عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: دولت رئیسی مذاکرات را به هر قیمتی نمی‌خواهد، بلکه آن چیزی که مهم است، فقط تحقق منافع مردم است.

نبویان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، حجت‌الاسلام سید محمود نبویان با بیان اینکه در مذاکرات هسته‌ای باید به چند نکته توجه کنیم، گفت: در وهله اول باید به این نکته اشاره کرد که مبانی و رویکرد تیم جدید مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران با تیم مذاکره کننده کشورمان در دولت روحانی کاملاً متفاوت است.

وی با اشاره به تفاوت‌های میان مذاکرات کنندگان فعلی ایران با مذاکره کنندگان کشورمان در دولت روحانی، اظهار داشت: در این دوره از مذاکرات ما بر مبنای اینکه ملت ایران نیازمند مذاکرات است، وارد گفتگو با گروه ۱+۴ نشدیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: متأسفانه در دولت قبل، حسن روحانی و محمدجواد ظریف در همان ابتدای مذاکرات اعلام کردند که خزانه کشور خالی است و به همین علت دشمنان جمهوری اسلامی ایران به این فکر افتادند که پشت سر هم از ایران امتیاز بگیرند. اما دولت حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی و تیم جدید مذاکره کننده ایران بر این مبنا در مذاکرات وین حاضر نشدند.

نبویان تاکید کرد: ما اصلاً نیازی به این مذاکرات نداریم و الان آمریکا و غرب نیازمند انجام مذاکرات هستند. استدلال ما برای اثبات این مسئله آن است که طرف مقابل بسیار حساس است که مبادا ایران به پیشرفت بالای هسته‌ای و مواد غنی شده ۶۰ درصد یا بالاتر دست پیدا کند. آنان همیشه می‌خواهند نظارت‌های خودشان را بر فعالیت‌های ایران داشته باشند. به همین علت در برجام پروتکل الحاقی را بر ملت ایران تحمیل کردند و می‌خواهند این روند ادامه پیدا کند تا آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای اروپایی هرگونه نظارتی را که می‌خواهند، بر فعالیت‌های ایران داشته باشند. آنان نسبت به این موضوع بسیار حساس هستند و به همین دلیل نیازمند آن هستند که حتماً با ایران مذاکره کنند.

بودجه ۱۴۰۱ روی توافق بسته نشده است!

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر آن است که دست ما به لحاظ اقتصادی به مُرور پُر می‌شود. بودجه سال ۱۴۰۱ روی توافق بسته نشده است. این بودجه روی نفت ۶۰ دلاری بسته شده است که با عنایات خداوند متعال در حال حاضر قیمت نفت ما بیش از ۹۰ دلار است.

وی بیان کرد: علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران با چین و روسیه توافقی را برقرار کرده است. بنده اخیراً خبری را از رئیس سازمان توسعه تجارت شنیدم که گفته در همین چند ماه اخیر، دولت سیزدهم با کشورهای همسایه قراردادهای مختلفی را منعقد کرده است. همچنین قرار است در چهار یا پنج ماه آینده سرمایه‌گذاران اماراتی حدود ۴۰۰ میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صادرات ما به کشورهای منطقه نسبت به همین زمان در سال قبل ۴۰ درصد افزایش یافته است، گفت: علت این مسئله آن است که ما دنیا را منحصر به چهار کشور غربی یعنی آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس نکردیم و دنیا نزدیک به ۲۰۰ کشور دارد و ما باید با همه کشورها ارتباط برقرار کنیم.

نبویان با تاکید بر اینکه صادرات نفت ما در شرایط فعلی بی‌سابقه است، تصریح کرد: نمی‌گویم که حسن روحانی، دولت را با چه میزان صادرات نفت تحویل دولت سیزدهم داد اما باید بگویم که دیپلماسی قوی دولت سیزدهم و رایزنی‌های خوبی که از سوی این دولت انجام شده، باعث شده است در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران بالاترین نفت را به کشورهای جهان صادر کند. ما به هر جای دنیا بخواهیم نفت صادر می‌کنیم. به ونزوئلا نفت صادر می‌کنیم، کشتی ما به آنجا می‌رود و بازمی‌گردد اما هیچ کسی نمی‌تواند کاری کند و مانعی ایجاد کند.

وی اظهار داشت: تیم مذاکره کننده فعلی ایران تفاوت اساسی با تیم مذاکره کننده قبلی کشورمان دارد. دولت سیزدهم معتقد به همت مردم است. ما در حال حاضر دست نیاز به سمت غرب دراز نکردیم و لذا هرگونه توافقی را نخواهیم پذیرفت. ما توافقی را که به ضرر ملت ایران باشد، نمی‌پذیریم.

مذاکرات برای دولت سیزدهم «شوی تبلیغاتی» نیست

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: نکته بعدی این است که دولت فعلی مذاکرات را جدی گرفته و مذاکرات برای این دولت شوی تبلیغاتی نیست. دولت رئیسی مذاکرات را به هر قیمتی نمی‌خواهد، بلکه آن چیزی که برای این دولت مهم است، آن است که هدف از مذاکرات، فقط تحقق منافع مردم است. منافع مردم به معنای لغو تحریم‌هاست و باید این موضوع در مذاکرات محقق شود.

نبویان با بیان اینکه ما نباید به مذاکرات فقط برای انتخابات نیاز داشته باشیم و به هر قیمتی به دنبال آن باشیم که مذاکرات به نتیجه برسد، متذکر شد: محمدجواد ظریف در انتهای دولت یازدهم و در آستانه انتخابات برای تعیین دولت دوازدهم گفته بود که هر گونه توافقی بهتر از توافق نکردن است. اما دولت در حال حاضر به دنبال این مسائل نیست، بلکه به دنبال تحقق منافع ملت ایران است.

وی با اشاره به اینکه نکته مهم دیگر این است که دیگر اقتصاد کشور را به مذاکرات شرطی نکردیم، یادآور شد: بنده به یاد دارم که در سال ۹۴ و در زمان انعقاد توافق برجام، جمعی از کارخانه داران به مجلس آمدند و از آن‌ها سوال کردیم که چرا دست از تولید کشیدید که آن تولیدکنندگان به ما گفتند که چرا الان تولید کنیم؟ آنان گفتند قرار است توافق شود و قیمت دلار به هزار تومان برسد و چرا الان باید مواد اولیه خود را به قیمت بالا بخریم؟

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در دولت سابق، اقتصاد کشور کاملاً شرطی شده بود، اما در دولت فعلی این گونه نیست. البته غربی‌ها بسیار اصرار داشتند که در این دوره هم اقتصاد ما به مذاکرات وابسته و شرطی شود. ۴۰ تا ۵۰ خبرگزاری مطرح دنیا همین الان پشت درها و اتاق‌های مذاکراتی جمع شده‌اند تا خبر توافق و یا عدم توافق را مخابره کنند. هدف آنان از این کار آن است که اقتصاد ایران شرطی شود، اما اقتصاد ما الان شیوه دیگری را در پیش گرفته و از حالت شرطی بودن خارج شده است.

نبویان گفت: نکته بعدی این است که غربگرایان و جریان لیبرال می‌گویند که آمریکا قوی‌ترین کشور دنیا است اما الان وضعیت به جایی رسیده است که ملت ایران باید اجازه دهند تا آمریکا وارد مذاکره شود یا نشود. الان آمریکا به «در و دیوار» می‌زند و به چین، روسیه، آلمان، انگلیس، فرانسه و برخی از کشورهای منطقه متوسل شده است تا به ایران بگویند که با آمریکا وارد مذاکره مستقیم شود. ما این اجازه و حق را به آنان نمی‌دهیم. این اقتدار ملت ایران در جهان است و جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌کند چه کشورهایی پشت میز مذاکرات باشند و چه کشورهایی پشت میز مذاکره نباشند. آنان فقط نیم ساعت از علی باقری، رئیس تیم مذاکره‌کننده فرصت خواستند اما به هیچ وجه آمریکایی‌ها حق مذاکره مستقیم با مقامات ایران را ندارند.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها برای آنکه وارد مذاکره مستقیم با ایران شوند، دست به یکسری توجیه زدند. برای مثال گفتند که نماینده عالی اتحادیه اروپا تخصص ندارد و نمی‌تواند حرف‌های ما را به صورت درست منتقل کند و ما باید خودمان وارد مذاکرات شویم. حتی گفتند که مذاکره کنندگان آلمان، انگلیس و فرانسه هم خیلی وارد نیستند و یکسری توجیهات را آغاز کردند تا بتوانند وارد مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران شوند اما ایران به هیچ وجه این موضوع را نخواهد پذیرفت.

پیام اروپایی‌ها به مذاکره کنندگان ایران

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کشورهای اروپایی چون آلمان، انگلیس و فرانسه که تصور می‌کنند خیلی قدرتمند هستند، به مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی ایران گفته‌اند که تحریم‌ها اصلاً دست ما نیست و دست آمریکاست و توجیه کردند که اگر می‌خواهید تحریم‌ها برداشته شود، باید با آمریکا مذاکره مستقیم داشته باشید.

نبویان اظهار داشت: درست است که آلمان، انگلیس و فرانسه آنقدر ذلیل و ضعیف هستند که نمی‌توانند در مقابل تحریم‌های یکجانبه آمریکا ایستادگی کنند، اما سوال این است چرا خودشان تحریم‌های اتحادیه اروپا را علیه ملت ایران وضع می‌کنند و این تحریم‌ها چه ربطی به آمریکا دارد؟

وی با بیان اینکه برخی از افراد می‌گویند اگر ما وارد مذاکره مستقیم با آمریکا شویم تحریم‌ها برداشته می‌شود، گفت: مگر روحانی، ظریف و عراقچی ۸ سال وارد مذاکره مستقیم با آمریکا نشدند؟ مگر آنان ساعت‌ها با جان کری قدم نزدند؟ خروجی ۸ سال مذاکره مستقیم با آمریکا چه شد؟ خروجی مذاکره مستقیم با آمریکا جز این است که تحریم‌های ما بیشتر شده است؟ جز این است که ایران فقط ضرر کرد؟ ما عقب‌نشینی هسته‌ای کردیم و هیچ تحریمی هم برداشته نشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به افرادی که می‌گویند فقط ترامپ تحریم‌ها را تشدید کرد، افزود: تحریم «ایسا» و تحریم‌های بخش انرژی و نفت ما ربطی به ترامپ ندارد. برخی از این تحریم‌ها برای ۳۰ سال قبل است و رؤسای جمهور قبلی آمریکا آن را پنج سال تمدید می‌کردند اما اوباما قبل از اینکه دوران ریاست جمهوری اش به پایان برسد، قانون تحریم‌های ایران را ۱۰ سال تمدید کرد.

مذاکره با آمریکا هیچ مشکلی را حل نمی‌کند

نبویان تاکید کرد: نشستن با آمریکا پشت میز مذاکره هیچ مشکلی از مشکلات ما را حل نخواهد کرد. ما هشت سال در برجام به صورت مستقیم با آمریکا نشستیم و تجربه خوبی برای ماست که نباید فراموش کنیم. مگر آمریکا عوض شده است؟ مگر چه چیزی عوض شده است که با آنان وارد مذاکره مستقیم شویم؟

وی اظهار داشت: اگر «بایدن» راست می‌گوید و می‌خواهد به مذاکرات بازگردد، باید اول به تعهداتش پایبند باشد و عمل کند. واقعاً چه نیازی به مذاکره مستقیم و دو طرفه بین ایران و آمریکا است؟ آنان باید در ابتدا به تعهداتی که دادند، عمل کنند. آمریکا اصلاً قابل اعتماد نیست و ۸ سال به آنان اعتماد کردیم و به جایی نرسید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مذاکرات، همیشه برگ برنده و پیروز با طرفی است که پیشنهاد اولیه را برای مذاکره تهیه کند. در تمام مذاکراتی که در هشت سال گذشته و در دولت روحانی انجام شد، همیشه آمریکا پیش نویس مذاکرات را تهیه می‌کرد و تیم مذاکره‌کننده ما می‌رفتند، در مذاکرات حضور می‌یافتند و فقط دو کلمه بالا و پایین می‌شد. آنان توافق ژنو را در سوم آذر ۹۲ نوشتند و فقط یک جمله به توافق ژنو اضافه شد. آن هم جمله‌ای بود که خود آن‌ها گفتند دو بار تکرار شد و هیچ مطلب دیگری اضافه نشد.

نبویان یادآور شد: توافق لوزان در فروردین ۹۴ را هم آنان نوشتند. برجام را هم آنان نوشتند. این مهم است که هر کسی که پیشنهاد اولیه را می‌آورد، پیروز است. این دفعه پیشنهادات را ما نوشتیم و این مسئله بسیار مهمی است که ما پیشنهاد را دهیم و بعد مذاکرات روی این پیشنهادات دنبال شود.

وی اضافه کرد: ما در این دوره از مذاکرات مبنا را روی توافق وین ۶ قرار ندادیم و خودمان یک مبنای دیگر را مورد نظر قرار دادیم. در واقع، تعهداتی که ظریف و عراقچی داده بودند، دیگر هیچ اعتباری برای ما ندارد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نکته بعدی این است که ما در مذاکرات به هیچ وجه از خطوط قرمز عبور نخواهیم کرد. مسئله حائز اهمیت دیگر آن است که تیم مذاکره کننده فعلی قانون را قبول دارد و قانون‌گرا است و مانند محمدجواد ظریف نیستند که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران را مزخرف می‌دانست. تیم مذاکره‌کننده فعلی کشور ما قانون را قبول دارند و بر مبنای آن مذاکرات را دنبال می‌کنند.

نبویان با اشاره به اینکه یکی از نکات قابل توجه آن است که در این مذاکرات، آنان باید به ما تضمین دهند و تیم مذاکره‌کننده ما چهار نوع تضمین حقوقی، سیاسی، اقتصادی و ذاتی را در نظر گرفتند، گفت: معنای تضمین حقوقی آن است که ما هیچ اعتمادی به کشورهای غربی عضو برجام نداریم چرا که آنان به تعهدات خود عمل نکردند و لذا تیم مذاکره‌کننده ما مطرح کرده که مجلس و یا کنگره این کشورها باید تعهداتشان را مصوب کند و یا آنکه حداقل باید یک بیانیه سیاسی دهند که آن را قبول دارند. نباید این گونه باشد که آنان مجدداً از توافق خارج شوند و هرگاه دلشان خواست مکانیزم ماشه را اعمال کنند.

تضمین ذاتی ایران در مذاکرات

وی با بیان اینکه تضمین سیاسی این است که رؤسای جمهور و یا نخست وزیر این کشورها هم باید تعهد دهند، ادامه داد: تضمین اقتصادی هم این است که باید تضمین داده شود که شرکت‌های خارجی بتوانند به ایران بیایند و باید به راحتی بتوانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند و مشکلی نداشته باشند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: علاوه بر این، ما باید خودمان هم یک تضمین ذاتی داشته باشیم، به این معنا که باید مجلس شورای اسلامی مصوب کند که هرگاه اولین تخلف از طرف غربی‌ها مشاهده شد، دولت موظف شود دوباره سراغ غنی‌سازی ۶۰ درصد برود.

نبویان درباره رفع تحریم‌ها، گفت: گفته می‌شود که در زمان ترامپ ۹۰۰ نفر و نهاد ایرانی تحریم شدند و غربی‌ها می‌گویند که قرار است تحریم برخی از افراد و نهادهای ایرانی لغو شود که از نظر ما این اظهارات مسخره بازی است. تا زمانی که قانون «کاتسا» و قانون تحریمی آیسا وجود داشته باشد، لغو تحریم چند نفر یا نهاد ایرانی ارزشی ندارد و حتی اگر ۹۰۰ نفر و نهاد ایرانی هم رفع تحریم شوند، باز هم ارزشی ندارد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که قانون تحریمی ایران وجود داشته باشد، آمریکا ممکن است نام برخی از افراد و نهادهای ایرانی را از لیست تحریم‌ها خارج کند و نام افراد دیگری را جایگزین کند و در لیست تحریم‌ها قرار دهد. از سوی دیگر ممکن است نام فردی را از ذیل تحریم‌های هسته‌ای خارج کند و ذیل تحریم تروریستی، حقوق بشری، منطقه‌ای و موشکی ببرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید قانون تحریم‌های ایران برداشته شود، گفت: ما توقف و تعلیق تحریم‌ها را هم قبول نداریم. ممکن است غربی‌ها بهانه بیاورند که برجام فقط هسته‌ای است و ما نمی‌توانیم همه قانون‌های تحریمی ایران را برداریم. اگر ما می‌خواهیم نفع اقتصادی ببریم، باید به گونه‌ای باشد که قوانین تحریمی ایران لغو شود و در غیر این صورت هیچ ارزشی برای ما ندارد. تیم مذاکره کننده کشورمان در دولت روحانی رفتند، تعهد دادند، یکدفعه کل تعهدات را انجام دادند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم آن را تأیید کرد تا در مرحله آخر اگر طرف مقابل تمایل دارد تحریم‌ها را لغو کند که آنان هم تحریم‌ها را برنداشتند.

نبویان اظهار داشت: این بار رویه تغییر کرده است. آنان باید در ابتدا تحریم‌های ایران را بردارند و سپس دولت موظف است که به مجلس گزارش دهد و اگر مجلس تأیید کرد که لغو تحریم‌ها صورت گرفته است، ایران هم کاهش تعهدات هسته‌ای خود را انجام می‌دهد. یکی از مسائل مهم دیگر آن است که حتماً باید سوئیفت آزاد شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که غربی‌ها اصرار داشتند این بود که مذاکرات نسبت به موضوعات آینده باز باشد، یادآور شد: متأسفانه در دولت قبل یکی از ضعف‌های عمده آن بود که یک بیانیه سیاسی داده شد که مذاکرات آینده هم انجام شود، به این معنا که آنان در آینده سراغ مسائل موشکی و منطقه هم بروند. ما نباید اجازه دهیم آنان وارد این مباحث شوند و این دفعه به صورت جدی جلوی این کار گرفته شده و هیچ‌گاه مذاکره برای مسائل دیگر انجام نخواهد شد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بیان کرد: غربی‌ها مدام برای ما ضرب‌الاجل معین می‌کنند، اما آنان حق ندارند برای ملت ایران ضرب‌الاجل معین کنند. تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران با دست پُر وارد مذاکرات شده است و با قوت برخورد می‌کند. باید تیم مذاکره‌کننده ما به همه این نکات توجه کنند، باید تضمین جدی از طرف مقابل گرفته شود.

نبویان تصریح کرد: در وهله اول آمریکا باید تضمین دهد که دیگر هیچ‌گاه از برجام خارج نمی‌شود. از سوی دیگر آمریکا اگر می‌خواهد وارد برجام شود، نباید آن را وسیله‌ای برای ضربه زدن به منافع ملت ایران از راه اعمال «مکانیسم ماشه» قرار دهد. تضمین سوم این است که آمریکا دیگر نباید تحریم جدیدی را علیه ملت ایران وضع کند.

وی تاکید کرد: اگر آمریکا تعهد ندهد، توافق چه ارزشی دارد؟ توافقی که مجدداً تحریم‌های ایران اضافه شود و یا آنکه آمریکا مجدداً به تحریم‌های ایران بیفزاید و یا از برجام خارج شود، فایده‌ای ندارد. آمریکا باید تعهد دهد و مذاکره‌کنندگان ما باید محکم بایستند و نباید دیگر فریب آمریکا را بخوریم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید تحریم‌ها لغو شود نه تعلیق، گفت: در مرحله اجرا ابتدا باید آنان تعهدات خود را انجام دهند، سپس ما باید راستی‌آزمایی کنیم و اگر آنان به تعهدات خود عمل کردند و راستی آزمایی شد و مجلس هم تأیید کرد، ما می‌توانیم به سمت کاهش تعهدات هسته‌ای برویم.

نبویان تاکید کرد: آنچه برای مذاکره کنندگان ما مهم است، این است که منافع ملت ایران محقق شود. اصلاً زمان برای مهم نیست. در زمان دولت روحانی ۵ یا ۶ نفر به مذاکرات می‌رفتند اما الان ۴۰ نفر رفتند. همان زمان هم از تیم مذاکره کننده دولت روحانی می‌پرسیدم که آمریکا با چند نفر آمده و می‌گفتند که با ۱۲۰ نفر آمده است. ما گفتیم آقای ظریف فرض کنید که تخصص شما در روابط بین‌الملل است، مگر شما اقتصاد بلدید و از حوزه نفت و بانک مرکزی اطلاعات لازم را دارید؟ باید متخصص این حوزه‌ها را به مذاکرات می‌بردند. الان تیم‌های گوناگون با تخصص‌های مختلف به مذاکرات رفتند و چند روز قبل هم تیمی از بانک مرکزی و یک تیم اقتصادی هم به مذاکرات ملحق شدند.

آماده توافق هستیم!

وی افزود: ما در مذاکرات بسیار جدی هستیم و گفتگوها به صورت تخصصی دنبال می‌شود. ما از روی ضعف در مذاکرات حاضر نشدیم، بلکه از روی قدرت حاضر شدیم. اگر همین فردا آمریکا تحریم‌ها را بردارد و مثل بچه آدم بنشیند و زیاده‌خواهی نکند، توافق انجام می‌شود اما تا هر زمانی که منافع ملت ایران تأمین نشود، ما چه توافقی باید انجام دهیم!؟

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: مردم ایران هیچ گاه رضایت نخواهند داد که توافقی انجام و منعقد شود که منافع ملت ایران را نابود کند. تأمین منافع ملت ایران مهم است و ما آماده‌ایم که همین فردا اگر آمریکا و غربی‌ها به تعهدات خودشان عمل کنند، توافق کنیم. تا زمانی که آنان به تعهدات خود عمل نکنند، توافق کردن هیچ فایده‌ای ندارد.

کد خبر 658267

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 86
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • اکرم جوادی IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    وای وای ازدست این تندروها تاایناهستن مملکت روی خوشی نمیبینه
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      30 33
      یاد روحانی افتادم با همین حرفا الکی الکی هشت سال بر کشور حکومت کرد
    • ترابیان US ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      23 17
      شما افساد طلب وطن فروش به اصطلاح میانه رو ۸ سال کشور را با برجام کذایی و نابودی صنعت هسته ای و زیر ساخت های صنعتی،اقتصادی ،سیاسی ،اخلاقی معطل کردید و هیچ امتیازی از آمریکا و سایر کشورهای غربی نگرفتید برای هفت جدو آباد مملکت و مردم ایران کافی است تنها چیزی که در ایران هزینه ندارد اراجیف گویی است هیچ کشوری جرات حمله به ایران ندارد در زمان روحانی و ظریف آمریکا با بک بمب می تواند تمام تجهیزات نظامی ایران را از کار بندازد و کشکور به کمک افساد طلبان بزدل پر از جاسوس بود و ماهواره ها پس از پرتاب منفجر می شدند جرات حمله پیدا نکردند پس لطفا اراجیف را متوقف کنید
    • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      3 4
      اگه به جای ظریف که اعتراف کرد برجام رو نخونده امضا کرده یه حقوقدان معمولی هم فرستاده بودیم امریکا به همین راحتی اب خوردن از توافق جدا نمیشد. قشنگیش اونجا بود که روحانی میگفت حتی اگه امریکا هم از توافق خارج بشه ما خارج نمیشیم
  • US ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    71 23
    توافقی وجود نخواهد داشت با شرط و شروطی که ایران در نظر دارد . ایران بهتر است خود را برای یک جنگ یا حملات هوایی کشور اسراییل اماده سازد . توافق نه بوده و نه خواهد بود برای جنگ و بمباران هوایی اماده شوید .
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      23 14
      ما که خیلی وقته آماده ایم البته بشرطی که شماها نترسید
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      20 3
      راست میگی بیا جلو
    • محمدطاها IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      3 0
      جنگ تمام عیار شروع شده. شما تو مریخی؟؟؟؟
  • دادا IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    73 10
    اقای نبویان حرفهائی زدی با منطق جور در نمیاد اولا امریکا دست وپا میزنه وارد مذاکرات بشه از این میترسه ایران امکان دارد بزودی به بمب اتم دست پیدا بکند ازاین میترسه ولی در اقتصاد ما تعیین کننده است. میگی چرا اروپائی ها از برجام خارج شدند چون اگه تکان میخوردند توسط امریکا جریمه میشدند ومبادلات پولی بانگها در دست امریکاست تا زمانی که امریکا مبادلات پولی بانگهای جهانی را ازاد نکند در تحریم خواهیم ماند پس امریکا ضعیف نیست همه چی دست امریکا است اگه نبود این 40 سال پس چرا هیچ کاری نتوانستید بکنید که وضع ملت چنین باشه
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      27 9
      اگرجنگ هم بشودمن هیج وقت برای جنگ نخواهم رفت انهایی بروندکه ادعادارندبچه اقازاده ها
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    106 3
    اگر نیازی به مذاکرات ندارید خب نرید مذاکره
    • محمد IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      24 5
      دولت جديد هم قبل از روي كارآمدن و هم بعد از روي كار آمدن به دفعات و از رسانه هاي مختلف اعلام كرد هيچ مذاكره جديدي در كار نخواهد بود مگر آنكه ابتدا آمريكا تمام تحريم ها را لغو كند ١ ماه بعد از آن اگر ايران ديد اين موضوع حقيقت داشت به برجام برميگردد اما يكدفعه و با عجله و سرعت برق و باد و مافوق صوت رفت براي مذاكره آنهم چه مذاكره اي ايران در وين نشسته خيمه زده خيال آمدن هم ندارد تا به هر نحوي شده بالاخره مذاكرات به نتيجه برسه
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      22 3
      با دست پس میزنه با پا پیش میکشه
  • رامین IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    92 6
    بله شما قهرمان و پیروز هستین. ما باور کردیم با گوشت و پوست و استخوانمان که شما همیشه پیروزید. ولی اگر ایمان دارید و پیرو علی (ع ) و امام حسین (ع ) هستین به فکر مردمی باشید که از مشکلات و فشارهای اقتصادی و روانی که شما بدون دلیل ایجاد کردین مثل برگ خزان هر روز میمیرند
  • Abbas IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    82 8
    چرا رو راست حرف نمیزنید؟! اگه برجام بد بود، پس چرا میخواید دوباره احیا بشه؟ (البته با اسم جدید مذاکرات جهت رفع تحریمها) و اینکه از وجود تحریمها چه سودی میبرید که وقتی فقط اسم رفع تحریمها میاد ناراحت میشید؟!
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    56 8
    بالاخره توافق خوبه یا بده
  • هادی IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    73 6
    تو نیاز نداری به مذاکره چون تأمینی ولی من نیاز دارم مذاکره بشه چون زندگیم داره تباه میشه. اگه جنگ بشه هم من نیاز نمی بینم برم بجنگم، چون شما بهتر بلدین بجنگین انشاالله. آقای تحریریه این مطالب ارزش خواندن نداشته و من فقط سرخط را خواندم، مطالب جالب‌تر هست که نشر بدهین مانند راز بقا در آفریقا.
  • CH ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    78 3
    هر آدم کم سوادی میفهمه کدوم دولت بع فکر منافع مردم هست.. قیمت کالاها و ارز اول دولت آقای رئیسی با حالا جقدر فرق کرده که الکی سنگ دولت رئیسی رو به سینت میزنی؟
  • محمدي IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    65 4
    چهار سال اول هر بدبختي كه وجود داره ميندازه گردن دولت قبلي چرا ميگيد نيازي ما به برجام نداريم سياستها بوجه براساس برجام بسته نشده پس چرا هرچي گرون ميشه همه بي تقصيرا ودليلش ميگيد تحريمه اونيكي رو گفتن اميركبير بعد گندش دراومد شما حتما ميرزا كوچك خان ميشيد اخرش معلوم ميشه مملكتو داديد به روسها
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      0 1
      تو راست میگه دولت روحانی به فکر امثال تو بود نه به فکر مردم
  • کورش IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    29 4
    باسلام ۴۳ سال عذاب گرانی و تورم و بدبختی حاصل زحمات شما س بابا بخدا ما نمی خواهیم بسه دیگه مردم دارن ... نان خشک میخورن به چه کسی بگیم دلسوز نمیخواهیم
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    32 1
    اگر برجام بد ،پس اونجا چه می کنید و اگر خوب با اسم ها و عناوین جدید که مصادره به یک گروه خاص هست بازی نکنید. من فقط می دونم منافع جناحی شما خیلی مهمتر و ارجح تر از منافع مردم هست .که اگر این نبود وضع این مردم مظلوم جز این بود.
  • یک معلم ازکاشان IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    35 2
    سلام ،اگربه مذاکره نیازنیست پس 40نفربرای مذاکره باهزینه این مردم بیچاره دروین چکارمی کنند؟آیااین 40نفربازبان مذاکره آشنایی دارند؟فقط خدابایدبه فریاداین ملت برسد.
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    36 2
    آقاي سخنران تو كه لالايي بلدي چرا خوابت نميبره اگه دنيا فقط آمريكانيس خوب برو با بقيه ببند بابا هر كاري ميكني بعد چهل سال بكن حرف كافي است ما گشنه، بيكار، مريض، و افسرده هستيم كشور و رهبر و دين را هم بيشتر از تو دوست داريم فقط از حرفاي تكراري خسته ايم
  • ابراهیم IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    30 1
    مسلمه که آقای نبویان به مذاکره نیاز نداره چون خبر از فشار اقتصادی رو قشر گسترده مردم نداره . و اگر هم خبر داره قطعا مذاکره به صلاح ایشون و امثال ایشون نبوده و نیست .
  • سعید IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    29 0
    قبح مذاکره با امریکا مربوط به زمانی بود که همه کارها خالص برای خدا بود
  • محمدولایی بازنشسته IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    30 0
    ای کاش رسانه آزادبود وبا شما مناظره می کردم ::من هیچ حزبی را قبول ندارم مگر خدا را :::: از خدا بترسید
  • علی IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    27 0
    جناب،اخرش نفهمیدیم مذاکره خوبه یابده؟مردم بیچاره کردید با این رفتارتون،اگه بده،چرا دوباره مذاکره میکنید
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    27 1
    ایشان جوری صحبت میکنن آدم به ایرانی بودنشون شک میکنه
  • آذربایجان IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    7 12
    امیدوارم توافق نشه چون اگه توافق بشه باز دوسال دیگه همین سریال تکراری رو باید از اول تماشا کنیم و باز زندگی ملت متلاشی بشه...
  • ضرغام ماندگار IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    23 2
    ابنقدرمردم مردم نکنید..
  • سلبمان IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    17 1
    واما خواهشن بعدا مسئولان نیان در تلویزیون بگند این آمریکا تحریمهایظا لمانه را برما روا داشته...وادای ننه من غریبم دربیارندالان بهترین فرصت هست ما بقی را خسروان دانند
  • جواد IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    22 1
    اینهمه پشت سر اونها گفتید که تازه برسید به همان توافق ۵ سال پیش . قدری با تفکر حرف بزنید
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    9 0
    الله اعلم
  • علی اصغر از تهران IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    37 1
    تا زمانی که شما اینطوری فکر میکنی معلوم است نشستند با امریکا روی یک میز مشکلی را حل نمی کند زندگی مردم دارد داغون میشود آقا نفسش از جای گرم بلند میشود تو را به خدا چند تا رای آوردی تو که اینقدر حرف میزنی کجا بودی که برای حل مشکلات اقتصادی راهکار بدهی مملکت به این روز نیفتد
  • ايراني IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    23 2
    مردم را سركارگذاشتند اقتصاد ايران در حال ويران شدن است باز مي گويند مذاكره با آمريكا فلان فلان است كشور ايران عزيز نه شرقي نه غربي و اين همه شهيد و جانباز و اين همه سختي هيچ و پوچ فقط مسئولين عشق و حال كنند از گرفتاري مردم و از گرسنگي مردم خبر ندارند مردم تحملشان تمام شده است
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    19 2
    جناب آقای نبویان ، الان که دوستان تلاش میکنند که توافق آقای ظریف را بصورت موقت به نتیجه برسانند !!!! چرا اینقدر سیاسی هستید .
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    35 2
    حاج آقا فقط فقط محض یادآوری این مذاکرات که دست و پا شکسته فقط فقط برای حداقلی همون توافقی که ظریف و عرافچی به سرانجام رساندن فقط بگید یه امتیاز بیشتر از توافق تونسید کسب کنید
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    44 2
    اگر خزانه خالی نباشد با چند هزارملیارد کسری بوجه مواجه نبودیم واقعا جای تاسف برای شما که دارین مردم را به بازی میکیرید دروغ وریا وتزویز حدی دارد
  • محمد طبیب چی IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    17 0
    سلام . قصه گو ، قصه بگو ، قصه از غصه مردم بگو .
    • ناشناس IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      1 0
      وقتی صادرات نفت نباشد ارتباط بانکی هم نباشد از غیب می خواهد به خزانه واریز بشود که این موضوع را کسی نداند. حالا شعار بدهیم خزانه هم پر است تورم هم نداریم و . . .. با دست پر به مذاکره می رویم. انگار در یک کره دیگری زندگی می کنیم.
  • مم IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    22 1
    وقتی ادمایی مثل این نماینده ومسئولندمعلومه که وضعیت مملکت واقتصاد ومعیشت مردم روزبه روزبرای چی داره بدترمیشه.چراهیچوقت چندتا ادم روشنفکروواقع بین روبه جای این افراد نمیزارند؟!
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    9 0
    خخخخخخخ....
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    18 0
    سیر از گشنه خبر نداره،، سواره از پیاده...
  • ایرانی IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    13 0
    مردم خودشون بهتره میبینن چه خبره
  • Vahid.zdzrh IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    17 0
    این اقا که هر ماه چندین میلیون حقوق میگیره همه چیز هم در اختیارشونه یعنی این نمیدونه. مذاکرات چه در دولت قبل چه این دولت. مستقیم زیر نظر رهبر انقلاب است. یعنی مذاکره کننده ها بدون اجازه رهبر معظم نمی توانند تعهدی بدهند یا توافقی بکنند. حتما کوچکترین مسایل باید با تایید معظم له باشد.
  • رشیدی IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    18 1
    هیچ چیزبه اندازه ریا دل مردم راسیاه نمی کنه طرف جلوی دوربین پرچم امریکارا آتش میزنه ولی پسرش یادخترش درآنجا درس میخونه پس این همه بدبختی فقط مختص قشری است که ازاین انقلاب وکشور دفاع می کنه شب 22بهمن پشت بام رفتم تکبیر بگویم چنان سکوت برقراربودکه خجالت کشیدم تکبیربگویم وسرافکنده پایین امدم .ببینیدطرزتفکرامثال این ادم کشوررابه کجا رسانده.
