روایت تلخ کوچانده شدن لهستانی‌ها در جنگ جهانی دوم از وطن‌شان به سیبری و سپس ایران، دوباره با سریال خاتون سرزبان‌ها افتاده است. روایتی که هرچند در درام برای یک سریال تلویزیونی گرفتار شده است، اما بازماندگان لهستانی‌ها، همچنان از تلخی آنچه بر مادرانشان تا رسیدن به ایران و آنچه در ایران برآنها گذشته است، حرفهای زیادی دارند.

«ما محکوم بودیم فقط حرکت کنیم. با قطار حمل حیوانات به بندر کراسنودسک، بندری در ترکمنستان و آن سوی دریای خزر، رفتیم. در بندر هم لهستانی‌های آواره زیادی سرگردان دور هم جمع شده بودند و هرکدام برای بقا و رسیدن به زندگی بهتر سعی می‌کرد به نحوی خودش را به کشتی مسافربری برساند که یک‌کشتی باری بسیار کثیف بود. هدف همه فرار از منجلاب موجود بود. خیلی‌ها از قبل برای سوار شدن در کشتی نوبت گرفته بودند. مادرم دستم را گرفت و هردو به داخل کشتی پریدیم و به ایران و بندر انزلی رسیدیم.»

با «رضا نیک‌پور»، کارشناسی ارشد تاریخ فرزند مرحوم «هلنا استلماخ» و «فریدون فریدوش» فرزند «امیلیاوویچه هوفسکا» از پناهندگان لهستانی ساکن ایران و «علیرضا دولتشاهی» پژوهشگر،لهستان شناس و نویسنده کتاب «لهستانیان و ایران» درباره سرگذشت لهستانی های کوچانده شده به ایران گفت و گو کردیم.

دراین‌باره هم بخوانید؛

ماجرای‌های پاساژ چلچله و کافه پولونیا لاله‌زار در جنگ جهانی دوم | تصمیم‌ها و اخبار سری ارتش متفقین در این کافه رد و بدل می‌شد

سرگذشت شماری از اسرای جنگ جهانی دوم که ایران را بهشت شرق نامیدند | آغوش باز تهران به روی لهستانی‌های آواره | ماجرای مادری که نوزادش را میان برف‌های سیبری رها کرد

گزارش و گفتگو: الهه کفایتی، بهاره خسروی

تصویر: حسین اینانلو، حوریه حسینی و مونا فاضلی

تدوین: مسعود ساکی

کد خبر 658805
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha