چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه 15 اکتبر آغاز شد.

به گزارش الجزیره، مراکز اخذ رای در جمهوری آذربایجان در ساعت 8 صبح روز چهارشنبه گشایش یافتند. رای گیری در جمهوری آذربایجان تا ساعت 19 روز چهارشنبه ادامه خواهد یافت.

در این دوره از انتخابات از مجموع حدود 8 میلیون و 600 هزار نفر جمعیت جمهوری آذربایجان ، 4 میلیون و 731هزار و 879نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

حضور هیات نظارت ایرانی

بر اساس گزارش ایرنا، برای این دوره از انتخابات در مجموع یک هزار و 258 ناظر از نهادهای بین المللی و نیز از 60کشور خارجی از جمله هیات چهار نفره جمهوری اسلامی ایران در این کشور حاضر و بر روند انتخابات نظارت می‌کنند. 

کمیسیون مرکزی انتخابات نیز برای نخستین بار در جمهوری آذربایجان دوربین هایی را در محل حوزه‌های انتخاباتی با هدف نظارت زنده به روند اجرای انتخابات و اخذ رای نصب کرده است.

رقابت علی اف با شش کاندیدای دیگر

الجزیره اما در ادامه خبر خود درباره انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان گزارش داده است که آذربایجان کشوری نفت خیز است که در منطقه‌ای استراتژیک واقع شده و در اگرچه از متحدان آمریکا محسوب می‌شود، در حال حاضر تلاش دارد، تعادل را در روابط خود با آمریکا و روسیه حفظ کند.

انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان در حالی آغاز شده است که گزارش‌ها حکایت از تحریم این انتخابات توسط مخالفان دارد، سران احزاب مخالف در جمهوری آذربایجان مقامات این کشور را به تحت تعقیب قرار دادن مخالفان، جلوگیربی انتشار اخبار آزاد از رسانه‌ها و تلاش برای انجام تقلب در انتخابات متهم کرده‌اند.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در حالی با شش کاندیدای دیگر بر سر پست ریاست جمهوری به رقابت می‌پردازد که تحلیل گران سیاسی معتقدند، وی از هم اکنون و پیش از مشخص شدن نتایج انتخابات فرد پیروز خواهد بود.

شش کاندیدای دیگر حاضر در این انتخابات همگی از سیاستمداران وفادار به مقامات آذربایجانی هستند و حتی برخی از این کاندیداها بدون انجام تبلیغات انتخاباتی پا به این رقابت گذاشته‌اند.

دولت آذربایجان نیز ادعا کرده است که محبوبیت علی اف خدشه ناپذیر است.

بر اساس گزارش الجزیره محبوبیت علی اف بیشتر ناشی از نفت خیز بودن جمهوری آذربایجان و این که این مساله رشد فزاینده اقتصادی برای این کشور در پی آورده است، می‌شود. جمهوری آذربایجان به رغم بحران مالی جهانی اکنون در زمره کشور‌های دارای بالاترین میزان رشد اقتصادی در جهان قرار دارد.

به رغم وجود فساد مالی گسترده در جمهوری آذربایجان، اقتصاد این کشور به لطف در آمدهای نفتی و بالا بودن بهای جهانی این ماده حیاتی، در سال گذشته 26 درصد رشد داشته است.

نتیجه قابل پیش‌بینی

تحلیل گران سیاسی می‌گویند: پیروزی الهام علی‌اف تقریبا قابل پیش بینی است و تنها پرسشی که در این ارتباط مطرح می‌شود، میزان تفاوت رای وی با سایر کاندیداهای حاضر در انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان است. 

الهام علی اف در سال 2003 جایگزین پدرش حیدر علی‌اف شد که به مدت 30سال و طی دوران حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی وسال‌های پس از استقلال زمام امور در آذربایجان را در دست داشت.

الهام علی اف از زمان به قدرت رسیدن در جمهوری آذربایجان بر طناب بسیار باریکی حد فاصل روسیه و آمریکا حرکت کرده است، در واقع موقعیت استراتژیک این کشور و نفت خیز بودن آن سبب شده تا روسیه و آمریکا هر دو به ذخایر این کشور چشم طمع بدوزند.

از همین رو است که به رغم انتقادات تندی که نسبت به سوابق دمکراتیک علی اف مطرح می‌شود، آمریکا وی را همچنان یک شریک کلیدی می‌داند.

جمهوری آذربایجان نقطه آغاز کریدور استراتژیکی است که لوله‌های نفتی دریای خزر از آن می‌گذرند و این ماده حیاتی را به ترکیه و بازار‌های غربی منتقل می‌کنند.

با این حال تحلیل گران امور سیاسی آذربایجان معتقدند که علی اف نسبت به برانگیختن خشم مسکو بیمناک خواهد بود، بویژه آنکه جنگ گرجستان آشکارا نشان داد که روسیه حاضر است به خاطر حفظ منافع خویش تا کجا پیش روی کند.

کد خبر 65873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز