به‌گفته رئیس اتحادیه قالیشویان تهران درخواست مردم برای شست‌و شوی فرش به‌دلیل کرونا و شرایط اقتصادی کاهش زیادی داشته است.

قالیشویی

به گزارش همشهری آنلاین، شستن فرش‌ها یکی از اصلی‌ترین کارهای همه خانواده‌های ایرانی برای شب عید است؛ کاری که در روزگار قدیم در حیاط خانه‌ها انجام می‌شد، اما این روزها هم به‌دلیل سختی این کار و هم نبود فضای کافی در خانه‌ها و آپارتمان‌ها به قالیشویی‌ها سپرده شده است.

از نیمه‌های بهمن دیدن ماشین‌هایی که فرش‌های لوله شده را برای شستن می‌برند یا تمیز و کاور شده به خانه‌ها بازمی‌گردانند، عید را نوید می‌دهد و این روزها که به عید نزدیک می‌شویم تعداد این ماشین‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

با این حال به‌گفته رئیس اتحادیه قالیشویان تهران، قالیشویی هم مثل خیلی از کاسبی‌های دیگر این روزها رونق گذشته را ندارد.

کاهش سفارش قالیشویی

ابوالفضل محمدی‌کمسرخ در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به کاهش مراجعه‌ها به قالیشویی‌ها گفت: درخواست‌های مردم برای قالیشویی در ۲سال گذشته به‌دلیل شرایط کرونا و نبود دید و بازدیدهای عید به‌شدت کم بود، امسال هم با اینکه رفت‌وآمدها بیشتر و شرایط کرونا به واسطه واکسیناسیون بهتر شده باز تا امروز رونق سال‌های قبل از کرونا به بازار کار بازنگشته و حجم کار قالیشویی‌ها کمتر است. وضعیت بد اقتصادی مردم و افزایش قیمت‌ها باعث شده مردم برای کارهای غیرواجب کمتر هزینه کنند و این موضوع تعداد سفارشات قالیشویی‌ها را طی سال و حتی در روزهای پایانی سال نسبت به سال‌های گذشته کاهش داده است.

عالی‌شویی مجاز نیست

مردم در روزهای نزدیک به عید حاضرند برای برق افتادن خانه و وسایلشان هرچه در توان دارند هزینه کنند و این میل به عالی بودن همه‌چیز در خانه‌تکانی دستمایه برخی تخلفات از سوی اصنافی قرار می‌گیرد که به‌طور مستقیم با این موضوع مرتبط هستند.

موارد بسیاری دیده شده که وقتی پرسنل قالیشویی برای بردن فرش‌ها به منازل می‌روند در هنگام نوشتن قرارداد، برای انواع شست‌وشو از قبیل عالی‌شویی یا شست‌وشوی ساده و انواع مواد شوینده از قبیل شامپوهای ایرانی یا خارجی به مشتری نرخ‌های متفاوت داده می‌شود؛ این کار به‌گفته رئیس اتحادیه قالیشویان استان تهران تخلف است.

ابوالفضل محمدی در این زمینه گفت: واحدهای صنفی قالیشویی موظفند فرش یا موکتی را که از مشتری تحویل می‌گیرند تا حد ممکن تمیز به مشتری تحویل دهند و مجاز نیستند برای این کار هزینه اضافه‌ای دریافت کنند؛ مگر در مواردی که برای انجام خدماتی اضافه ‌بر شست‌وشو با مشتری توافق قبلی انجام شود.

وی تأکید کرد: این خدمات باید با اطلاع قبلی انجام شود و اینکه در زمان برگشت فرش به مشتری اعلام شود کار ویژه‌ای روی فرش انجام شده و هزینه اضافه‌ای باید پرداخت شود، مورد قبول نیست و تخلف و گرانفروشی محسوب می‌شود.

به‌گفته او، لکه‌برداری، رفوکاری، ریشه‌کشی یا شست‌وشوی قالی‌های بسیار قدیمی و عتیقه که باید با ملاحظات و دقت خاصی شسته شوند، جزو بندهای توافقی است و چون خدمات ویژه محسوب می‌شود، نرخ‌ خاص خود را دارد. 

قیمت شب‌عیدی نداریم

دیگر تخلفی که در روزهای پایانی سال از سوی بعضی از قالیشویی‌ها رخ می‌دهد، تغییر نرخ خدمات در اسفندماه تحت عنوان قیمت شب عید است.

در ماه پایانی سال با توجه به چندین برابر شدن درخواست‌های قالیشویی، برخی از این واحدهای صنفی برای اینکه سود بیشتری ببرند، قیمت‌های خود را نسبت به ایام دیگر سال افزایش می‌دهند و در فروردین‌ماه قیمت‌ها را به روال سابق برمی‌گردانند.

محمدی این اقدام را نیز تخلف و گرانفروشی دانست و گفت: نرخ‌هایی که از ۲ماه پیش مصوب شده تا سال ۱۴۰۱معتبر است و تخلف از تعرفه اعلامی به بهانه‌ شب عید پذیرفته نیست. قیمت‌ها نسبت به سال قبل ۲۵درصد افزایش یافت و از آنجایی که ۳‌ماه پایانی سال اوج کار قالیشویی‌هاست، این افزایش نرخ از ابتدای دی‌ماه اعمال شده است.

براساس اعلام اتحادیه قالیشویان استان تهران، تمامی‌خدمات قالیشویی تا پایان سال و طی سال آینده براساس نرخ‌های جدید انجام می‌شود و واحدهای صنفی مجاز به تعیین قیمت‌های بیشتر برای خدمات خود نیستند.

قیمت خدمات قالیشویی

قالیشویی‌ها خدمات متنوعی در زمینه فرش یا موکت ارائه می‌دهند که هرکدام هزینه خاص خود را دارد.

براساس اعلام اتحادیه قالیشویان تهران، با احتساب ۵.۵۰۰تومان هزینه بسته‌بندی، کاور و سرویس که به درخواست و با توافق مشتری اضافه می‌شود، خدمات ‌قالیشویی‌های تهران مجازند برای فرش‌های ماشینی‌ معمولی متری ۲۲هزار تومان، فرش‌های ماشینی مدرن، گل‌ابریشم و فانتزی متری ۲۸هزار تومان، فرش‌های دستبافت معمولی متری ۳۳.۸۰۰تومان، فرش‌های کاشان و اردکان روشن متری ۴۵.۱۰۰تومان و برای فرش‌های اعلا و گل‌ابریشم تبریز و ریزبافت متری۸۰.۱۰۰تومان هزینه دریافت کنند.

در تمامی موارد گفته شده، ۵.۵۰۰تومان هزینه کاور و بسته‌بندی و سرویس لحاظ شده و با کسر این مبلغ هزینه خالص شست‌وشو به‌دست می‌آید.

قالیشویی‌ها همچنین برای شست‌وشوی موکت معمولی متری ۱۱.۷۰۰و موکت پرزدار متری ۱۴.۱۰۰تومان دریافت می‌کنند که در این موارد نیز هزینه خالص شست‌وشو ۵.۵۰۰تومان کمتر از نرخ اعلام شده است.

به‌گفته رئیس اتحادیه قالیشویان تهران، با اینکه بیشتر واحدهای قالیشویی کاور و بسته‌بندی را انجام می‌دهند این هزینه اجباری نیست و اگر افرادی بخواهند فرششان بدون کاور تحویل داده شود، قالیشویی نمی‌تواند آنها را به پرداخت این هزینه مجبور کند.

اما مبلغ ۳۵هزار تومان ایاب و ذهاب هزینه دیگری است که مردم باید برای دریافت خدمات قالیشویی بپردازند و این برای همه واحدها یکسان و غیرانتخابی است.

نام قالیشویی را استعلام کنید

در ماه‌های پایانی سال تبلیغات قالیشویی‌ها بیشتر می‌شود و بخش زیادی از این تبلیغات مربوط به قالیشویی‌هایی است که پیشینه فعالیت ندارند و در ماه‌های پایانی‌سال به واسطه سود این کار به این فعالیت روی می‌آورند.

قیمت‌ خدمات این قالیشویی‌ها اغلب از نرخ‌ قالیشویی‌های معتبر ارزان‌تر است و به واسطه این ارزانی برخی از شهروندان فرش‌های خود را به آنها می‌سپارند.

توصیه رئیس اتحادیه قالیشویی‌های تهران به مردم این است که نام قالیشویی‌های مجاز را در سایت اتحادیه استعلام کنند و اموال خود را به یکی از ۴۰۰واحد صنفی مجازی بسپارند که دارای پروانه کسب از اتحادیه قالیشویان تهران هستند. 

کد خبر 659226

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha