سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: امارات عربی متحده امروز سه شنبه استقلال کوزوو را از صربستان به رسمیت شناخت

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ابوظبی، خبرگزاری رسمی امارات امروز سه شنبه اعلام کرد امارات به عنوان اولین کشور عرب استقلال کوزوو را از صربستان به رسمیت شناخت.

خبرگزاری رسمی امارات خاطر نشان کرد این تصمیم در راستای حمایت امارات عربی متحده از حقوق مشروع ملتها در تعیین سرنوشت خودشان اتخاذ شده است.

امارات عربی متحده که از متحدان امریکا در منطقه به شمار می‌رود و در نیرویی که سازمان پیمان اتلانتیک شمالی، ناتو، در سال 1999در کوزوو مستقر کرده است عضویت دارد، اولین کشور عرب است که استقلال کوزوو را از صربستان به رسمیت شناخت.

کوزوو که یکی از استانهای صربستان با اکثریت البانی تبار بود،‌ در تاریخ هفدهم فوریه گذشته بدون اعتنا به مخالفتهای شدید صربستان و صربهای کوزوو،‌ به طور یکجانبه استقلال خود را از این کشور اعلام کرد.

پس از اعلام استقلال یکجانبه کوزوو از صربستان از طرف مقامات پریشتینا، حدود چهل کشور از جمله امریکا و برخی از‌ کشورهای بزرگ عضو اتحادیه اروپا از جمله فرانسه و انگلیس از استقلال کوزوو حمایت کرده و انرا به رسمیت شناختند اما بلگراد و متحد بزرگ ان روسیه استقلال کوزوو را باطل می‌دانند و مقامات صربستان کوزوو را همچنان یکی از استانهای کشورشان می دانند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد هشتم اکتبر از دیوان بین المللی دادگستری خواست رای خود را درباره مسئله کوزوو اعلام کند و مشخص کند که ایا اعلام یکجانبه استقلال کوزوو از طرف مقامات پریشتینا در فوریه گذشته مطابق با حقوق بین المللی بوده است یا خیر.

کد خبر 65828

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز