سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دستکم 34 تن در تظاهرات علیه به رسمیت شناختن استقلال کوزوو، در مونته‌نگرو مجروح شدند.

اشپیگل آنلاین گزارش داد، پلیس روز دوشنبه با گاز اشک‌آور به مقابله با هزاران تظاهرکننده هوادار صربستان پرداخت که به سوی ساختمان‌های دولتی سنگ پرتاب می‌کردند.

بنا به اعلام مقامات، 28 تظاهرکننده هم بازداشت شدند. در میان مجروحان 23 تن پلیس هستند.

در این تظاهرات که در پودگوریسا، پایتخت مونته‌نگرو، برگزار شد، حدود 10 هزار تن شرکت داشتند. آنها از دولت خواستند تا روز چهارشنبه از تصمیم خود برای به رسمیت شناختن کوزوو بازگردد. در غیر این صورت تلاش می‌کنند دولت را « با ابزارهای خارج پارلمانی» سرنگون کنند.

آندریا ماندیچ، رهبر مخالفان هوادار صربستان گفت: «این بزرگ‌ترین خفت در تاریخ مونته‌نگروست.» او خواستار برگزاری همه‌پرسی درباره به رسمیت شناختن کوزوو شد. حدود 35 درصد از 650 هزار سکنه مونته‌نگرو را صرب‌ها تشکیل می‌دهند.

پس از به رسمیت شناختن کوزوو از سوی مونته‌نگرو و مقدونیه [سابقه خبر]، صربستان سفیران هر دو این کشورهای همسایه‌اش را اخراج کرد و اعلام کرد تدابیر تلافی‌جویانه بیشتری را اتخاذ خواهد کرد. هر سه این کشورها جزیی از یوگسلاوی بودند. مونته‌نگرو در سال 2006 از صربستان جدا شد. میلو دیوکانوویچ، نخست‌وزیر مونته‌نگرو روز دوشنبه دولت بلگراد را متهم کرد که می‌خواهد سیاست پودگوریسا را تعیین کند.

کد خبر 65774

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز