پنجشنبه ۴ آبان ۱۳۸۵ - ۰۷:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: قدمت سرشماری در ایران 50 ساله شد. این را رئیس مرکز آمار ایران می‌گوید.

رئیس مرکز آمار ایران گفت : با تحقق سرشماری سال 1385 که از ششم آبان در سراسر ایران آغاز می شود , قدمت سرشماری در ایران 50 ساله خواهد شد.محمد مدد در مراسم بزرگداشت روز ملی آمار و برنامه ریزی در ایران با اشاره به نرخ رشد جمعیت در کشور افزود : رشد جمعیت در کشور در سالهای 1355 تا 65 برابر با سه و 91 دهم درصد بود که بیشترین رشد را در پنج دوره سرشماری به خود اختصاص داد.

وی گفت : خوشبختانه نرخ رشد جمعیت از سال 75 تاکنون به یک و دو دهم دهم درصد رسیده است و فشار بر برخی از نهادها کاسته شده به طوری که برخی از مدارس اکنون در یک شیفت فعالیت می کنند و حتی در برخی از مقاطع با کاهش جمعیت دانش آموز روبرو هستند.

رئیس مرکز آمار ایران باردیگر به شروع سرشماری در ششم آبان در سراسر ایران اشاره و تصریح کرد: در سرشماری امسال 20 نوآوری در مقایسه با گذشته ایجاد شده است و یکی از مهمترین ویژگیهای آن اجرای سرشماری همراه نمونه گیری است.

وی درباره روش نمونه گیری در سرشماری گفت : از هر خانواده 26 سوال می شود و دهمین خانه که در مجموعه نمونه گیری قرار می گیرد 56 سوال خواهد شد.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به مزیت دیگر سرشماری امسال افزود : در سرشماری امسال از سیستم هوشمند " آی سی آر " استفاده می شود که بر اساس آن دقت جمع آوری اطلا‌عات 99 و 8 دهم درصد است .

مدد خاطرنشان کرد : نظارت برتمام مراحل سرشماری از سوی کارشناسان , استفاده از رایانه در همه مراحل سرشماری از دیگر مزیتهای سرشماری این دوره است .

رئیس مرکز آمار ایران دیگر مزیت سرشماری امسال را تهیه مدل جمعیتی هر استان اعلا‌م کرد و افزود: مدل جمعیتی هر استان به تفکیک فصل به دست می آید و براساس آن مهاجرت افراد در فصلهای گوناگون که به طور مثال در جستجوی کار در یک فصل معین از یک منطقه مهاجرت و دوباره به آن منطقه بازگشت می کنند, مشخص خواهد شد.

وی تعداد آمارگیران سرشماری امسال را 88 هزار نفر اعلا‌م کرد و گفت: 62 درصد این افراد دارای مدرک فوق دیپلم به بالا و 60 درصد آنها زن هستند.

مدد تاکید کرد: سرشماری هر 10 سال یکبار دیگر جوابگو نیست و مسئولا‌ن آمار در کشور باید به سوی هر پنج سال یکبار گام بردارند.

رئیس مرکز آمار ایران زمان شروع عملیات استخراج را از سیزدهم آذر و پایان استخراج را بیست و هفتم بهمن امسال اعلا‌م کرد و افزود: نتایج سرشماری بیست ونهم اسفند به صورت نوشتاری ارائه خواهد شد.

کد خبر 6591

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز