مطرب گویند -خاک عالم به سر اهل هنر باید کرد . البته جناب عنابستانی مقصر نیست به قول معروف از کوزه همان تراود که در اوست ؛ مقصر ما مردم هستیم که مطرب را در جایگاه هنر مند نشاندیم .
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      29 0
      خیر ما رای ندادیم چون منتخبان واقعی تایید صلاحیت نشدند و در نتیجه این عتیقه جان گاه با هشتصد رای شدند مامورین عذاب ملت و تو گوشی بزن به فرزندان ملت و تصمیم بگیر ضمنا مامور سانسور نکنه تایید کنی مهم نیست خودت بفهمی بسه
  • فرهاد IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    33 0
    مجلس 290 نماینده داره. 18نفر نمیتونن دزدکی از طرف این همه نماینده والبته 80 میلیون جمعیت تصمیم بگیرن
  • امیر IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    43 0
    عنابستانی،تذکر بی فایده است،سیلی رو آماده کن
  • NL ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    54 0
    وای به حال مملکتی که تو قانون‌گذارش باشی
  • رامین IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    33 0
    شما به اصطلاح نمایندگان قدرت خودتون رو از کجا و برای چی بدست آوردین که اینقدر به خودتون اجازه میدین هر کاری دلتون بخواد انجام بدین. با لحاظ اینکه شما نمایندگان این دوره مجلس با حداقل رای رفتین مجلس
  • ناشناس IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    35 0
    به خودت مغرورنباش،شماوتعدادی ازنمایندگان ازفضای مجازی واهمه دارید،بقیه صحبتهابرای ردگم کردنه!!!
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    22 0
    « ای رسول ما اگرخدای تومی خواست اهل زمین همه یکسره ایمان می آودند توکی توانی همه را به جبر واکراه مؤمن وخداپرست گردانی » آقای عنابستانی این ترجمه آیه 99 سوره یونس است مگرتو مامور بهشت وجهنم مردمی ؟، خدا به پیامبر می گوید تو نمی توانی بزور مردم راهدایت کنی آنوقت تو از پیامبرخدا بالاتری ، اصلا" چندکلاس درس خوندی ؟ سرانه مطالعه تو درسال چقدر است ؟ زیاد غصه نخوراگر با این استرسها خدای نکرده ام اس (مولتیپل اسکلروز) گرفتی آنوقت فقط آرزوی سلامتی می کنی چاق هم که هستی به جای حرف زدن ومصاحبه ،مطالعه ات را زیاد کن تا از زبانت حکمت بیرون آید نه کینه توزی با مردم
  • معروفی IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    14 23
    باسلام اگر فضای مجازی کنتر نشود خسارات جبران ناپذیری ببار می آورد مجلس محترم تسلیم عده ای نگردد
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      0 4
      افرین
  • مهدی IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    14 1
    تو برو جواب سیلی رو که به سرباز نیروی انتظامی زدی جواب بده پس از اون پرروگی کن
  • بهروز GB ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    11 0
    نماینده توسط مردم انتخاب میشود، نماینده قانون وضع میکند، نماینده خود بی قانونی میکند، مامور اجرای قانون اعتراض میکند، مامور سیلی میخورد، نماینده ابقا میشود و هیچ واکنش جدی دیده نمیشود. چه انتظاری باید از دیگران داشت. توهین به قانون، توهین به مقام نمایندگی و توهین به مجری قانون و مردم، همه یعنی بی قانونی. در هر کجای دنیا این فرد وادار به استعفا یا اخراج میشد تا حرمت شکنی نشود. مجلس بجای برخورد، به جانبداری از کسی که هم به خود مجلس و هم به ملت توهین کرده متهم است.
  • علی IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    13 0
    واقعا عنابستانی با آن افتضاحی که بوجود آورد باز رویش می شود حرف بزند، بابا رو نیست، سنگ پای قزوین هست....
  • شهرزاد IR ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    11 0
    بیش از اندازه حرف زده چه ادبیات و منطقی هست دیگهجناب عنابستانی؟ عبور از قانون و دروغگویی و سیلی به گوش مردم زدن چی چقد حرف زدن حساب می شه ؟؟!!طرحی که عنابستانی موافقش باشه از اساس وضعیتش معلومه .
  • PL ۰۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    10 0
    چرا این یارو تو زندان نیست؟! عجب اوضایی🤔😟🤯🤯🤯🤯
  • حیدرزاده IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    7 0
    آقای عنابستانی بهتر است یک سیلی به او بزنید تا حساب کار دستش بیاد .
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    3 0
    آقای محترم با این ادبیات مجاز نیستید با جامعه و همکاران خود صحبت کنید. مباحث باید اغنایی و مستدل باشد. یک جماعت محدود نمی توانند نظرات خود را به کسور تحمیل کنند.
  • سهراب IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    4 0
    آره میتونه. خودت خودتو باین بد حرف زدنت باطل کردی. فکر کردی که نماینده ای . توهم.
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    1 0
    آبروی شهر سبزوار و ما سبزواریا رو برده،😡بشخصه نماینده من نیست، نظرمو چاپ کن
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    1 0
    بودجه نیست که حقوق ها رو افزايش بدن مردم اعتراض نکن ولی بودجه هست فیلتر کنن که مردم نتون اعتراض کنن
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    1 0
    مملکتی که تو گوش فرزندو سربازش می زنی بعد هنوز نماینده ایی برای ان مردم تصمیم می گیری باید فاتحه اش را خوند
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    2 0
    سوابق این فرد چیست و چگونه به اینجا رسیده؟ آیا مردم او را قبول دارند؟ پشتوانه او کدام قدرت است؟ با اسلحه روی شقیقه مردم بانک ملت را خالی و به کانادا فرار آیا داستان جز این است!؟
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    2 0
    امام خمینی قبلا جواب امثال عنابی را داده و طبق قانون عدل الهی هر گاه مسئول و حاکم و سرپرستی؛ فاجر، فاسق، منافق، ظالم، مفسد و مجرم باشد به خودی خود حکم وی باطل و مردم حق تمکین از ظالمان را ندارند که اگر پیروی کردند هر بلایی سرشان آمد حقشان است!
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    1 0
    کسی می دونه خانه عنابستانی کجاست ؟ آدرسش رو بنویسه .
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    4 0
    اگر قانونی وجود داشت تو نمیتونستی تو گوش مامور قانون بزنی و راست راست بخوری و بگردی
  • شهروند IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    1 0
    این بابا با این قیافه خشن که انگار طلبکار 80 میلیون نفره با رای چه کسانی رفته تو مجلس؟ فک نکنم حتی خودش هم رغبت رای دادن به خودش رو داشته . تو مجلس یه لیوان آب خنک بهش بدن خدای نکرده !!!! دچار حمله قلبی نشه با این روان درب و داغون.
  • مجید IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    1 0
    از اون روزی که به مجری قانون سیلی زدی به تمام نظرات و عقاید و تلاشهای احتمالی خود خط بطلان کشیدی ، اجرای مو به موی قوانین باید در رگ و خون شما باشد نماینده محترم ، انجام برخی کارها توسط بعضی افراد با معذرت و تدامت هرگز از ذهن پاک نمیشود .
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    وای خدا چه رویی داره این .....