مجموع نظرات: ۲
سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
۰ نفر

شهر مشهد بزرگ‌ترین مقصد گردشگری مذهبی در ایران است که همواره مهمانانی از سایر کشورها هم دارد. برای بسیاری از افراد، زیارت حرم امام رضا بیشترین دلیلی است که به مشهد سفر می‌کنند.

image-20220222105650-1.jpeg

در حقیقت این مکان زیارتی، با برخوردار بودن از معماری بی‌نظیر و جاهای اطرافش مانند مسجد گوهرشاد، آرامگاه افرادی که در نزدیکی حرم دفن شده‌اند، کتابخانه و موزه‌، در عین حال که یک مکان مقدس برای زیارت است، موزه‌ای وسیع نیز به شمار می‌آید.

اما شهر مشهد علاوه بر دارا بودن این زیارتگاه دارای جاذبه‌های دیدنی و تفریحی زیادی است که شما به ویژه در سفر عید نوروز، می‌توانید در آنها به تفریح بپردازید و سال نو را با خاطره‌ای فراموش نشدنی آغاز کنید. این مطلب را بخوانید تا با برخی از جاذبه های دیدنی مشهد برای سفر نوروزی خود آشنا شوید.

چو ایران نباشد تن من مباد

این اشعار متعلق به حکیم فردوسی توسی است که با نگارش شاهنامه به مدت سی سال، زبان فارسی را زنده نگاه داشته و بخشی از تاریخ اساطیری ما را به نظم درآورده است. آرامگاه فردوسی در توس و در فاصله‌ی 20 کیلومتری مشهد واقع است. این مکان علاوه بر این که دارای جاذبه‌های معماری است، دارای دیوارنگاره‌هایی از صحنه‌های شاهنامه است. آرامگاه فردوسی مقصدی عالی برای سفر نوروزی، برای ایران دوستانی است که به خواندن شاهنامه در هنگام تحویل سال علاقه دارمد. به ویژه اینکه مقبره‌ی استاد شجریان نیز در همین محوطه قرار دارد.

چالیدره چه امکانات تفریحی‌ای دارد؟

چالیدره در حقیقت سدی است که آب رودخانه‌ی جاغرق پشت آن جمع می‌شود. ضرب‌المثل هر جا که آب باشد آبادانی هست، اینجا نیز صادق است. سد چالیدره دارای امکانات تفریحی است و شما می‌توانید در آن قایق‌سواری کنید و اگر به تمدد اعصاب نیاز دارید، به ورزش آرامش‌بخش ماهی‌گیری بپردازید. نگران گرسنگی نباشید، رستورانی در چالیدره وجود دارد که غذاهای خوشمزه‌ای برای شما فراهم می‌بیند.

آرامگاه شیخ بهایی

اگر پس از تفریح و سرگرمی دوست دارید از مکانی تاریخی دیدن کنید، آرامگاه شیخ بهایی یکی از مقاصدی که می‌توانید از آن بازدید کنید. شیخ بهایی دانشمند مهمی در سده‌های ده و یازدهم بود و محل آرامگاهش در حقیقت کلاس درس او به شمار می‌رفت. تدفین او در محل تدریسش مصداق ضرب‌المثل ز گهواره تا گور دانش بجوی است. علاوه بر این، مکان آرامگاه شیخ بهایی با آینه‌کاری و تزئینات خوش‌نویسی جلوه‌ی زیبایی دارد.

کوه‌سنگی، دومین پارک بزرگ مشهد است

بزرگ‌ترین پارک مشهد پارک ملت است که خود مکانی زیبا و عالی برای گردش و تفریح به ویژه در روزهای عید است. اما کوه‌سنگی دارای ویژگی‌های خاصی است که آن را به یکی از مکان‌های معروف و دیدنی مشهد تبدیل کرده است. کوه‌سنگی همان‌طور که می‌توان از اسمش حدس زد، در کنار کوه قرار دارد و ترکیب کوه و درختان سرسبز و آب‌های جاری درون پارک، آن را یک مکان  تفریحی عالی تبدیل کرده است. اگر قصد سفر به مشهد را دارید، از فلایتیو بلیط بخرید و حتماً گشت‌وگذار در این پارک زیبا را در برنامه‌ی خود قرار بدهید.

جاذبه های دیدنی مشهد برای عید نوروز​​​​​​​

خانه‌ی تاریخی ملک

اگر تصمیم گرفتید بعد از گشت‌وگذار در فضای سبز به اماکن تاریخی سر بزنید، می‌توانید از خانه‌ی ملک بازدید کنید. این مکان که از آثار ملی ایران است، خانه‌ای با معماری قاجاری است. در حقیقت شما با بازدید از این خانه می‌توانید با بخشی از آداب و رسوم مردم در زمان قاجار آشنا شوید و چه چیزی بهتر از این که زندگی گذشتگان و پیشنیان خود را به خوبی بشناسیم زیرا این کار به ما در پیدا کردن مسیر بهتری برای آینده یاری می‌کند.

شاندیز بهتر است یا طرقبه؟

این سوال مثل اول مرغ بود یا تخم مرغ جواب مشخصی ندارد زیرا هر دوی این جاها، از بهترین مکان‌های تفریحی شهر مشهد هستند که در یک سفر نوروزی ارزش دیدن را دارند. فقط باید بدانید که هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند و تفاوت آنها با هم چیست؟ طرقبه فضایی بکرتر دارد ولی شاندیز به اندازه‌ی طرقبه محیط بکر و دست‌نخورده‌ای ندارد در عوض رستوران‌های زیادی در آن وجود دارد که می‌توانید خوشمزه‌ترین غذاهایی را که تصور می‌کنید، در آن نوش جان کنید. اگر فرصت دارید، به هر دوی این مقاصد عالی گردشگری مشهد بروید.