  • ابراهیم، دانش آموخته رفاه اجتماعی IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    15 1
    بهتر هست که به مردم بگید بمیریم دیگه،!!خب معلومه که شما هیچ مشکل مالی، مشکله فقر غذایی نداری، منی که به شخصه تنها زندگی میکنم و مجردم، دارم عذاب میکشم،وای بیچاره مردم، بیچاره مردمی که از پس مخارجه زندگی بر نمیان، زندگی در کلانشهر، تو رو به خدا بس کنید ، به مردم فکر کنید،به مردم فکر کنید، وجدانتون رو بیدار کنید، له شدن مردم، له شدن،🥺
  • هادی IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    17 0
    کاش تو این مملکت هیچ کس حرف نمی‌زد کاش کار می کردن_از ما که گذشت ... چه های ما چقدر می توانند طاقت بیارن خدا میداند
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    4 21
    درودبر این مرد بزرگ نبویان عزیز
  • سعید IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    18 7
    یک هفته مثل ما زندگی کنید آنوقت اظهار نظر کنید که نیازی نیست
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    10 6
    درودبراصلاح طلبان واقعی این مملکت!
  • بهنام IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    12 2
    اگه دریافتی من هم مانند اقای نبویان بود همینطوری صحبت میکردم
  • محمد IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    17 1
    وای به حال ملت با این طرز تفکر نمایندگان. اینها بفکر کشور و مردم نیستند به فکر قدر ت طلبی هستند این قدت را شوروی سابق و شاه هم داشت ببینید منافع ملی چه چیزی را ایجاب می کند. قدرت زمانی است که مردم . کشور از لحاظ اقتصاد. قوی باشد
  • علی IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    20 0
    دیگه برای هیچکس حرفای شما اهمیتی نداره چون به هیچ عنوان به فکر ملت نیستین
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    15 2
    شما که نیاز به مذاکره ندارید، مذاکره نکنید.برای چی رفتید وین؟ چرا از قول ظریف حرف بی ربط میزنید؟ درود بر ظریف
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    7 3
    امریکا‌میخادهمه جیز‌ایران‌رابگیرد‌مثل‌قزافی‌‌بعد‌ایرانرا گلوله‌بکندامریکارا‌باید‌کنار‌گزاشت
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    10 3
    چرا خودشان تحریم‌های اتحادیه اروپا را علیه ملت ایران وضع می‌کنند و این تحریم‌ها چه ربطی به آمریکا دارد؟ حاج آقا این سوالو جدی می فرمایید؟!! یا فکر می کنید مردم....! یعنی شما و مردم نمی دونید اروپا و امریکا تار و پود اقتصادی همند... اروپا کاملا وابسته امریکاست؟!!! از اون گذشته اگه اعتلاف غرب میخواد تحریمهارو تعلیق کنه ایران هم بایس مثل اونها موقتا فعالیتشو تعلیق کنه هر وقت اونها لغو تحریم کردند اون موقع سانتریفیوژها از جایگاه غنی سازی برداشته شود و به انباری برده شود...نه اگه نخواستن از حالت تعلیق تحریم خارج شدن ما هم با زدن یک استارت غنی سازی رو شروع کنیم نه اینکه هزینه نصب هم از بیت المال تو جیب بعضیا بره در حالیکه مردم هزینه معیشت نداشته باشن..
  • همشهری IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    12 0
    این جناب نبویان همون کسی است که ادعا میکرد برجامو بارها خونده! ولی یکی از سئوالاتش این بود که چرا بعضی جاها نوشته E3 و بعضی جاها EU؟ فرق این دوتا چیه؟ و وقتی بهش گفته بودند اشتباه تایپیه، باورش شده بود!!
  • یاسین IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    16 0
    نمی‌دونم هی میگید ما فقط منافع مردم برامون مهمه این چه منافعی هست که هر روز مردم رو بدبخت تر میکنین . شب می‌خوابیم صبح بلند میشیم تا هیچ چیزی قیمت دیروز نیست دو برابر شده . بگید منافع خودمون مردمو بهونه نکنید
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    17 1
    سلام خواهشا نظرهای مردم راپخش کنید تا بدانیم نظر مردم درخصوص مسولان وعملکردانها چگونه است باسانسور کردن وبایکوت چیزی درست نمیشود وقتی حرف مردم پخش شودمقداررضایت مندی مردم ازمسولان مشخص خواهد شد و مشخص خواهد شد چه درصدی از مردم راضی به اوضاع و احوال مملکت هستند این نظر شخصی بنده... آخه اینجا حکومت مردم‌سالاری است و دمکراسی یعنی..
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    14 0
    قانون و منافع یک کشور نباید اجازه دهد که برخی افراد تندرو و افراطی در بعضی از جاها مسولیت بگیرند و باید آنها را از هر مسولیتی خلع کند که وجود آنها به زیان کشور و ملت یک کشور است .
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    13 0
    همان کشور همسایه و دوست عراق هم یک دلار از پول صادرات را بدون اجازه امریکا برای شما برنمی گرداند. شما که برجام را خیانت می دانشتند و قرار بود انرا آتش برنید و انقدر کارشکنی کردید تا در دولت روحانی برجام به سرانجام نرسد و صدها میلیارد دلار به اقتصاد و مردم ضربه زدید و حالا دنبال احیای همان برجام روحانی و حتی با امتیازات کمنر افتادید
  • محمد IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    12 0
    بله اوضاع شما خیلی خوب است خبر از سفره مردم ندارید از بدبختی مردم که خیلی از انها چندین ماه گوشت وبرنج نخوردن از سفسطه دست برداری وبه فکر مردم باشید
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    14 0
    بنا بر این ما گه به مذاکره نیاز نداریم و امزیکاهم که بد عهد و مذاکره هم که بجایی نمی رسه و خزانه هم که پر هست و تحریم هم هیچ اثری نداشته حالا فقط نمیدونیم چرا باید،مذاکره کنیم
  • احمد IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    12 0
    آقای نبویان خداییش با شناختی که ازت دارم اگه بگی الان شبه هم من باور نمی کنم چه برسه به این مغلطه بازی ها
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    15 1
    اولا اگر نیاز به مذاکره نداریم چرا مذاکره میکنیم ثانیا اگر خزانه خالی نیست چرا هر روز بدتر از دیروز و خدا میدونه با حذف دلار جهانگیری گرانی به کجا میرسه گفتار درمانی دیگه بجایی نمی رسه
  • علی IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    15 0
    پایداری هایی امثال آقای نبویان دوره قبل که ظریف میرفت مذاکره میخاستن ظریف رو تو مجلس تیکه پاره کنن حالا چی شد که برجام ظریف که خسارت محض بود ومیخاستن پاره اش کنن حالا برجام رو ول نمیکنن و خیمه زدن تو وین چهل نفر چهل نفر میرن هتل کوبرگ . بدبختی وفلاکت این مردم از امثال نبویان است که معیشت مردم رو گروگان گرفتن و همه امور رو سیاسی کردن اگه از همفکری هاشون راس قدرت نباشه با شمشیر بران میرن سراغش و با هر کارشون مخالف میکنن ولی اگه یار ویاورشون توی قدرت باشه بهر مذاکره ای تن میدن و توجیهش میکنن.