از مدرسه‌ی عباسقلی‌ خان شاملو دیدن کنید

درست است که تعطیلات عید است اما شما می‌توانید به مدرسه بروید. مدرسه‌ی عباسقلی‌ خان شاملو، یک مدرسه‌ی علمیه است که امروزه به حوزه‌ی علمیه تبدیل شده است. این مدرسه در دوران صفویه ساخته شده و نمایانگر معماری آن دوران است. مدرسه‎ی عباسقلی خان دارای 100 حجره و مقرنس‌کاری و کاشی‌کاری‌های زیبایی است که آن را بسیار دیدنی می‌کند. پس با خرید بلیط هواپیما به مشهد پرواز کنید و در تعطیلات به مدرسه بروید.

آرامگاه پیر پالاندوز، بنایی از دوران صفوی

هم‌چنان که معماری دوران صفوی را در مشهد دوره می‌کنید می‌توانید از آرامگاه پیر پالاندوز نیز دیدن کنید. پیر پالاندوز لقب یکی از عرفای بزرگ قرن دهم به نام محمد عارف عباسی است. معماری این آرامگاه به صورت چهارضلعی بوده و یک گنبد پیازی شکل و ایوان آجری دارد. کاشی‌های این بنا به رنگ فیروزه‌ای است و در داخل ساختمان نقاشی‌هایی از دوران صفوی وجود دارد.

گنبد سبز، آرامگاه کدام یک از مشاهر ایران است؟

هم‌چنان در دوران صفویه هستیم و می‌خواهیم یکی دیگر از بناهای این دوران را به شما معرفی کنیم. گنبد سبز بنایی است که شیخ مومن استرآبادی در آن آرمیده است. ساختمان این گنبد به شکل هشت‌ضلعی است و چهار ایوان دارد. گنبد سبز با کاشی‌کاری های زیبا و طاق‌نماهایش بسیار دیدنی است. برای رفتن به این مکان زیبا باید به میدان آخوند خراسانی بروید.

آرامگاه نادر شاه افشار، باغ نادری نام دارد

نادر شاه افشار پایه‌گذار سلسله‌ی افشاریه، ابتدا در تهران به خاک سپرده شده بود اما در اواخر دوره‌ی قاجار توسط قوام السلطنه آرامگاهی برای او در مشهد ساخته شد و استخوان‌های او به این شهر آورده شد. او زاده‌ی درگز یکی از شهرهای مرزی استخوان خراسان است و شهرت او به دلیل اقتدارش و تجدید استقلال ایران است. نادر شاه به دلیل سرکوب شورشیان افغان و بیرون راندن عثمانی و روسیه از کشور و هم‌چنین فتح دهلی و ترکستان در تاریخ ایران اعتبار زیادی دارد و آرامگاهی که در باغ نادری وجود دارد، گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

جاذبه های دیدنی مشهد برای عید نوروز​​​​​​​

بازار رضا و مراکز خرید معروف مشهد

 یکی از بخش‌های جذاب در هر مسافرتی، خرید کردن و بردن سوغاتی به شهر خودمان است. خرید در مشهد بسیار جذاب است چون این شهر سوغاتی‌های مشهوری دارد که بسیار خوشمزه هستند. معروف‌ترین سوغاتی‌های خوراکی مشهد نخود و کشمش، شکرپنیر و زعفران است و از سوغاتی‌های مذهبی هم می‌توان به انواع مهر و سجاده و تسیبح اشاره کرد. نقره و فیروزه‌ی نیشابور یکی دیگر از سوغاتی‌های مشهد است که هدایایی ارزشمند برای افراد خاص به شمار می‌آید.

شما می‌توانید برای این خریدها به بازار معروف رضا و سایر مراکز خرید شهر بروید. اما از مراکز خرید دیگر مشهد که خیلی معروف هستند می‌توان به زیست خاور، پروما، آرمیتاژ، الماس شرق، وصال، آلتون، کیان سنتر، بازار بزرگ مشهد و مرکز خرید آرمان اشاره کرد.

در باغ گیاه‌شناسی مشهد چه گیاهانی وجود دارد؟

باغ گیاه‌شناسی مشهد یکی از کامل‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی در ایران است که در آن می‌توان بخش‌های مختلفی را یافت. این باغ شامل بخش‌های مختلفی از جمله مجموعه‌ی نهالستان، مجموعه‌ی گیاهی سوزنی، باغ گل رز، مجموعه گیاهان رویشی ایران، باغ میوه‌های بومی ایران گرفته تا مجموعه‌ی نمایشی صخره‌ای، به همراه گلخانه‌های تکثیری و بسیاری از باغ‌های دیگر را می‌توان یافت. گشت‌وگذار در روزهای بهاری در این باغ گیاه‌شناسی و تماشای گل و گیاهانی که در بهار جان تازه‌ای گرفته‌اند، روح شما را تازه می‌کند.

کد خبر 659031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    1 1
    آب و هوای مشهد در عید نوروز بسیار سرد میباشد. فقط برای زیارت باید رفت. برای گردش و تفریح تابستان بهتر است.