  • رضا IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    15 0
    کدوم آدم ساده لوحی باور میکنه که ظریف سر خود رفته قول و قرار گذاشته ؟! ملت رو چی فرض کردین ؟ همه درجات بالا از ریز مطالب باخبر بودن. ولی اون متن نهایت چیزی بود که میشد بگیرید . الان هم اگر به مذاکره نیازی ندارید اون ۴۰ نفر رو برگردونید بیشتر از این از جیب ملت خرج نکنین ! فقط این رو بدونید که نخبه ها فرار کردن. اونها هم که موندن برای جنابعالی و امثال شما که باعث این وضع هستین نمیرن بجنگن ! بگید آغازاده هاتون بیان اگه جنگ میخواین !
  • ناشناس IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    15 0
    شما تندروها بفرمایید در این مدت 9 ماهی که سرکار آمدید چه گلی بسر مردم زدید برنج 27 تومانی تحویل گرفتید الان برنج 70 هزار تومان و گوشت 180 هزار تومان و غیره.... درصورتی که قیمت دلار در دوره قبلی نیز بین 28 تا 29 بود ولی اقلام وکالا های اساسی مردم حداقل یک سوم قیمت الان بود.
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    14 0
    شما که در رفاه بسر میبری از ما و فرزندانمان که همه از فقر و بیکاری در رنج هستیم چه میدانی از هر روز گراني چه خبری داری یک خانواده ۷ نفره که همه بیکارند چه اطلاعی داری مغازه کرایه میکنیم بر اثر کم و زیاد شدن قیمت دلار ورشکست می‌شویم اگه راست میگید شما جلوی گرانی را بگیر و بعد برو و با آمریکا وتمام جهان بجنگ
  • دال IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    14 0
    کاسبان تحریم بترسید از روزی که خشم مردم فوران بکنه فکر نکنید وضع به همین منوال می مانه بترسید از روزی که صبر مردم لبریز بشه
  • فرزاد IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    2 6
    تیم مذاکره کننده ایران اسلامی با تمام قدرت وبدون دادن کوجکترین امتیاز به کفاربایدازمنافع ملت ایران اسلامی دفاع کنند مانند ۸سال دفاع مقدس که درنهایت باپیروزی ملت عزیزایران اسلامی باتمام رسید لذا باز هم ملت ایران تاکید میکنند با تمام قوا وبا استعانت ازذات اقدس الهی درمقابل غرب کثیف وکافر قرارگیردومطمئن باشید بامقاومت درمقابل شیاطین غرب پیروزید شک نکنید .
    • ایرانی IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      2 0
      حرف نسیه
  • رضا IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    2 0
    نظرات ایشان هیچ مبنای دیپلماسی و عقلی ندارد
  • رحیم IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    5 0
    جناب نبویان من هم خواستم نظرم را بیان کنم.اما وقتی سایر نظرات هم میهنان گرامی را خواندم، دیگه چی بگم.!!!چه گفته نشده. شما هم برای اینکه پاسختانرا ببینید ، بخوانید. جناب نبویان مگر شما ادعا نمی کنید که ادامه دهنده مکارم اخلاق " نبوی، هستید؟ آیا بلند گو را در انحصار و اختیار گرفته اید و به دیگران بر چسپ میزنید. کجا گفتند خزانه ما خالیست آدرس بدهید. در ضمن چرا همانموقع جلوی هر چه که میگویید را نگرفتید. چرا دعوت به مناظره رو برو و آزاد نمی کنید. فقط ما ملت درمانده از تندروی‌های شما باید از خدا بترسیم؟ . شما بعد که اورانیوم را به ۶۰ درصد رساندید میخواهید با آن چه کنید و ما چه کنیم؟ منافع را تعریف کنید.
  • سعید IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    4 0
    محض رضای خدا و اولیای خدا اگر خدا تری هستید راحتمون بزارید. اینقدر نگید منافع مردم. کاری بکار مردم نداشته باشید.
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    3 0
    آقای نماینده اگر راست می گویی چندسال مثل یک کارگر حقوق بگیر وزندگی کن
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    1 1
    بنظرم توافقی صورت نخواهد گرفت. بقول فرمایش حضرت امام "ره" تا امریکا آدم نشود کوتاه نمی آییم. توبه گرگ مرگ است.
  • ن IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    2 0
    نمیدون چرا امریکا فقط دشمن مردم عادی اگه اونا بد هستند پس چرا همه نکبت زادهاتون اونجا تحصیل میکنن مردم میفهمن به شعور مردم توهین نکنید فعلا خوب بخورید
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    4 0
    با سلام اگر اینچنینکه شما میگویید هستش چرا رییس جمهور قبل یعنی روحانی و ظریف رو محاکمه نمیکنید پس یا اینجوری که شما میگویید نیست و یا میترسید ،حال ترس برای چیه برای چه فقط شعار میدهید عمل کنید اگر یکی از همین افرادی که به ملت خیانت کردند رو جلوی چشم مردم محاکمه و به سزای عملش میرسوندین دیگران پرو نمیشدند و دست از پا خطا نمیکردند پس عمل کنید الان روز به روز قیمتها داره میره بالا تورم داره کمر مردم رو میشکنه کسی به فکر کسی نیست بازرسی هم همه خوابند ای مسولینی که تورم برای شما معنی نداره به وضعیت اقتصادی مردم توجه کنید که میدونم نیستید از آخرت بترسید مگه چقدر میخواهید توی این دنیا بمانید عاقبت میروید ولی چه بهتر که بارگرانی رو از روی دوش مردم بردارید وگرنه دیر یا زود و........
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    3 0
    اقایون و حضرات دولتی مثال خوبی برای مردمن...اینا به محافظه کاری و منفعت طلبی هرگز خودشونو بجایی نمیکشن که پشیمون بشن...جنگ ااشونم واس منافع شخصیه...اگرم پول ندارن بلدن پولو از باقی بگیرن
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    4 0
    نمیشه شما ها که دلسوزید و مومن و دارای صفات رحمانی هستین برین و همون ادمای متفرعن و خبیث بیان؟؟از ازادی بیانی که همشهری میده گاهی جا داره یه تشکری کوچیک بکنیم
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    3 0
    اگر فردا تحریم ها را بردارد، دیگر توافق و مذاکره لازم نیست، توافق بر سر چه؟ اگر تحریم ها را بردارد، آقازادگان دور زننده تحریم از کار بیکار می‌شوند. حیفه. بذارین از برکت این تحریم ها استفاده کنند.
  • علی IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    0 2
    تعلیق و توقف تحریم نمی خواهیم فقط و فقط لغو آنها را می پذیریم جز این باید به غنی سازی 90 درصد فکر کنیم شاید سر عقل بیایند
  • امیر IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    2 0
    شعار نده آقا به ونزوئلا و سوریه و چین قبلا هم نفت میفروختیم مردم له شدن شما هی شعار میدی. معلومه مذاکره مستقیم بنفع ایرانه برعکس تفکر شما